Auteur Topic: cushions  (gelezen 151323 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: cushions
« Reactie #615 Gepost op: 14 juli 2024, 00:03:58 »
Astragalus angustifolius kende een magere bloei dit jaar, vanwege het koele voorjaar. Het kussen, inmiddels een matras, vormt echter een prachtige blauwgrijze heuvel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #616 Gepost op: 14 juli 2024, 10:08:56 »
Astragalus angustifolius kende een magere bloei dit jaar, vanwege het koele voorjaar. Het kussen, inmiddels een matras, vormt echter een prachtige blauwgrijze heuvel.

Het blijven gelukkig ook zonder bloei prachtige planten Frankie ! Bij Holubec stond er eentje met redelijk wat bloemen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #617 Gepost op: 14 juli 2024, 10:11:40 »
Er zijn nu talloze Delosperma... en ze zijn allemaal een kleurrijk spektakel in elke zomertuin.
Er is er echter één die er voor mij uitspringt, omdat het blad duidelijk anders is dan dat van de meeste anderen.
Delosperma sphalmanthoides
Hij heeft bijna naaldachtige bladeren en vormt bijna perfecte halve bollen. Ik ben in ieder geval erg blij met deze geometrie.

Super ding Thomas , ik heb hem hier zelfs een paar jaar buiten gehad zonder afdekken maar de ook al natte winter van vorig jaar deed hem helemaal weg kwijnen ...Nu heb ik hem opnieuw op het hoogste punt van de nieuwe crevice.....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #618 Gepost op: 14 juli 2024, 10:12:11 »
Een van de mooiste Sempervivums in de rotstuin, eveneens een naamloze. Staat hier al vele jaren en ik weet zelfs niet meer van waar hij komt. Wellicht nog van Walter. Meet na al die jaren amper 10 cm en is een van de meest compacte sempies die ik heb. Vormt mooie donkerrode rozetjes.

Die blijven altijd super mooi Frankie ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #619 Gepost op: 14 juli 2024, 10:35:01 »
Het blijven gelukkig ook zonder bloei prachtige planten Frankie ! Bij Holubec stond er eentje met heel wat bloemen ...(zie foto )

Bij het opnieuw zien van de foto's moet ik de "redelijk wat " toch wijzigen in "heel wat"   
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2024, 10:36:49 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #620 Gepost op: 14 juli 2024, 13:00:11 »
Het blijven gelukkig ook zonder bloei prachtige planten Frankie ! Bij Holubec stond er eentje met heel wat bloemen ...(zie foto )

Bij het opnieuw zien van de foto's moet ik de "redelijk wat " toch wijzigen in "heel wat"

Vergis je niet Kris, in een  normaal seizoen behaal ik het zelfde resultaat. In bijlage een foto van vorig jaar. De plant staat er bijna 15 jaar en meet ongeveer 80 cm doorsnede. Je hebt er dus wel wat plaats voor nodig. Maar het is en blijft een blikvanger, het ganse jaar door.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #621 Gepost op: 15 juli 2024, 16:59:17 »
De perfecte rozetjes van Draba dedeana vormen een al even perfect kussen.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #622 Gepost op: 15 juli 2024, 17:03:35 »
Gypsophila aretioides Iran form.
Deze staat al meer dan 10 jaar in de tufsteen,heeft nu een doorsnee van ruin 10 cm.
Nog nooit een bloem gezien.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #623 Gepost op: 15 juli 2024, 17:06:22 »
Deze staat al meer dan 10 jaar in de tufsteen,heeft nu een doorsnee van ruin 10 cm.

Prachtige plant, Theo, een van de allermooiste kussens. Spijtig genoeg kan ik deze plant hier niet houden. In de kortste keren worden ze afgevreten door een of ander ongedierte.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #624 Gepost op: 15 juli 2024, 17:12:49 »
Een aparte plant die ik hier al eens eerder toonde, maar viel me vandaag nog eens op. Het is een spontane zaailing van Dianthus, met de genen van Dianthus haematocalyx pindicola. Het is een zeer compacte zode, de meest compacte die ik ooit zag.  De kleur van het loof is eveneens apart, waarbij de randen precies 'oplichten'. De bloei was zeer pover dit jaar, te wijten aan het donkere voorjaar natuurlijk. Ik denk dat ik deze maar eens van een naampje zal moeten voorzien. Het stekken verloopt eerder moeizaam. Er valt ook nog niet zo heel te stekken want het is daarbij ook nog eens een heel traag groeiend ding.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2024, 08:17:28 door Frankie Wulleman »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #625 Gepost op: 16 juli 2024, 09:21:09 »
Vergis je niet Kris, in een  normaal seizoen behaal ik het zelfde resultaat. In bijlage een foto van vorig jaar. De plant staat er bijna 15 jaar en meet ongeveer 80 cm doorsnede. Je hebt er dus wel wat plaats voor nodig. Maar het is en blijft een blikvanger, het ganse jaar door.

Je plant kan inderdaad gerust naast die van de Vojtech staan Frankie ... -2( -2(

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #626 Gepost op: 16 juli 2024, 09:26:13 »

Heel mooi Theo , gaat traag maar gestaag op de tuf ...De Iran vorm lijkt me wel de beste van de 2 .Het kussentje dat ik hier heb werd als klein  plantje (dat van Ger kwam in 2017 )in de tuf gezet en is nu een 8 cm in diameter ...

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #627 Gepost op: 16 juli 2024, 10:06:31 »
Dank je Frankie en Kris,ook mijn Gypsophila komt bij Ger vandaan.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #628 Gepost op: 16 juli 2024, 20:33:32 »
Een aparte plant die ik hier al eens eerder toonde, maar viel me vandaag nog eens op. Het is een spontane zaailing van Dianthus, met de genen van Dianthus haematocalyx pindicola. Het is een zeer compacte zode, de meest compacte die ik ooit zag.  De kleur van het loof is eveneens apart, waarbij de randen precies 'oplichten'. De bloei was zeer pover dit jaar, te wijten aan het donkere voorjaar natuurlijk. Ik denk dat ik deze maar eens van een naampje zal moeten voorzien. Het stekken verloopt eerder moeizaam. Er valt ook nog niet zo heel te stekken want het is daarbij ook nog eens een heel traag groeiend ding.
Moet je zeker proberen te vermeerderen Frankie !
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #629 Gepost op: 16 juli 2024, 20:34:49 »
Geen bloei zoals bij de meesten Theo !
Torhout, West-Vlaanderen