Auteur Topic: Hemerocallis  (gelezen 43396 keer)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Hemerocallis
« Reactie #75 Gepost op: 4 juli 2012, 11:11:10 »
Waar...........?????????
Hopelijk in je eigen tuin. Je zegt het maar. Ik deel graag gratis uit. Ik maak wel een lijstje,
Voor Danny alvast genoteerd: Dancing on Air.
Ik kan voor je meebrengen naar Utrecht straks.
Ze staan hier zelfs op de vuilnisbelt. Helaas met te veel schaduw, waardoor ze niet bloeien, maar dood gaan........ho maar!
groet Lida

Deze zie ik het liefst op het forum, Lida....ik heb er niet echt een plaats voor in mijn tuin maar ik geniet er wel graag van op ons forum...maar toch bedankt voor je aanbod!

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #76 Gepost op: 4 juli 2012, 14:24:30 »
Echt waar? De kijkcijfers liegen er inderdaad niet om. (grapje). We geven de moed echter nog lang niet op om je te infecteren net het virus. Het Hem.seizoen is nog heel lang.
foto 1: "Black Thorne"
foto 2: "All American Windmill".
foto 3: "Mahahony Magic".
foto 4: "Siloam Red Toy". (een mooi klein Hempje, past een ieder)
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2012, 15:24:44 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #77 Gepost op: 4 juli 2012, 15:16:29 »
foto 1: Een van mijn oudste spiders "Lady Neva"
foto 2: Nog zo'n mooi klein Hempje "Little Joy", maar deze kleur vind ik mooier en de bloemsteel staat recht overeind. Over het geheel genomen een nette plant.
foto 3: eigen selectie, waarom geselecteerd?  Mooie ronde gesloten bloem. Mooie geruffelde rand met zelfs een donkerder kleur in de rand. tetraploïde dus met een
          dubbel aantal chromosomen en toch winterhard. In de jaren 1945 tot 1965 werd geëxperimenteerd om een diploïde Hem. wat steviger te verkrijgen door inspuiting van
          colchicine.
          De laatste jaren hebben de veredelaar voornamelijk gewerkt met tetraploïde Hems.
          Gelukkig heb ik nog heel veel oude soorten in de tuin, waarop men nu heel graag terugvalt. Omdat ze sterker zijn, beter tegen onze winters kunnen en niet zo kleurig
          Amerikaans zijn.
foto 4: Nog zo'n good old one. "Generaal Nelson". Een schitterende rode kleur. IJzer sterk, rijke bloei en vraagt weinig aandacht. Deze staat hier aan het trottoir aan de
          doorgaande straat. De postbode zet zijn fiets er tegenaan en de schoolkinderen lopen lang en plukken soms een bloem. Alles kan en mag.

En dan te bedenken dat alles aan de plant eetbaar is, behalve de dubbele bloemen. Geeft wel een fijn gevoel. Bij een "hongersnood" hebben wij een voorraad groentes
          met vitamines....
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2012, 22:10:37 door Lida Lourens »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #78 Gepost op: 4 juli 2012, 21:27:38 »
Lida , wat een prachtige verzameling ! Na al die jaren verzamelen en evalueren weet je er alles over . Het is een plezier om je foto's te
bekijken ! Toch zijn er heel veel die lijken op elkaar (vind ik ) , als ik bij de leverancier moet kiezen tussen 1500 cv's . Mijn tuin is veel kleiner en ik probeer er van elke kleur , voor mij ( dat is persoonlijk ) de mooiste en beste uit te kiezen. Toch weet ik pas 3 jaar later of
ik goed gekozen heb . Zo heb ik nu in mijn verzameling van alle kleuren wat (van wit tot zwart en alle kleuren ertussen ) en blijft het evalueren jaar na jaar . IK heb er enorm veel plezier aan en elk jaar zijn er toch wel mooie nieuwigheden !
Alvast bedankt  voor 'Dancing on air' !  ((4 (als jij  er ook eentje bij wil , laat maar weten ! )
Met welk product sproeien jullie de lelies tegen het leliehaantje ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #79 Gepost op: 4 juli 2012, 21:39:23 »
Enkele soortjes die in bloei komen, foto 1: 'Rosabelle Van Valkenburgh'  ,foto 2 : 'Always Afternoon' , foto 3 : 'Mahogany Whispers'
foto 4 : 'Frank Smith'
Ieper , West-Vlaanderen

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #80 Gepost op: 4 juli 2012, 21:57:01 »
Lida , wat een prachtige verzameling ! Na al die jaren verzamelen en evalueren weet je er alles over . Het is een plezier om je foto's te
bekijken ! Toch zijn er heel veel die lijken op elkaar (vind ik ) , als ik bij de leverancier moet kiezen tussen 1500 cv's . Mijn tuin is veel kleiner en ik probeer er van elke kleur , voor mij ( dat is persoonlijk ) de mooiste en beste uit te kiezen. Toch weet ik pas 3 jaar later of
ik goed gekozen heb . Zo heb ik nu in mijn verzameling van alle kleuren wat (van wit tot zwart en alle kleuren ertussen ) en blijft het evalueren jaar na jaar . IK heb er enorm veel plezier aan en elk jaar zijn er toch wel mooie nieuwigheden !
Alvast bedankt  voor 'Dancing on air' !  ((4 (als jij  er ook eentje bij wil , laat maar weten ! )
Je hebt helemaal gelijk indien je stelt dat er veel zijn die op elkaar gelijken. Het verschil zit soms in de hoogte, winterhardheid, hoedanigheid van de gehele plant, aantal bloemen per steel
enz. enz.
Bij het bekijken van jouw foto's van je collectie is het me helemaal duidelijk waar je van houdt. Jouw reactie op onze "Rock Solid", welke ik een beetje te Amerikaans vind, was dat jij wel houdt
van deze types. Ik zal eens kijken hoeveel neuzen deze plant heeft.
Zoals je inmiddels al hebt begrepen, is onze tuin het gehele jaar rond boordevol, waardoor er niets meer bij kan. Zie ik echter eentje welke ik wel op mijn verlanglijst zou wensen, dan laat ik het  je weten. Heel hartelijk dank voor je genereuze aanbod.
Het product waarmee Bé sproeit heet: Buldog. Gekregen van Duitse vrienden. Helaas heel moeilijk te verkrijgen.
groet Lida

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #81 Gepost op: 4 juli 2012, 21:59:57 »
foto 1: Een van mijn oudste spiders "Lady Neva"
foto 2: Nog zo'n mooi klein Hempje "Little Joy", maar deze kleur bind ik mooier en de bloemsteel staat recht overeind. Over het geheel genomen een nette plant.
foto 3: eigen selectie, waarom geselecteerd?  Mooie ronde gesloten bloem. Mooie geruffelde rand met zelfs een donkerder kleur in de rand. tetraploïde dus met een
          dubbel aantal chromosomen en toch winterhard. In de jaren 1945 tot 1965 werd geëxperimenteerd om een diploïde Hem. wat steviger te verkrijgen door inspuiting van
          colchicine.
          De laatste jaren hebben de veredelaar voornamelijk gewerkt met tetraploïde Hems.
          Gelukkig heb ik nog heel veel oude soorten in de tuin, waarop men nu heel graag terugvalt. Omdat ze sterker zijn, beter tegen onze winters kunnen en niet zo kleurig
          Amerikaans zijn.
foto 4: Nog zo'n good old one. "Generaal Nelson". Een schitterende rode kleur. IJzer sterk, rijke bloei en vraagt weinig aandacht. Deze staat hier aan het trottoir aan de
          doorgaande straat. De postbode zet zijn fiets er tegenaan en de schoolkinderen lopen lang en plukken soms een bloem. Alles kan en mag.

En dan te bedenken dat alles aan de plant eetbaar is, behalve de dubbele bloemen. Geeft wel een fijn gevoel. Bij een "hongersnood" hebben wij een voorraad groentes
          met vitamines....

Die Little Joy ziet er inderdaad echt wel de moeite uit. Wat zijn de afmetingen van die plant, Lida?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #82 Gepost op: 4 juli 2012, 22:10:12 »
Ha ha, eindelijk reactie. Ik ben bang dat ie jou te hoog is Frankie. Het bladwerk is fijntjes en ongeveer 40 cm.hoog, maar de bloemsteel is vrij lang, ja zelfs langer dan alle andere Hem. hier, waardoor de plant toch ijl oogt. Totale hoogte schat ik zoals de plant er dit jaar bijstaat op 70 cm. 1012 is echter een geweldig Hemerocallis jaar.
Little Joy is echt een aanrader.
Ik wacht vol spanning af of we je kunnen bekeren.
groet Lida
« Laatst bewerkt op: 4 juli 2012, 22:15:29 door Lida Lourens »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #83 Gepost op: 4 juli 2012, 22:17:53 »
Je hebt helemaal gelijk indien je stelt dat er veel zijn die op elkaar gelijken. Het verschil zit soms in de hoogte, winterhardheid, hoedanigheid van de gehele plant, aantal bloemen per steel
enz. enz.
Bij het bekijken van jouw foto's van je collectie is het me helemaal duidelijk waar je van houdt. Jouw reactie op onze "Rock Solid", welke ik een beetje te Amerikaans vind, was dat jij wel houdt
van deze types. Ik zal eens kijken hoeveel neuzen deze plant heeft.
Zoals je inmiddels al hebt begrepen, is onze tuin het gehele jaar rond boordevol, waardoor er niets meer bij kan. Zie ik echter eentje welke ik wel op mijn verlanglijst zou wensen, dan laat ik het  je weten. Heel hartelijk dank voor je genereuze aanbod.
Het product waarmee Bé sproeit heet: Buldog. Gekregen van Duitse vrienden. Helaas heel moeilijk te verkrijgen.
groet Lida

Bedankt voor de info Lida , ik zal wel iets vinden om de lelies te sproeien .
Ieper , West-Vlaanderen

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #84 Gepost op: 4 juli 2012, 22:28:52 »
Volgens mij werkt Desis van Bayer ook Danny.
Groet Lida

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #85 Gepost op: 5 juli 2012, 17:40:42 »
De hoogte is al gauw 30 cm. Zeer fijn blad.
Een hele mooie geel/oranje dubbele bloem is: "You Angel You". Zeer klein bloemetje, diam.5 cm.
"Cosmopolitan", rood/roze bloem; diam. 6 cm.
"Mini Stella" bloem oranje/geel, diam.3 cm. hoogte 40 cm.
"Roswhita", dubbele bloem, creme met een rood oogje, diam.8 cm, hoogte 40 cm
Verder hebben bijna alle Siloam soortjes een mooie kleine bloem en tov. vele andere fijntjes gebouwd..
Hoogtes zijn:  Siloam Baby Talk 35 cm       roze/rood oog
                   Siloam Doodlebug 35 cm.      licht geel, rood oog
                   Siloam Dream Baby 35 cm.    abrikoos, purper oog

Zijn er al van deze lage soortjes getoond?

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #86 Gepost op: 5 juli 2012, 20:15:20 »
Volgens mij werkt Desis van Bayer ook Danny.
Groet Lida

Bedankt Lida , ik zal dit noteren .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #87 Gepost op: 5 juli 2012, 20:36:55 »
Ha ha, eindelijk reactie. Ik ben bang dat ie jou te hoog is Frankie. Het bladwerk is fijntjes en ongeveer 40 cm.hoog, maar de bloemsteel is vrij lang, ja zelfs langer dan alle andere Hem. hier, waardoor de plant toch ijl oogt. Totale hoogte schat ik zoals de plant er dit jaar bijstaat op 70 cm. 1012 is echter een geweldig Hemerocallis jaar.
Little Joy is echt een aanrader.
Ik wacht vol spanning af of we je kunnen bekeren.
groet Lida

Dat is me inderdaad véééééél te hoog, Lida. Niet dat het geen mooie bloemen zijn, dat zeker niet. Het 'borderplantgedoe' heb ik echter bijna volledig achter mij gelaten. Dus bekeren zal er niet meer inzitten, Lida.  ;)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #88 Gepost op: 5 juli 2012, 20:37:52 »
Een hele mooie geel/oranje dubbele bloem is: "You Angel You". Zeer klein bloemetje, diam.5 cm.
Verder hebben bijna alle Siloam soortjes een mooie kleine bloem en tov. vele andere fijntjes gebouwd..

Die zou ik ook wel eens willen zien.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #89 Gepost op: 7 juli 2012, 20:22:59 »

Die zou ik ook wel eens willen zien.

Sorry , ik kan jammer genoeg geen foto's tonen van die kleintjes , hier in de tuin alleen maar grotere  cv's .

Hier nog een paar daglelies in bloei , foto 1 : ' Black Moon' , foto 2 : ' Strawberry Candy' , een van mijn eerste daglelies die ik nog altijd mooi vind. foto 3 : 'Wilde Horses' samen met Geranium 'Jolly Bee' , foto 4 : 'Organized Chaos'

Ieper , West-Vlaanderen