Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Hier groeien ook "rotsplanten" waaronder deze witte viola
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ook Scilla bifolia groeit hier

Colchicum autumnale is ook een bewoner van deze streek

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Eigenlijk hier weinig nieuws te ontdekken , overal in deze streek kom je min of meer wel dezelfde planten tegen .

Helleborus viridis hadden we ook al gezien

Wat we wel voor het eerst zien zijn Orchideeën , waarschijnlijk groeit hier ook Dactylorhiza ? Maar ik vermoed dat we hoger moeten om meer Orchideeën te zien .....

Dat was een overzichtje van onze verkenning , vooral onthoud ik dat dit de plaats was dat Crocus heuffelianus onderzocht werd en opgenomen werd in 2016 tot de lijst van flora van Italië !

Ondertussen is het al middag en we rijden naar een volgende bestemming .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Onderweg houden we even halt , langs een riviertje zien we veel sneeuwklokjes ......en dit op 200 meter hoogte .

Aan de overkant van het riviertje is een bos , daar staat het vol Galanthussen zeker duizenden maar we kunnen er niet bij raken ....

Ook de Galanthofielen komen hier in deze streek zeker aan hun trekken !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  4 december 2025, 16:34:54Jammer van al dat onkruid op straat  -2(  . Bij ons in België een zeldzame plant  ))4

Crevice plant !  -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

Citaat van: Danny Bonnez op  4 december 2025, 16:57:06Wat we wel voor het eerst zien zijn Orchideeën , waarschijnlijk groeit hier ook Dactylorhiza ? Maar ik vermoed dat we hoger moeten om meer Orchideeën te zien .....

Ik denk dat dit overblijfselen van vogelnestje (Neottia nidus-avis) zijn, leuke vondsten zeg  :D

Danny Bonnez

Citaat van: Marcel van den Berg op 22 december 2025, 07:48:18
Citaat van: Danny Bonnez op  4 december 2025, 16:57:06Wat we wel voor het eerst zien zijn Orchideeën , waarschijnlijk groeit hier ook Dactylorhiza ? Maar ik vermoed dat we hoger moeten om meer Orchideeën te zien .....

Ik denk dat dit overblijfselen van vogelnestje (Neottia nidus-avis) zijn, leuke vondsten zeg  :D

Dank je Marcel ! Het zou natuurlijk kunnen ( ik ben geen kenner ) , determineren is iets gemakkelijker wanneer ze bloeien hé  -2( . Ik heb ook altijd wel oog voor orchideeën tijdens het vroege voorjaar maar daar beneden de 500 meter  kon ik niets meer spotten ,  vaak groeien krokussen en orchideeën in dezelfde habitat !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Pas terug van een tweede reis naar dezelfde streek ......

We bezochten dit jaar enkele nieuwe locaties ten noorden van Udine op ongeveer 200 meter hoogte . Deze groeiplaatsen van Crocus heuffelianus waren vooral in de bossen gelegen . We waren er ook een week vroeger dan vorig jaar en deze timing was ook beter !

Enkele beelden van deze locaties
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog een kleine samenvatting van de enorme variatie , van sneeuwwit tot donker als de nacht ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De "Italian Wonders" in allerlei variatie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze witte vormen zijn hier niet zeldzaam
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Nog wat donkere vormen om af te sluiten

Ieper , West-Vlaanderen

Mark Stolk

Heel mooi Danny en wat een aantallen!
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Fantastische beelden, Danny, bijna te mooi om waar te zijn. De variatie grenst aan het onwaarschijnlijke!  :o
Ik heb indertijd in Slovenië heel veel variatie gezien, maar zulke mooie kleurvormen zoals jij toont, heb ik bijna niet gezien. Allemaal om ter mooist, ik kan er geen favoriet uithalen!

Heel wat crocusspecies kunnen heel variabel zijn, maar de diversiteit zoals die hier te zien is bij heuffelianus is uniek. Carpathian Wonder wordt hier vele keren overtroffen. Dan rijst de vraag: zouden deze kleurvormen uit Italië groeikrachtiger en gemakkelijker te cultiveren zijn? Heuffelianus is al bij al toch niet gemakkelijkste crocus in ons klimaat heb ik de indruk. De streek waar je deze gezien hebt is tenslotte niet zo heel ver van de middellandse zee gelegen. Misschien heerst daar ook eerder een maritiem klimaat met het onze te vergelijken. Heuffelianus afkomstig uit slovenië, roemenië, slovakije, enz... genieten eerder een droog landklimaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  8 maart 2026, 19:40:35Pas terug van een tweede reis naar dezelfde streek ......

We bezochten dit jaar enkele nieuwe locaties ten noorden van Udine op ongeveer 200 meter hoogte . Deze groeiplaatsen van Crocus heuffelianus waren vooral in de bossen gelegen . We waren er ook een week vroeger dan vorig jaar en deze timing was ook beter !

Enkele beelden van deze locaties

'Jadadde' zou ik zo zeggen Danny !  )))7
Wat een pracht !  Ne mens zou er zo 'croconut' door worden !  Zo'n verscheidenheid, zo'n hoeveelheden, je hebt de jackpot getroffen daar !   -6(  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen