Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 17:06:43Leontopodium nivale mag in geen enkele rotstuin ontbreken...😉
Mee eens  , maar de zoektocht naar de juiste plek in de tuin wordt hier in ons vlakke land met alleen maar zee klimaat en veel te warme zomers en winters  wel lastig....Knap hoor Thomas ! Ik blijf zoeken naar oplossingen maar het wordt hier wel heeeeel lastig ! Maar opgeven is niet wat ik wil doen  ::)   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juni 2026, 18:35:56
Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 16:54:43Dianthus callizonus... voor mij nog steeds de koningin onder de Dianthus.
Prachtig Thomas , ik heb ze gezaaid en heb er toch enkele planten kunnen van over houden. Is het juist dat deze wat koeler moet staan ?

Goede vraag, Kris. Bij mij staan ze in de volle zon.

Maar voor de zekerheid zal ik het even aan Dieter vragen. Hij heeft ze meerdere keren in hun natuurlijke habitat gezien.

Ik houd je op de hoogte...

Thomas Eckert

Twee soorten uit de Zuidelijke Alpen

Silene elisabethae &
Saponaria lutea

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 19:11:08Twee soorten uit de Zuidelijke Alpen
Silene elisabethae &
Saponaria lutea

Schitterende Silene Thomas ....niet altijd een goede bloeier hier !

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juni 2026, 18:35:56
Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 16:54:43Dianthus callizonus... voor mij nog steeds de koningin onder de Dianthus.
Prachtig Thomas , ik heb ze gezaaid en heb er toch enkele planten kunnen van over houden. Is het juist dat deze wat koeler moet staan ?

Nou Kris... wat betreft de Dianthus callizonus vertelde Dieter me net dat hij deze soort altijd pas vanaf 2000 meter boven zeeniveau had gevonden. Dat zou erop kunnen wijzen dat hij niet zo goed tegen extreme hitte kan. Je moet hem dus op precies dezelfde manier behandelen als de Dianthus alpinus.

Daarnaast zei hij dat hij hem op de vindplaats altijd in een dun laagje humus aantrof... dus niet op de kale rots. Dat zou kunnen betekenen dat hij ook een zekere mate van vocht nodig heeft.

✌️

Frankie Wulleman

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juni 2026, 19:11:08Twee soorten uit de Zuidelijke Alpen

Silene elisabethae &
Saponaria lutea

Een Silene die ik ooit nog in de natuur kon zien en ook in de tuin heb gehad gedurende vele jaren. Ooit kon ik zelfs tientallen zaailingen opkweken, maar ben ze nadien om onverklaarbare reden in snel tempo verloren. Schitterende plant is dat toch.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een hele mooie Dianthus, Thomas, maar ook hier al lang verloren. Mocht ik er nog eens aangeraken, wil ik het nog eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Frankie... als het me lukt om zaad te oogsten van mijn drie bloeiende exemplaren, zal ik die met je delen. Ik heb er alle vertrouwen in. Deze zijn immers voortgekomen uit eigen zaad dat ik twee jaar geleden in de tuin heb verzameld. Kort daarna is de Silene elisabethae verdwenen.

Hetzelfde geldt voor de Dianthus callizonus. Ik heb er tot nu toe echter nog geen zaad van kunnen oogsten... of ik heb er niet specifiek op gelet...🙈

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 22:08:50Een hele mooie Dianthus, Thomas, maar ook hier al lang verloren. Mocht ik er nog eens aangeraken, wil ik het nog eens proberen.

Ik heb ze gezaaid staan Frankie ...als ze in leven blijven kan je er wel eentje hebben ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juni 2026, 18:35:56Prachtig Thomas , ik heb ze gezaaid en heb er toch enkele planten kunnen van over houden. Is het juist dat deze wat koeler moet staan ?

Citaat van: Thomas Eckert op  6 juni 2026, 18:40:25Nou Kris... wat betreft de Dianthus callizonus vertelde Dieter me net dat hij deze soort altijd pas vanaf 2000 meter boven zeeniveau had gevonden. Dat zou erop kunnen wijzen dat hij niet zo goed tegen extreme hitte kan. Je moet hem dus op precies dezelfde manier behandelen als de Dianthus alpinus.
Daarnaast zei hij dat hij hem op de vindplaats altijd in een dun laagje humus aantrof... dus niet op de kale rots. Dat zou kunnen betekenen dat hij ook een zekere mate van vocht nodig heeft.
✌️

Bedankt Thomas !! Dan weet ik al waar in de tuin dat ik het ga proberen ... ))4

Thomas Eckert

Morisia monanthos staat dit seizoen voor de tweede keer in bloei...