cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 augustus 2012, 20:03:10
Nog eens wat "kussens" of zijn het "matten" ?

Myosotis geklemd tussen 2 turfblokken .
Arenaria getemd door tufblokken .
Raoulia  geremd door koning winter  .    (maar steeds herrijzend )

Flinke Raoulia is dat, Kris, hoe lang staat die daar al? Wordt die afgedekt tijdens de winter?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2012, 20:12:32
Flinke Raoulia is dat, Kris, hoe lang staat die daar al? Wordt die afgedekt tijdens de winter?

Is er rond  2007 neergezet Frankie . In de beginjaren werd hij afgedekt maar de laatste 3 jaar doe ik dat niet meer .Ik dek steeds minder af ....Na de winter is er altijd een gedeelte dat bruin ziet en dat snoei ik dan in de lente weer weg. Hij loopt dan weer verder uit en ziet er in de zomer weer prima uit .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op  8 augustus 2012, 20:09:41
ik zou het bij kussens houden Kris,het klinkt wat " liefelijker" en dat is in dit geval meer dan het aanzien waard. ((11

Dank je Theo , heb je ook weer gelijk in ...

Jan Fouquaert

Kussen, kussens, zij kust, zij kussen, inderdaad veel mooier ..... ((14 ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

kussen..tussen de kussens..
Zij kussend
wij kussenen
wij hebben gekussend

))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

Citaat van: Jan Fouquaert op 23 juli 2012, 14:10:27

Bollen kunnen gewoon heel mooi zijn ..... :

1/ dit vind ik met recht en reden de mooiste : Saxifraga cinerea

Zeker Jan, dat zijn mooie bollen die je daar laat zien.
Saxifraga cinerea is ook één van mijn favorieten. Dus vraag ik me af waar je deze cinerea vandaan hebt, lijkt veel op de beide cinerea's die ik uit Engeland heb meegenomen.
Hier een foto van één van deze planten. Hij staat inmiddels een paar maand in de tuin en is een mooi compact bolletje geworden.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

Ik denk het wel, dat ik die meegebracht heb van Harlow, Hans. Ik zal morgen eens kijken voor alle zekerheid, ben nu veel te moe.

Kris De Raeymaeker

Ook deze heeft al een aardig kussen gevormd ...Het betreft Vitaliana primuliflora subsp. assoana . (voor sommige is dit een Androsace)
Deze subspecie komt voor in het zuiden van Spanje. Zou zowat de meest rijkbloeiende uit dit geslacht moeten zijn ? Staat sinds eind vorige herfst in een mijn crevicegedeeltes. Hoop nu maar op rijke bloei de komende lente maar ook zonder dat is dit m.i. een aardige soort . 

Ger van den Beuken

Kris ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb Vitaliana primuliflora subsp. assoana al enkele jaren in cultuur en heb tot heden nog geen bloei meegemaakt.
Wellicht dat het Belgische klimaat betere resultaten brengt. Succes !!!

Ger van den Beuken

Ben trouwens vergeten te vermelden dat deze soort ook zonder bloemen een geweldig mooi kussen maakt.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op 16 augustus 2012, 21:24:54
Kris ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb Vitaliana primuliflora subsp. assoana al enkele jaren in cultuur en heb tot heden nog geen bloei meegemaakt.
Wellicht dat het Belgische klimaat betere resultaten brengt. Succes !!!

Ik was er eerlijk gezegd wel een beetje bang voor Ger ...Hier bloeit geen enkele Vitaliana goed ... :(
Dus zal het waarschijnlijk met deze niet anders zijn . Ik hou jullie alleszins op de hoogte ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Ger van den Beuken op 16 augustus 2012, 21:28:04
Ben trouwens vergeten te vermelden dat deze soort ook zonder bloemen een geweldig mooi kussen maakt.

Daarom dat we het deze soort waarschijnlijk wel gaan vergeven .... :-\

Jan Fouquaert

Dan ben je toch beter af met Androsace/Douglasia/Vitaliana  :-\  ??? primuliflora var. chionotricha, tooit zich elk jaar met wat gele bloempjes en maakt na een tijdje een reuze kussen.
foto is een detail foto

Citaat van: Hans Meulenbelt op 10 augustus 2012, 00:18:48
Saxifraga cinerea is ook één van mijn favorieten. Dus vraag ik me af waar je deze cinerea vandaan hebt, lijkt veel op de beide cinerea's die ik uit Engeland heb meegenomen.
Hier een foto van één van deze planten. Hij staat inmiddels een paar maand in de tuin en is een mooi compact bolletje geworden.

Was het wat vergeten Hans, mijn cinerea komt daadwerkelijk van Harlow, ik denk van Potterton.

Ger van den Beuken

Citaat van: Jan Fouquaert op 17 augustus 2012, 00:10:49
Dan ben je toch beter af met Androsace/Douglasia/Vitaliana  :-\  ??? primuliflora var. chionotricha, tooit zich elk jaar met wat gele bloempjes en maakt na een tijdje een reuze kussen.
foto is een detail foto

Citaat van: Hans Meulenbelt op 10 augustus 2012, 00:18:48

Was het wat vergeten Hans, mijn cinerea komt daadwerkelijk van Harlow, ik denk van Potterton.

Jan, waarschijnlijk ben je in de war. De foto die je toont is een Vitaliana en geen Saxifraga.

Pim Hols

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 augustus 2012, 19:49:30
Ook deze heeft al een aardig kussen gevormd ...Het betreft Vitaliana primuliflora subsp. assoana . (voor sommige is dit een Androsace)
Deze subspecie komt voor in het zuiden van Spanje. Zou zowat de meest rijkbloeiende uit dit geslacht moeten zijn ? Staat sinds eind vorige herfst in een mijn crevicegedeeltes. Hoop nu maar op rijke bloei de komende lente maar ook zonder dat is dit m.i. een aardige soort . 

Dat is zeker een fraai kussentje Kris.
De plant op bijgaande foto's kwam ik onlangs in de Pyreneeën tegen.
Heemskerk, Noord-Holland