Simpele vraag:
Ik heb een Nikon D 50.
Als ik mooie dichtbij-foto's wil maken van onze plantjes, wat is dan een goede lens?
Er zit nu een 18-200 op .
Nou zo simpel is je vraag niet Gerard, althans niet om te beantwoorden, vooropgesteld, mijn camera is van Canon, dus géén ervaring met N........

.
Je moet voor jezelf eerst de vraag beantwoorden of je close-up foto's wilt maken (hetgeen hier het meest getoont wordt) of wil je ook (wel eens) macro opnamen van je plantjes maken. Met een 18-200 kun je naar alle waarschijnlijkheid wel close-up foto's maken. Zoom lenzen, zoals jouw 18-200, zijn over het algemeen niet geschikt voor (echte) macro opnamen, dan moet je echt naar de z.g.n. prime-lenzen (lenzen met een vaste brandpuntsafstand). Je scherpstel afstand is daarvoor niet klein genoeg, dit is op te vangen met een setje tussen-ringen. Daarmee verklein je welliswaar de scherpstel afstand maar je komt wel snel licht te kort. De Nikkor Zoomlens 18 - 200 mm - F/3.5-5.6 is met z'n F/3.5 niet bepaald lichtsterk, een statief kan uitkomst bieden om bij te lange sluitertijden bewegingsonscherpte te voorkomen.
De oplossing van Ward is er één die je nog meer licht en kwaliteits verlies op zal leveren, je zet daarmee extra glaswerk voor je lens. Dan zijn tussen-ringen een betere oplossing, die kosten maar een fractie licht verlies maar géén kwaliteits verlies. Tussen-ringen hebben n.l. geen glaswerk in zich, het zijn ringen die je tussen je lens en je body plaatst.
Tamron e.d. hebben, goede, niet te dure macrolenzen maar je zou ook internet eens af kunnen struinen naar een tweede hands macro lens. Ik heb zowel de 100 mm-F/2.8 als de 60 mm-F/2.8 macro van Canon, de 60 mm is tweede handsje en m'n meest gebruikte.
Suc6 met je keuze

.