Je zult het niet geloven, Wim, maar ik heb nog maar sinds een maand of twee de beschikking over wat tufsteen. De plantjes die ik er aan toevertrouwd heb, doen het niet slecht.
Ik heb wel veel ervaring met het planten in marmersteen, zandsteen en een beetje in maanrotsen.
Het zal wel weer veel vragen oproepen, maar wat betreft de 'waterhuishouding' van deze verschillende steensoorten, heb ik de volgende conclusie :
Hoe poreuzer de steen, hoe meer contact de steen moet hebben met de grond om succes te kunnen garanderen inzake de plantengroei.
Bij de poreuze zandstenen bijvoorbeeld, moet zeker de helft contact maken met de grond voor een goede cappilaire werking.
Bij de harde marmer daarentegen is het meestal voldoende dat het ondervlak van de steen vocht kan optrekken, laat ons zeggen 20% contact.
Dit lijkt contradictorisch, maar een harde steen zal moeilijker of trager water opnemen, maar aan de andere kant ook veel minder vlug uitdrogen.
De poreuze steen neemt sneller water op, maar geeft ook sneller het opgenomen vocht af bij droge omstandigheden.
Ik heb op marmerstenen nog niet heel veel planten gezet, omdat ik vroeger dacht dat de plantjes het loodje zouden leggen, maar nu weet ik beter.
Van de paar planten die ik jaren geleden aan die marmerstenen toevertrouwd heb, is er nog geen enkele kapot gegaan !
Dat kan ik niet zeggen van de poreuze zandsteen ... 
In bijlage, Saxifraga marginata al een jaar of vijf op een marmerrots, de hele dag in de volle zon, groeit super traag en overleeft op een solitaire rots samen met een mooi korstmos ...
Was maar een experiment .... 
Dat van die waterhuishouding lijkt me inderdaad heel logisch, Jan!
Ik maakte onlangs ook die bedenking toen ik die mooie tufsteen schijven voor een Crevice zag liggen bij Cathy.....ik vraag me af of deze daar even goed zullen voor zijn als een harder gesteente. Als je een Crevice maakt met hard gesteente, dan zal de plant die in de Crevice groeit gedwongen worden op zoek te gaan naar water en na enkele jaren zal hij zo diep geworteld zijn dat hij wel zware droogteperiodes zal overleven. Ik vraag me af of die poreuze tufsteen er niet zal voor zorgen dat de planten oppervlakkiger wortelen, waardoor ze altijd zullen bijgewaterd moeten worden bij zware droogte (zelfs als ze er al jaren in staan).
Ik heb nog nooit een Crevice in tufsteen gezien, dus ik kan daar helemaal geen conclusie over trekken...dus als er iemand al zo'n tufsteen-crevice tuin gezien heeft (of zelf heeft) en daar super goede (of slechte) ervaringen mee heeft, laat het me weten, want ik heb een "klein" Crevice-projectje in het vooruitzicht en ik zou graag weten wat het beste gesteente daarvoor is!