cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

2 leuke kussentjes  :

Kelseya uniflora en Acantholimon  saxifragiforme.

[attach=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Jij bent dus ook al geintrigeerd door deze plant. Eenmaal een foto gezien en je wilt hem proberen. En het is al heel wat Kris, de Kelseya. Staat in de buitenlucht veelal afgedekt nietwaar? Laat je hem daar ook nu tijdens depressie weer onbeschermd, of ren je bij elke regenbui naar buiten? En hoe oud is hij?
De mijne staat ook in een steen, maar dan in de kas. Heb je ooit gehoord van bloei in gevangenschap?
Mooi artikel van Kees Jan in FA he.

Frankie Wulleman

Heb je die Kelseya buiten in de tuin staan, Kris?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 augustus 2014, 21:49:24
Heb je die Kelseya buiten in de tuin staan, Kris?

Jawel Frankie , ondertussen al wel wat jaartjes . Staat uitgeplant in de tuf en krijgt alleen bij heel natte winters een zo kort mogelijke bescherming .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 augustus 2014, 21:45:33
Jij bent dus ook al geintrigeerd door deze plant. Eenmaal een foto gezien en je wilt hem proberen. En het is al heel wat Kris, de Kelseya. Staat in de buitenlucht veelal afgedekt nietwaar? Laat je hem daar ook nu tijdens depressie weer onbeschermd, of ren je bij elke regenbui naar buiten? En hoe oud is hij?
De mijne staat ook in een steen, maar dan in de kas. Heb je ooit gehoord van bloei in gevangenschap?
Mooi artikel van Kees Jan in FA he.

Ha die Gerrit. Iedere rechtgeaarde liefhebber zou moeten geïntrigeerd zijn Gerrit.......
In de lente ,zomer en herfst moet hij het maar doen ......zonder bescherming. Depressies of niet. Dus nu op de moment is hij overgeleverd aan de weergoden. Zoals gezegd wil ik die bescherming alleen geven in de winter en dan nog alleen op de momenten dat het te nat is. Jawel , je leest het goed ......hij heeft ook al winters zonder bescherming door gemaakt. Hij staat erg schuin/bijna verticaal  , dat helpt wel wat. Ik ben vertrokken met een jong plantje dat uit de stal van master grower Ger komt. Hij staat er nu toch al wel een jaar of 4 minimum , ik denk nog meer maar heb het niet echt bij gehouden. De grootste bedreiging tot op heden was het feit dat de kraaien een stuk uit het kussen hebben gepikt. Maar bloei heb ik nog niet gezien.
Jawel bloei in cultuur kan ! Michael Kammerlander heeft een exemplaar dat goed bloeit..........(in tuf in de kas  )   

Gerrit Eijkelenboom

Vind ik toch wel heel bijzonder zo. Ik had eens lekkage in de kas. Bij een schroef in het dak trad water binnen en drupte precies op het kussen. Het heeft echt niet langer geduurd dan een paar dagen, maar het kussen was al gedeeltelijk grijs-wittig. Ik vreesde voor zijn leven, maar de plant herstelde.

Frankie Wulleman

Ook hier staat die Kelseya uniflora al meerdere jaren op een tufsteen. De plant staat onder een stuk overhangend gesteente en wordt zo nooit nat. De plant vermeerdert zich echter nauwelijks en toont ook nooit bloemen.

Frankie Wulleman

Die Kelseya staat trouwens in dezelfde steen als mijn Androsace helvetica. Beide moeten er nu zowat voor hun vierde jaar in de steen staan.

Frankie Wulleman

Dit kussentje is dan weer makkelijker. Het is een sempervivum die ik vorig jaar vanuit Saas Fee meebracht. Het is een spontane wildkruising tussen S. montanum en S. arachnoideum. Het resultaat is een zeer compact groeiende plant.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 augustus 2014, 10:46:06
Ook hier staat die Kelseya uniflora al meerdere jaren op een tufsteen. De plant staat onder een stuk overhangend gesteente en wordt zo nooit nat. De plant vermeerdert zich echter nauwelijks en toont ook nooit bloemen.

Moeilijk in te schatten op de foto maar het lijkt erop dat bij jouw plant de individuele rozetjes wat groter zijn Frankie ?
Voor bloemen moet hij onder glas staan vermoed ik ....

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 augustus 2014, 11:44:29

Moeilijk in te schatten op de foto maar het lijkt erop dat bij jouw plant de individuele rozetjes wat groter zijn Frankie ?

Die indruk had ik meteen, toen ik de foto zag. Het feit dat hij niet groeit, zou kunnen betekenen, dat hij te somber staat, Frankie. Het is een probleem om een groeiplaats te vinden, waar geen of weinig regen komt, maar tegelijkertijd wel veel licht is, en dan liefst nog geen directe middagzon. Als je een dakje van steen creëert, heb je tegelijk schaduw.
De groei lijkt me ook wat losser, er zit ruimte tussen de aparte rozetjes.
Aan het eind van de week zal ik mijn exemplaar tonen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 augustus 2014, 12:08:36
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 augustus 2014, 11:44:29

Die indruk had ik meteen, toen ik de foto zag. Het feit dat hij niet groeit, zou kunnen betekenen, dat hij te somber staat, Frankie. Het is een probleem om een groeiplaats te vinden, waar geen of weinig regen komt, maar tegelijkertijd wel veel licht is, en dan liefst nog geen directe middagzon. Als je een dakje van steen creëert, heb je tegelijk schaduw.
De groei lijkt me ook wat losser, er zit ruimte tussen de aparte rozetjes.
Aan het eind van de week zal ik mijn exemplaar tonen.

De plant staat weliswaar onder een overhangend gesteente, maar krijgt toch nog zon tot rond 14 h. 00.

Gerrit Eijkelenboom

Hier mijn Kelsya uniflora in tufsteen.

Gekocht en geplant: sept. 2012. In de kas.

Peter Rijntjes

Prachtig hoor, Gerrit, Kris en Frankie!    ((14
Die van mij staat natuurlijk in een .....................pot!    :-\
Maar deze gaat ook heel goed hoor. Wat wel belangrijk is, hoe je de plant ook groeit, in de natuur staat de plant op noord en oost hellingen, dus niet veel zon!!!
Inmiddels heb ik geleerd  :o, dat er meerdere moeilijke jongens op dezelfde windrichting groeien. Ik noem in dit verband:
Shoshonea pulvinata, Lepidium nanum en Trifolium nanum!

Vandaar dat ik er zoveel verknalt heb  ???

Nu gaan de planten een stuk beter. Dit jaar ga ik ook weer Lepidium nanum en Trifolium nanum zaaien...........op het noorden.

Ronny Lintermans

Welke zijn de gemakkelijkste 'kussens' voor een beginneling.
Dus niet vlug rosse plekken en liefst ook zon-bestendig.
Wel graag (zeer) vast van vorm, zoals bv de Arenaria's of de Draba's.