Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Johan Keulemans

Hier lijkt het meer herfst met die regen en wind.
Maar volgens de planten die bloemen moet de lente wel in aantocht zijn, al zijn de bloemen dan wel verregend.

Abeliophyllum distichum (1)

Edgworthia chrysantha (1-2)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Een en al bloei en geur...Edgeworthia chrysantha
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op  9 maart 2017, 22:19:10
Een en al bloei en geur...Edgeworthia chrysantha

Indrukwekkend, Wim !  De geur moet fabuleus zijn !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Filip Wauters

Deze sierkers staat nu al in bloem in een van de trogjes
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

Ook deze Camellia begint er weer aan.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Filip Wauters op 13 maart 2017, 17:27:15
Deze sierkers staat nu al in bloem in een van de trogjes


Is dat een mini prunus soort Filip?

Filip Wauters

Die groeit toch niet erg snel Lily-Anne, vandaar dat ik hem in een trog geplant heb. Hij kan toch 1.5 tot 2 m worden maar dan moet je er zeker 20 jaar op wachten.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Filip Wauters op 17 maart 2017, 18:09:08
Die groeit toch niet erg snel Lily-Anne, vandaar dat ik hem in een trog geplant heb. Hij kan toch 1.5 tot 2 m worden maar dan moet je er zeker 20 jaar op wachten.

In de volle grond is het een aardige groeier, Filip.  Hij groeit makkelijk 25-30 cm per seizoen.
Ik heb hem al bijna 20 jaar staan schat ik.  Noel Portier verkocht hem als een dwerg prunus  :-X

Ik probeer hem op ca 2.30-2.50 m hoog te houden, maar dat vergt elk jaar een fikse snoeibeurt na de bloei, dan bloeit hij het volgend seizoen weer even enthousiast.  Zonder snoei was hij nu wellicht al 4m hoog.

Ik heb hem onder de benaming Prunus incisa Kojou-no-may en zo zag hij er gisteren uit, een roze wolk.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Filip Wauters

Dan zal ik rigoureus moeten snoeien of hij zal snel uit de trog verdwijnen vrees ik. Nochtans heb ik hem al een 3 tal jaren in pot staan en daar is hij nog totaal niet opgeschoten. We zien wel. Eten krijgen ze bij mij zelden of niet, dus dat helpt alweer.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Filip Wauters op 19 maart 2017, 09:04:02
Dan zal ik rigoureus moeten snoeien of hij zal snel uit de trog verdwijnen vrees ik. Nochtans heb ik hem al een 3 tal jaren in pot staan en daar is hij nog totaal niet opgeschoten. We zien wel. Eten krijgen ze bij mij zelden of niet, dus dat helpt alweer.

Eten krijgt hij hier ook niet, Filip  ))8  en in pot of trog gaat het uiteraard veel trager of bijna niet vooruit.
In elk geval, als hij de trog ontgroeit.... jij hebt ook nog wel een paar iets grotere plantjes om hem ertussen een plekje te geben...  ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Pieris japonica 'Valley Valentine' zit hier ook in de verdrukking tussen 2 Rhododendrons in.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Filip Wauters

Ook dit beeld doet me elk jaar weer goed. Tetrapanax 'steroidal giant'.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

 --5  Een vreemd, fascinerend ding is dat, Filip !

Iets minder exhuberant is de Magnolia stellata 'Kobold' die hier wel staat te schitteren tegen de staalblauwe achtergrond van de wolkenloze lucht.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Salix simulatrix met zijn aardige katjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen