Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juni 2026, 15:11:20
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
De eerste 2 bloeiden wit maar de derde is wel heel mooi van kleur ! 
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 juni 2026, 20:34:46Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus.
En zelfs 2 kleuren op 1 dezelfde plant ...
Hoger had ik ook al gemeld dat er hier witte en gele bloemen op dezelfde plant stonden. Toen reageerde niemand.....
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2026, 11:01:42Een gift van Thomas deze Papaver dahlianum...Ik kreeg van hem een potje boventallige zaailingen en ik plantte er een 3 tal uit op diverse plekken. De rest schonk ik weg of kwamen in de tombola.
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 juni 2026, 20:34:46Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juni 2026, 15:11:20En zelfs 2 kleuren op 1 dezelfde plant ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 juni 2026, 15:33:31Hoger had ik ook al gemeld dat er hier witte en gele bloemen op dezelfde plant stonden. Toen reageerde niemand.....
Maar niet dat ze op 1 en dezelfde plant stonden Luc... ))8  :P
Dit is was je schreef : "Ik heb hier ook gele en oranje zaailingen bloeien.  Zeer variabel dus."
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juni 2026, 19:11:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juni 2026, 15:11:20En zelfs 2 kleuren op 1 dezelfde plant ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 juni 2026, 15:33:31Hoger had ik ook al gemeld dat er hier witte en gele bloemen op dezelfde plant stonden. Toen reageerde niemand.....
Maar niet dat ze op 1 en dezelfde plant stonden Luc... ))8  :P
Toch wel, zie post 132 hoger in dit topic
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Oeps , die post heb ik toen gemist Luc ...was de periode van ellende hier ...
Je hebt gelijk  8)

Thomas Eckert

Campanula orphanidea... uit het zuiden van Bulgarije en het noordoosten van Griekenland.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 09:56:09Campanula orphanidea... uit het zuiden van Bulgarije en het noordoosten van Griekenland.
Rijke bloei Thomas , ik heb zaailingen staan en nu weet ik meteen hoe ze bloeien ...

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 09:56:09Campanula orphanidea... uit het zuiden van Bulgarije en het noordoosten van Griekenland.
Een mooie soort. Ik ben een fan van campanula.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Hypericum nummularium is een bescheiden soortje met latere bloei...Soms sterft de moederplant af en duikt even verder weer op. Toch een leuk dingetje om er bij te hebben.

Luc Scheldeman

Nog wat meer campanula's :
Campanula kemulariae die zich langzaam uitbreidt met uitlopertjes
Campanula poscharskyana in één van de benaamde selecties, deze is in tegenstelling tot een aantal andere vrij bescheiden in zijn groei.
Een absolute blikvanger in het frame is deze Campanula (Trachelium) asperuloides. Eem matvormertje van enkele cm hoog met honderden bloemen.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Het is altijd wachten op de zon om planten als dit zonneroosje te fotograferen.
Helianthenum nummularium subsp. obscurum is twee jaar terug uit zaden opgekweekt en vormlt nu al een mooie mat.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een tweetal minder gekende planten.
Fumana thymifolia groeit zowat overal in de landen rond de Middellandse zee
Verbascum arcturus uit Kreta heeft opvallende kleuren
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Het is altijd wachten op deze geranium verwant uit Turkije.
Pelargonium endlichterianum belooft weer een massa aan bloemen te gaan geven.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 22 juni 2026, 12:16:44Een absolute blikvanger in het frame is deze Campanula (Trachelium) asperuloides. Eem matvormertje van enkele cm hoog met honderden bloemen.

Zeg dat wel Luc , een echt prijsbeest ...Knip je hem terug na de bloei ?   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 22 juni 2026, 12:30:18Het is altijd wachten op deze geranium verwant uit Turkije.
Pelargonium endlichterianum belooft weer een massa aan bloemen te gaan geven.
Hij gaat hier ook bloeien Luc , goede selectie !

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 mei 2026, 22:14:53Een plant onder de naam Dianthus sternbergii, maar waar ik wel aan twijfel. Normaal heeft sternbergii een ietwat gekleurd bloemcentrum, maar bij deze plant zijn de bloemen volledig wit. Niettemin een mooie anjer, maar wellicht geen sternbergii.
Wat denk je van de naam Dianthus monspessulanus subsp. sternbergii ?
Die komt zowel in volledig wit als in licht gekleurde vorm voor.
Torhout, West-Vlaanderen