Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Nog twee exemplaren van Townsendia leptodes, waarvan er één laat zien dat de kleur van de bloemen kan variëren...

Thomas Eckert

Townsendia exscarpa uit Colorado (2000 meter) van de NARGS-lijst 2024 . Er is een vleugje roze te zien... best sexy.

Thomas Eckert

Townsendia hookeri daarentegen is ook aan de buitenkant helemaal wit...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 29 maart 2026, 14:44:04Je hebt helemaal gelijk... een zuur substraat is perfect voor L. tweedyi.

Mijn mengsel bevat een bepaald aandeel
rhododendrongrond en is daardoor waarschijnlijk ook niet helemaal neutraal.

Wat het zaaien van Lewisia betreft, heb ik in het verleden verschillende ervaringen gehad. Sommige zaadjes ontkiemden niet. Andere daarentegen wel, en heel snel. Deze recente foto maakt het een beetje duidelijk. L. rediviva ontkiemt bij mij altijd bijzonder snel. L. tweedyi varieert nogal. Deze compacte vorm in roze ontkiemt zeer bevredigend.
Lewisia columbiana var. rupicola daarentegen vertoont pas na meer dan een jaar de eerste zaailingen.

Geef de potten dus minstens tot het tweede jaar een kans.

Dit zijn echter slechts mijn persoonlijke, amateuristische ervaringen...😉

Ik kan je met mijn amateuristische zaai ervaringen volledig bijtreden Thomas !  L. rediviva staat nu al een paar cm hoog (wanneer verpot je die trouwens, nu binnenkort of pas het tweede jaar zoals sommigen zeggen ? )  L. cotyledon kiemt ook zeer snel en verpot ik van zodra er 4 blaadjes ontwikkeld zijn, tweedyi is meer onberekenbaar - als ze in januari gezaaid worden dan staan ze nu al ruim boven en verpot ik in mei - het kan echter ook tegen vallen met een heel verscheidene ontkiemingen ...of helemaal geen  ((--11  Het tweede jaar kan er ook nog goede ontkieming volgen.

@Kris - welke soorten/kleuren heb je dan wel gezaaid.  Zelf zit ik sinds een paar jaar zonder de rosea vorm en ook zonder de lemon vorm... waar had je dat zaad vandaan ? 

Overigens groeit tweedyi in de natuur vaak in heel losse grond, vaak in vergane dennen naalden tussen ruw gesteente... ik heb hier nog ergens een zeer illustratieve foto van (van Paul Spriggs) die ik ooit gebruikt heb in een presentatie.
Die moet ik eens opzoeken en laten zien.

Hier zijn het inmiddels tweedyi hoogdagen  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Hier zijn de foto's van Paul Spriggs uit de Wenatchee Mts - op een steile helling op het oosten. Tussen grof gesteente waartussen de gevallen dennen naalden zich ophopen en vergaan.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 maart 2026, 08:41:43Lewisia tweedyi -zoals ik ze nog steeds noem- zijn heel terecht jullie favorieten Luc en Thomas !Kun je niet naast ...
Ik heb er al een jaar of 8 eentje buiten staan tussen de turfblokken in het peatbed. Hij overleeft daar iedere winter maar de bloei gaat achteruit...Ik heb dit jaar eens wat meststof rond de plant gestrooid en ben eens benieuwd. De laatste echt goede bloei dateert al van 2022 (zie foto) en daarna was het altijd maar met enkele bloemen ....De wortel was ook wat bloot komen te liggen door turfblokken die waren vergaan. Heb hier en daar wat turfblokken moeten vernieuwen en nu steekt hij terug wat dieper (zie foto van vandaag)
Ik heb ook dit jaar een 4 tal verschillende kleuren gezaaid , benieuwd ...

Dit blijft een heel opvallend succes Kris !  Benieuwd of hij zich herstelt tussen de blokken.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  5 april 2026, 15:08:41Townsendia leptodes uit de zaaiing van 2021...😎

Super resultaat Thomas, je hebt gelijk om in jouw ijdelheid een zonnebril op te zetten!  -2(  ((3

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 09:40:06
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 10:02:41Claytonia megarhiza bloeit hier voorlopig niet echt rijk ...staat al enkele jaren in hetzelfde substraat . Misschien een tekort aan voeding ?
Toch nog wat meer bloemen dezer dagen ....

Top Kris !  ((3  -6(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 april 2026, 12:55:38Hier zijn de foto's van Paul Spriggs uit de Wenatchee Mts - op een steile helling op het oosten. Tussen grof gesteente waartussen de gevallen dennen naalden zich ophopen en vergaan.
Prachtige beelden Luc .... ((3  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 april 2026, 08:30:24
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 april 2026, 12:55:38Hier zijn de foto's van Paul Spriggs uit de Wenatchee Mts - op een steile helling op het oosten. Tussen grof gesteente waartussen de gevallen dennen naalden zich ophopen en vergaan.
Prachtige beelden Luc .... ((3  ((3

Vind ik ook Kris, ik wou dat ik ze had gemaakt...  ((--11

Thomas Eckert

@Luc...

Mocht je volgend jaar bij de conferentie in Pruhonice zijn, dan kan ik zeker een exemplaar van de roze variant voor je meenemen. Die ontkiemt hier momenteel in verschillende potten.

Wat het verpotten betreft, heb ik verschillende ervaringen opgedaan. De L. tweedyi lijkt geen problemen te geven. Lewisia rediviva is bij mij daarentegen gevoeliger. Vorig jaar heb ik meerdere jonge plantjes in een grote kleipot gezet. Dat beviel ze niet en ze zijn doodgegaan. Blijkbaar is de dikke, vlezige wortel in het begin wat gevoelig.

Afgelopen weekend heb ik daarentegen twee L. rediviva in de rotstuin gezet, die al twee of drie jaar oud waren. De pot was volledig doorworteld en er waren geen tekenen van stress bij de twee planten... ze staan er nog steeds. Dus ik ga L. rediviva in de toekomst ook langer in de zaadpot laten staan.

Een idee zou ook zijn om direct in de pot te zaaien waarin de definitieve standplaats zal zijn. Het zou de moeite waard zijn om te proberen.

Thomas Eckert

Nabeschouwing... hier is de Lewisia rediviva die ik vorige week in de rotstuinen heb geplant.

Gezaaid in oktober 2023... afkomstig van Mount Kobau in het zuiden van British Columbia.

Thomas Eckert

"High and Dry"...Physaria chambersii  (Utah)

😎

Thomas Eckert

Primula rusbyi uit de zuidelijke staten.

Kris De Raeymaeker

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "