Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Lewisiopsis tweedyi alba - heeft ook een eerste bloem - er komen er ook nog, zij het een paar minder.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Je Lewisiopsis tweedyi zien er prachtig uit... zowel de natuurlijke vorm als de Alba-variant. Het aantal knoppen is bijna onwerkelijk... staat die bij jou permanent in een voedingsoplossing?...😂

Omdat ik mijn Lewisiopsis tweedyi uitsluitend buiten in de rotstuin heb staan (onbeschermd), duurt het nog even voordat ze bloeit. Daarbij is de abrikooskleurige natuurlijke vorm uit de Wenatchee Mountains ook iets verder gevorderd dan de roze variant.

Bij mijn vriend Manfred bloeide de Alba-variant vorig jaar continu (Fotos)... ik heb zelf tot nu toe geen Alba. Maar ik vind hem erg mooi. 👍

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 25 maart 2026, 09:27:18Je Lewisiopsis tweedyi zien er prachtig uit... zowel de natuurlijke vorm als de Alba-variant. Het aantal knoppen is bijna onwerkelijk... staat die bij jou permanent in een voedingsoplossing?...😂

Omdat ik mijn Lewisiopsis tweedyi uitsluitend buiten in de rotstuin heb staan (onbeschermd), duurt het nog even voordat ze bloeit. Daarbij is de abrikooskleurige natuurlijke vorm uit de Wenatchee Mountains ook iets verder gevorderd dan de roze variant.

Bij mijn vriend Manfred bloeide de Alba-variant vorig jaar continu (Fotos)... ik heb zelf tot nu toe geen Alba. Maar ik vind hem erg mooi. 👍

De tweedyi's zijn al vele jaren favorieten bij mij Thomas, dank voor de lof !  ((4
De enige voeding die ze hier krijgen bestaat uit wat Osmocote korrels, die werkt lang en is anorganisch wat ik een voordeel vind.  De potten staan het hele jaar buiten, weliswaar op een locatie tegen de Oostkant van het huis waar ze vrij weinig overdadige regen vangen.  Ik had de pot nu binnen genomen voor de foto en bescherming te bieden tegen de hevige storm die hier momenteel woedt... De alba vorm van je vriend heeft wel heel grote bloemen !!
De roze vorm en de gele heb ik momenteel niet (meer) in de verzameling... mocht je daarvan zaad winnen op het eind van het seizoen zou ik je zeer dankbaar zijn...  _08
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Lewisia tweedyi -zoals ik ze nog steeds noem- zijn heel terecht jullie favorieten Luc en Thomas !Kun je niet naast ...
Ik heb er al een jaar of 8 eentje buiten staan tussen de turfblokken in het peatbed. Hij overleeft daar iedere winter maar de bloei gaat achteruit...Ik heb dit jaar eens wat meststof rond de plant gestrooid en ben eens benieuwd. De laatste echt goede bloei dateert al van 2022 (zie foto) en daarna was het altijd maar met enkele bloemen ....De wortel was ook wat bloot komen te liggen door turfblokken die waren vergaan. Heb hier en daar wat turfblokken moeten vernieuwen en nu steekt hij terug wat dieper (zie foto van vandaag)
Ik heb ook dit jaar een 4 tal verschillende kleuren gezaaid , benieuwd ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Zoals ik al zei, lopen jullie hier twee tot drie weken op ons voor. Daarom zie ik de bloemen van Synthyris missurica var. stellata bij mij pas nu.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 08:41:43Lewisia tweedyi -zoals ik ze nog steeds noem- zijn heel terecht jullie favorieten Luc en Thomas !Kun je niet naast ...
Ik heb er al een jaar of 8 eentje buiten staan tussen de turfblokken in het peatbed. Hij overleeft daar iedere winter maar de bloei gaat achteruit...Ik heb dit jaar eens wat meststof rond de plant gestrooid en ben eens benieuwd. De laatste echt goede bloei dateert al van 2022 (zie foto) en daarna was het altijd maar met enkele bloemen ....De wortel was ook wat bloot komen te liggen door turfblokken die waren vergaan. Heb hier en daar wat turfblokken moeten vernieuwen en nu steekt hij terug wat dieper (zie foto van vandaag)

Kris... is er een speciale reden waarom je je Lewisia tweedyi in een turfblok plant?

Bij mij groeien ze in een normaal, neutraal substraat met minerale bestanddelen, in de volle zon en ik geef ze alleen in het weekend water.

Dit exemplaar staat bijvoorbeeld in een bak op het terras in de volle zon en wordt in de zomer regelrecht geroosterd. Het is nog nooit bemest en toch vormt het regelmatig knoppen, zoals je misschien kunt zien (?)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 08:41:43Lewisia tweedyi -zoals ik ze nog steeds noem- zijn heel terecht jullie favorieten Luc en Thomas !Kun je niet naast ...
Citaat van: Thomas Eckert op 29 maart 2026, 10:31:26Kris... is er een speciale reden waarom je je Lewisia tweedyi in een turfblok plant?
Bij mij groeien ze in een normaal, neutraal substraat met minerale bestanddelen, in de volle zon en ik geef ze alleen in het weekend water.
Dit exemplaar staat bijvoorbeeld in een bak op het terras in de volle zon en wordt in de zomer regelrecht geroosterd. Het is nog nooit bemest en toch vormt het regelmatig knoppen, zoals je misschien kunt zien (?)
Ik had altijd gehoord dat Lewisia tweedyi houd van zure grond Thomas ...vandaar mijn misschien vreemde keuze ...Maar als ik jouw resultaten zie gaat het ook goed en zelfs nog beter in een mineraal substraat. Ik kan ze hier in ieder geval niet laten bakken in de zon zoals bij jou want dan ben ik ze gegarandeerd kwijt. Ik denk dat mijn tuin nog een pak droger en warmer is in de zomer dan de jouwe ? Maar ik hoop het nog te kunnen testen hier op meerdere plekken in de tuin. Hopelijk kiemen de zaden. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 29 maart 2026, 10:16:28Zoals ik al zei, lopen jullie hier twee tot drie weken op ons voor. Daarom zie ik de bloemen van Synthyris missurica var. stellata bij mij pas nu.

Prachtig !

Thomas Eckert

Je hebt helemaal gelijk... een zuur substraat is perfect voor L. tweedyi.

Mijn mengsel bevat een bepaald aandeel
rhododendrongrond en is daardoor waarschijnlijk ook niet helemaal neutraal.

Wat het zaaien van Lewisia betreft, heb ik in het verleden verschillende ervaringen gehad. Sommige zaadjes ontkiemden niet. Andere daarentegen wel, en heel snel. Deze recente foto maakt het een beetje duidelijk. L. rediviva ontkiemt bij mij altijd bijzonder snel. L. tweedyi varieert nogal. Deze compacte vorm in roze ontkiemt zeer bevredigend.
Lewisia columbiana var. rupicola daarentegen vertoont pas na meer dan een jaar de eerste zaailingen.

Geef de potten dus minstens tot het tweede jaar een kans.

Dit zijn echter slechts mijn persoonlijke, amateuristische ervaringen...😉

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 29 maart 2026, 14:44:04Je hebt helemaal gelijk... een zuur substraat is perfect voor L. tweedyi.
Mijn mengsel bevat een bepaald aandeel
rhododendrongrond en is daardoor waarschijnlijk ook niet helemaal neutraal.
Wat het zaaien van Lewisia betreft, heb ik in het verleden verschillende ervaringen gehad. Sommige zaadjes ontkiemden niet. Andere daarentegen wel, en heel snel. Deze recente foto maakt het een beetje duidelijk. L. rediviva ontkiemt bij mij altijd bijzonder snel. L. tweedyi varieert nogal. Deze compacte vorm in roze ontkiemt zeer bevredigend.
Lewisia columbiana var. rupicola daarentegen vertoont pas na meer dan een jaar de eerste zaailingen.
Dit zijn echter slechts mijn persoonlijke, amateuristische ervaringen...😉
Ik heb eens gaan kijken naar de zaaipotten Thomas en ik zie helaas nog geen kieming ... >:(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 29 maart 2026, 14:44:04Dit zijn echter slechts mijn persoonlijke, amateuristische ervaringen...😉

Foei Thomas , nu ben je veel te bescheiden ...je bent al heel lang geen amateur meer  ))8 Je boekt keigoede resultaten met heel wat lastige planten !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 29 maart 2026, 14:44:04Wat het zaaien van Lewisia betreft, heb ik in het verleden verschillende ervaringen gehad. Sommige zaadjes ontkiemden niet. Andere daarentegen wel, en heel snel. Deze recente foto maakt het een beetje duidelijk. L. rediviva ontkiemt bij mij altijd bijzonder snel. L. tweedyi varieert nogal. Deze compacte vorm in roze ontkiemt zeer bevredigend.
Prachtige zaairesultaten Thomas ! In principe gooi ik nooit een niet gekiemde zaaipot al na het eerste jaar weg Thomas . Meestal houd ik ze minimum 2 jaar bij en van sommige bolgewassen zelfs 4 of 5 jaar ..

Thomas Eckert

Townsendia leptodes uit de zaaiing van 2021...😎

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 10:02:41Claytonia megarhiza bloeit hier voorlopig niet echt rijk ...staat al enkele jaren in hetzelfde substraat . Misschien een tekort aan voeding ?
Toch nog wat meer bloemen dezer dagen ....

Thomas Eckert

Wauw... ik blijf het maar herhalen: dit is echt een fantastisch resultaat. 👍

Mijn enige exemplaar gaat voorlopig nog niet bloeien. Maar aangezien ik zojuist nieuwe scheuten in het midden heb gezien, lijkt het nog in leven te zijn.