Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Gentiana lutea staat al 19 jaar in de tuin, maar heeft dit jaar maar 2 stengels met bloemen
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Verbascum atroviolaceum komt elk jaar trouw terug met een rozet van donkergekleurde bladeren en een violet gekleurde bloeiwijze van een 30cm hoogte.
Natuurlijk groeigebied is de transcaucasus (Georgie-Armenië-Azerbaijan).
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Ik heb deze soort onder de naam Edraianthus serbicus. De bloemen lijken op deze van E. graminifolius maar blijven dichter tegen de grond. Wellicht alleen maar een geografische vorm van E. graminifolius ??
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Campanula myrtifolia is een Turkse soort met een massa miniscule bloemen op een compact kussen.
Ik heb enkel de witte vorm, maar er bestaat ook een blauwe.  Misschien heeft iemand deze in bezit ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 14 juni 2026, 09:31:52Campanula myrtifolia is een Turkse soort met een massa miniscule bloemen op een compact kussen.
Ik heb enkel de witte vorm, maar er bestaat ook een blauwe.  Misschien heeft iemand deze in bezit ?

Ik heb ook enkel de witte vorm, Luc, die schijnbaar het meest verkrijgbaar is. Ik moet het hier wel met wat minder bloemen doen, dit jaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 14 juni 2026, 09:29:44Ik heb deze soort onder de naam Edraianthus serbicus. De bloemen lijken op deze van E. graminifolius maar blijven dichter tegen de grond. Wellicht alleen maar een geografische vorm van E. graminifolius ??
Zo ziet het er wel naar uit  Luc als je naar deze plant kijkt...Tenminste ook mijn mening. Maar oogt mooier doordat ze in totaliteit ook compacter lijken of zijn. Op een gegeven moment zijn een aantal botanisten uit de Balkan gebieden al die soorten gaan splitten en zijn er serieus wat namen toegevoegd.
Het is vaak moeilijk om verschillen te zien als niet botanist. Tenzij geografische afkomst wellicht.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 13 juni 2026, 18:04:14Gentiana lutea staat al 19 jaar in de tuin, maar heeft dit jaar maar 2 stengels met bloemen

Toch een pracht plant Herman ! Die je niet vaak tegenkomt in rotstuin collecties ondanks het een echte alpen en bergplant is. Door zijn grootte is hij natuurlijk niet bepaald geschikt voor de crevice of zelfs niet voor de standaard rotstuin. Maar wie de ruimte elders heeft een aanrader zo te zien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 14 juni 2026, 09:26:29Verbascum atroviolaceum komt elk jaar trouw terug met een rozet van donkergekleurde bladeren en een violet gekleurde bloeiwijze van een 30cm hoogte.
Ik heb hier een bepaalde hybride gehad onder de naam Verbascum 'Sugar Plum' die hier heel erg op lijkt ...Deze heb ik een jaar of 4 in de rotstuin gehad maar is dan toch afgestorven. Hoelang heb jij deze soortechte atroviolaceum al in de tuin Luc ? Maakt hij zaden aan ?

Thomas Eckert

Helichrysum frigidum uit Corsica. Niet zo weelderig als in het wild... maar ik ben dankbaar dat ze nog steeds in mijn rotstuin staat.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 15 juni 2026, 10:14:38Helichrysum frigidum uit Corsica. Niet zo weelderig als in het wild... maar ik ben dankbaar dat ze nog steeds in mijn rotstuin staat.
Toch een knap resultaat Thomas want ik vind deze soort toch lastiger en fragieler dan enkele andere Helichrysum soorten. Hij gaat hier ook bloeien in mijn crevice.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:50:16Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Kende ik nog niet Frankie maar ziet er wel mooi uit ...Hopelijk gaat hij niet kruipen zoals sommige Centaurea 's spijtig genoeg wel durven doen.

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 juni 2026, 10:13:05
Citaat van: Luc Scheldeman op 14 juni 2026, 09:26:29Verbascum atroviolaceum komt elk jaar trouw terug met een rozet van donkergekleurde bladeren en een violet gekleurde bloeiwijze van een 30cm hoogte.
Ik heb hier een bepaalde hybride gehad onder de naam Verbascum 'Sugar Plum' die hier heel erg op lijkt ...Deze heb ik een jaar of 4 in de rotstuin gehad maar is dan toch afgestorven. Hoelang heb jij deze soortechte atroviolaceum al in de tuin Luc ? Maakt hij zaden aan ?
Het zichtbare bovengrondse deel van deze soort verdwijnt in het najaar volledig om terug te keren met vers blad in de lente.
Ik moet die plant al minstens 10 jaar hebben staan, maar nog nooit zaden kunnen oogsten.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:50:16Centaurea rhaetica, opgekweekt uit zaad, nu met een eerste bloem.
Ik ben wel liefhebber van het geslacht Centaurea, maar dikwijls overleven individuele planten hier niet erg lang....
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 juni 2026, 21:07:39
Citaat van: Luc Scheldeman op 14 juni 2026, 09:31:52Campanula myrtifolia is een Turkse soort met een massa miniscule bloemen op een compact kussen.

Ik heb ook enkel de witte vorm, Luc, die schijnbaar het meest verkrijgbaar is. Ik moet het hier wel met wat minder bloemen doen, dit jaar.
Mijn plant staat wel onder glas in het frame.
Torhout, West-Vlaanderen