Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Astragalus utahensis heeft een opvallende, behaarde zaadstand.

Thomas Eckert

Phemeranthus sediformis (voorheen
Talinum okanoganense) uit de gelijknamige regio Okanagan  in het uiterste zuiden van British Columbia.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  1 juni 2026, 06:37:14Phemeranthus sediformis (voorheen
Talinum okanoganense) uit de gelijknamige regio Okanagan  in het uiterste zuiden van British Columbia.

Leuke kleinoden Thomas , ooit ook een keer hier geprobeerd buiten maar dat was geen succes ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

1/ Deze heb ik als Phlox grayi , maar of de naam juist is durf ik te betwijfelen...Hij wordt nogal hoog .Ik zag bij Zdenek Hlavon een plant onder die naam die vlak op de grond lag. Nu lees je ook wel dat de hoogte kan variereren van 5 tot 15 cm. Mijn exemplaar komt zelfs nog hoger. 
2 & 3 /Heb ik als Aquilegia jonesii x saximontana . Ook hier heb ik mijn twijfels over.
4/ Townsendia incana 

Kris De Raeymaeker

Escobaria vivipara ssp. bisbeana  zoals hij voorkomt in  Old Sonoita -Arizona

Thomas Eckert

Kris

Over je Phlox grayi bestaan weliswaar gerechtvaardigde twijfels vanwege de groeihoogte, maar we moeten altijd in gedachten houden dat de planten hier beneden zelden zo compact worden als in hun natuurlijke habitat, hoog in de bergen.

Wat je Aquilegia-hybride betreft, ben ik er echter vrij zeker van dat het een andere soort moet zijn. Jouw exemplaar doet me denken aan een lichte variant van A. flabellata. Zo groeit ze in ieder geval bij mij in een plantenbak.

Ik heb jaren geleden ook Aquilegia jonesii x saximontana gekocht. Ook daar ben ik zeker van dat jonesii er niet in zit. (Foto)

Een schrale troost voor jou... ik weet het... :-)

Eberhard Proessdorf

Kris, mijn Phlox grayi ziet er anders uit. Hij neemt weliswaar ook wat ruimte in, maar kruipt laag over de grond. Qua bloemkleur is hij meer roze en bij mij is hij inmiddels al uitgebloeid. Helaas heb ik geen foto gemaakt.

Ik kan weliswaar niet met zekerheid zeggen dat die van mij een echte Phlox grayi is. Maar hij komt in ieder geval overeen met de foto's op Google.

Thomas Eckert

Penstemon peckii

Een soort die uitsluitend voorkomt in een zeer klein gebied in Oregon. Met een hoogte van 70 tot 90 centimeter is het eigenlijk een vrij hoge soort. Ik heb ooit zaad gekregen met de aanduiding "dwergvorm".

Sinds twee of drie jaar is 30 centimeter hier de maximale hoogte... meestal iets lager.

Ik ben tevreden...

Thomas Eckert

Scutellaria nana var. sapphirina (Nevada, 1.900 m) ... houdt zich hier in stand door zelfzaaiing.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 16:29:47Kris
Over je Phlox grayi bestaan weliswaar gerechtvaardigde twijfels vanwege de groeihoogte, maar we moeten altijd in gedachten houden dat de planten hier beneden zelden zo compact worden als in hun natuurlijke habitat, hoog in de bergen.
Dat is zeker een feit Thomas . Maar in de tuin van Zdenek Hlavon staat hij wel heel laag en compact . En daarom denk ik dat dit misschien toch een andere soort is.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Proessdorf op  5 juni 2026, 16:47:30Kris, mijn Phlox grayi ziet er anders uit. Hij neemt weliswaar ook wat ruimte in, maar kruipt laag over de grond. Qua bloemkleur is hij meer roze en bij mij is hij inmiddels al uitgebloeid. Helaas heb ik geen foto gemaakt.
Ik kan weliswaar niet met zekerheid zeggen dat die van mij een echte Phlox grayi is. Maar hij komt in ieder geval overeen met de foto's op Google.
Bedankt voor je reactie Eberhard . Ik heb de indruk dat mijn plant ook vermeerdert via ondergrondse uitlopers ...Ik weet niet of dat bij jou ook zo is ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 16:29:47Wat je Aquilegia-hybride betreft, ben ik er echter vrij zeker van dat het een andere soort moet zijn. Jouw exemplaar doet me denken aan een lichte variant van A. flabellata. Zo groeit ze in ieder geval bij mij in een plantenbak.
Ik heb jaren geleden ook Aquilegia jonesii x saximontana gekocht. Ook daar ben ik zeker van dat jonesii er niet in zit. (Foto)
Akeleitjes worden helaas wel vaker aangeboden onder de verkeerde naam Thomas ...Zeker de gegeerde soorten zoals jonesii , scopulorum ...Ze hybridiseren ook vrij makkelijk natuurlijk.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Vandaag om 09:44:28
Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 16:29:47Wat je Aquilegia-hybride betreft, ben ik er echter vrij zeker van dat het een andere soort moet zijn. Jouw exemplaar doet me denken aan een lichte variant van A. flabellata. Zo groeit ze in ieder geval bij mij in een plantenbak.
Akeleitjes worden helaas wel vaker aangeboden onder de verkeerde naam Thomas ...Zeker de gegeerde soorten zoals jonesii , scopulorum ...Ze hybridiseren ook vrij makkelijk natuurlijk.

Ja, dat klopt... Kris. Soms worden de meest gewilde soortnamen gebruikt om mensen tot aankoop aan te zetten.

Al mijn hoop is nu gevestigd op de vier jonge plantjes van
A. jonesii, die ik via een zaadactie van Alplains heb gewonnen. Ik heb ze op twee verschillende plekken in de verhoogde plantenbak gezet en meen een zekere mate van groei te zien...🤞

Herman Mylemans

Citaat van: Thomas Eckert op Vandaag om 11:32:32
Citaat van: Kris De Raeymaeker op Vandaag om 09:44:28

Ja, dat klopt... Kris. Soms worden de meest gewilde soortnamen gebruikt om mensen tot aankoop aan te zetten.

Al mijn hoop is nu gevestigd op de vier jonge plantjes van
A. jonesii, die ik via een zaadactie van Alplains heb gewonnen. Ik heb ze op twee verschillende plekken in de verhoogde plantenbak gezet en meen een zekere mate van groei te zien...🤞
Prachtig Thomas, hopelijk kun je de slakken ervan weg houden!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Thomas Eckert

Bedankt, Herman... Tot nu toe heb ik nog geen slakken op de verhoogde moestuin gezien. Ik heb er bewust een brede rand omheen gemaakt, die tegelijkertijd als opbergruimte dient.(Foto)
Naar verluidt kruipen slakken niet graag ondersteboven...🤞

Maar ik heb al de eerste mieren gespot. De bestrijding lijkt hier wel op de strijd van Don Quichot tegen de windmolens...