Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Mark Stolk

Dat zou heel goed kunnen Thomas! Die hirsutus var pygmaeus heb ik inderdaad gehad
Met vriendelijke groet

Thomas Eckert

Citaat van: Mark Stolk op 18 mei 2025, 20:33:53
P. davidsonii var. menziesii (hoop ik) opgekweekt uit zaad. Tevens nog twee andere Penstemons waarvan ik het label kwijt ben

Ik ben er trouwens vrij zeker van dat je eerste foto GEEN Penstemon davidsonii var. menziesi is. Die ziet er heel anders uit.

Het trapsgewijze arrangement en de mooie donkere kleur van je bloemen doen me een beetje denken aan
Penstemon wippleanus. Maar ik ben geen expert en het is maar een gok. 😉

Mark Stolk

Dank voor je expertise. Ik heb m opgekweekt uit zaad, dus dat kan heel goed niet kloppen. Ik heb whippleanus in de Rockies gezien en die had daar een meer bruin/paarse kleur.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

We doen verder met de Penstemon's ...dit zou Penstemon hirsutus zijn ...iets hoger maar rijke bloei !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2025, 09:39:02
We doen verder met de Penstemon's ...dit zou Penstemon hirsutus zijn ...iets hoger maar rijke bloei !

Ik denk niet dat deze Penstemon te hoog is voor de rotstuin. Hij is prachtig. ðŸ'

Ik vind het heel prettig als niet alle planten in onze rotstuinen miniatuur zijn. 😉

Thomas Eckert

Nogmaals de Aquilegia laramiensis uit de Laramie Mountains in Wyoming. De kleine bloemen zijn relatief onopvallend.

Thomas Eckert

De Eriogonum douglasii verandert nu van rode knoppen naar gele bloemen.

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 25 mei 2025, 10:17:07
De Eriogonum douglasii verandert nu van rode knoppen naar gele bloemen.
In het geslacht Eriogonum zitten toch veel mooie planten !
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 25 mei 2025, 10:12:53
Nogmaals de Aquilegia laramiensis uit de Laramie Mountains in Wyoming. De kleine bloemen zijn relatief onopvallend.
De “kleur” doet deze soort opvallen.
Kun je die buiten overhouden ?
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 mei 2025, 10:40:25
Citaat van: Thomas Eckert op 25 mei 2025, 10:12:53
Nogmaals de Aquilegia laramiensis uit de Laramie Mountains in Wyoming. De kleine bloemen zijn relatief onopvallend.
De “kleur” doet deze soort opvallen.
Kun je die buiten overhouden ?

Ja...deze Aquilegia laramiensis is absoluut onproblematisch. Ik heb al mijn Aquilegia's zonder bescherming in de rotstuin staan... of ze nu uit Noord-Amerika, Europa of Azië komen.

Alleen Aquilegia jonesii is een uitzondering. Deze houd ik onder een hoes in een pot.

Meer soorten volgen binnenkort...🤞

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2025, 06:40:12
Ja...deze Aquilegia laramiensis is absoluut onproblematisch. Ik heb al mijn Aquilegia's zonder bescherming in de rotstuin staan... of ze nu uit Noord-Amerika, Europa of Azië komen.
Alleen Aquilegia jonesii is een uitzondering. Deze houd ik onder een hoes in een pot.
Meer soorten volgen binnenkort...🤞

Ik heb het plantje vanop de bijgevoegde foto van jou gekregen vorig jaar Thomas ...Ik veronderstel dat dit dan ook Aquilegia laramiensis is ? Hij stond gelabeld als scopulorum ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2025, 10:46:31
Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2025, 06:40:12
Ja...deze Aquilegia laramiensis is absoluut onproblematisch. Ik heb al mijn Aquilegia's zonder bescherming in de rotstuin staan... of ze nu uit Noord-Amerika, Europa of Azië komen.
Alleen Aquilegia jonesii is een uitzondering. Deze houd ik onder een hoes in een pot.
Meer soorten volgen binnenkort...🤞

Ik heb het plantje vanop de bijgevoegde foto van jou gekregen vorig jaar Thomas ...Ik veronderstel dat dit dan ook Aquilegia laramiensis is ? Hij stond gelabeld als scopulorum ...

Hey Kris...

Ik was weer vergeten dat ik je hier een kopie van had gegeven... anders had ik je al ingelicht. Yeah right... Jouw exemplaar is ook Aquilegia laramiensis.

Ik kreeg oorspronkelijk drie exemplaren van mijn vriend uit de botanische tuin van de universiteit van Jena. Gelabeld A. scopulorum. Toen onlangs de eerste bloemen verschenen, was ik er meteen van overtuigd dat het niet om A. scopulorum ging. De sporen zijn veel te kort.

Blijkbaar is er iets verwisseld bij het verzamelen van de zaden of tijdens het zaaien. Mijn excuses hiervoor.

Ik heb mijn vriend hierover al ingelicht en hem gevraagd om zaden van de echte Aquilegia scopulorum voor mij (ons 😉 ) te verzamelen.

Bijgaand een recente foto van deze soort in de botanische tuin van Jena.

Sorry Kris...🙈

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 mei 2025, 10:39:28
Citaat van: Thomas Eckert op 25 mei 2025, 10:17:07
De Eriogonum douglasii verandert nu van rode knoppen naar gele bloemen.
In het geslacht Eriogonum zitten toch veel mooie planten !

In ieder geval...😉
Dit wordt misschien wel geïllustreerd door deze foto uit de Wenatchee Mountains, die een vriend me onlangs stuurde. Eriogonum thymoides in verschillende kleuren.

Eriogonum ovalifolum is bijvoorbeeld niet voor niets een andere "klassieker"... momenteel bloeiend in de tuin.

Gisteren heb ik nog vier andere soorten geprikt die me tot dan toe onbekend waren. In het weekend ga ik verder...


Thomas Eckert

Anemone tetonensis...

Luc Scheldeman

Als ik het goed heb is dit Penstemon hirsutus pygmaeus
Torhout, West-Vlaanderen