Auteur Topic: Campanula 2012  (gelezen 45920 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Campanula 2012
« Reactie #75 Gepost op: 16 juni 2012, 11:24:04 »
Voor zover ik weet komt uit wat bekend staat als C. nitida inderdaad voor een heel hoog percentage zaailingen aan gewone C. persicifolia Jan.  Dit jaar had ik toevallig voor het eerst een aantal zaailingen die echte C. nitida blijken te zijn...  :)  Je ziet het heel snel als het blad zich gaat ontwikkelen.  Ik keek nog even na op de Kew plantenlijst en C. persicifolia "dwarf" komt daar in elk geval niet voor bij de geldige benamingen.
C. nitida komt trouwens evenmin voor op de lijst met geldige benamingen...  ))8 --((1 - heeft iemand daarvoor een plausibele verklaring ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #76 Gepost op: 16 juni 2012, 11:40:28 »
Voor zover ik weet komt uit wat bekend staat als C. nitida inderdaad voor een heel hoog percentage zaailingen aan gewone C. persicifolia Jan.  Dit jaar had ik toevallig voor het eerst een aantal zaailingen die echte C. nitida blijken te zijn...  :)  Je ziet het heel snel als het blad zich gaat ontwikkelen.  Ik keek nog even na op de Kew plantenlijst en C. persicifolia "dwarf" komt daar in elk geval niet voor bij de geldige benamingen.
C. nitida komt trouwens evenmin voor op de lijst met geldige benamingen...  ))8 --((1 - heeft iemand daarvoor een plausibele verklaring ?

Nadat er iemand zo vriendelijk was om mij van een zaailing van deze soort te voorzien  ;) ;) heb ik wat rondgespit en C. nitida is gewoon een mutant (lees: abnormaliteit die soms opduikt) van C. persicifolia. Normaal gezien zal er altijd maar een heel klein percentage van deze plant echt terugkomen uit zaad, de andere zijn gewoon C. persicifolia. Correct gezien heet deze plant eigenlijk C. persicifolia 'Planiflora' (of 'Planiflora Alba') geschreven zoals een cultivar dus. Maar hij is meer gekend als C. nitida (zeker fout, want het is echt wel geen andere soort en C. nitida is eigenlijk een synoniem voor C. americana) of Campanula persicifolia var. planiflora (mogelijk ook te gebruiken, maar niet erkend door Kew of IPNI). En om het nog wat ingewikkelder te maken, bestaat er wel een C. planiflora, maar ook dat is een synoniem voor C. americana

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #77 Gepost op: 16 juni 2012, 11:57:00 »
 )--1 _010 _010

Bedankt om licht in de duisternis te brengen Wim !  ;)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #78 Gepost op: 16 juni 2012, 14:22:52 »
Zo is het inderdaad, Wim. Ook in zijn boek omschrijft Graham Nicholls hem als Campanula persicifolia var. planiflora.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Boterdael

• Junior
  • **
« Reactie #79 Gepost op: 16 juni 2012, 17:20:32 »
Luc ,Je schrijft"voor het eerst",betekend dat dat je al vroeger geprobeerd had en niets anders dan gewone had?
Hoeveel was dat ajb: een op tien?Dus niet de moeite om zaad te kopen?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #80 Gepost op: 16 juni 2012, 18:22:31 »
Ik heb ze niet uitgezaaid Jan, het gaat om spontane zaailingen die rond de olant opgedoken zijn en die soortecht bleken te zijn.
Er duiken ook gewone Persicifolia's op rond de plant, maar een percentage kan ik er echt niet op kleven.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #81 Gepost op: 16 juni 2012, 18:24:54 »
Campanula garganica begraaft een stuk hout.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #82 Gepost op: 16 juni 2012, 21:32:46 »
Mooi Gerrit, alles wordt hergebruikt in de natuur, daar kan de mens met zijn wegwerpmaatschappij nog wat van leren.
Gelukkig zijn rotsplantentuiniers op dat vlak wat beter, ze recyclen oude dakpannen, kasseien, gresbuizen, steengruis, bakstenen, stenen drinkbakken voor koeien, enzovoort ....
en soms maken ze er iets moois mee. --11 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #83 Gepost op: 17 juni 2012, 09:20:10 »
Campanula pilosa (syn. chamissonis)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #84 Gepost op: 17 juni 2012, 11:06:28 »

Mooie foto Gerrit !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #85 Gepost op: 17 juni 2012, 13:11:47 »
Ik heb ze niet uitgezaaid Jan, het gaat om spontane zaailingen die rond de olant opgedoken zijn en die soortecht bleken te zijn.
Er duiken ook gewone Persicifolia's op rond de plant, maar een percentage kan ik er echt niet op kleven.
Deze campanula zaait zich ieder jaar in mijn rotstuin uit en ik schat het percentage "juiste" planten toch op een 70%. De rest wordt in een vroeg stadium weggewied.
Ik blijf deze soort trouwens nog altijd C. nitida noemen omdat iedereen daarmee direct weet waarover het gaat.
Het valt wel op dat de witbloeiende planten veel meer te lijden hadden van de regen dan de blauwe.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #86 Gepost op: 17 juni 2012, 13:16:04 »
Een soort die ik al een eeuwigheid in de rotstuin staat heb en die niet de invasieve kenmerken van zijn soortgenoten vertoont: Campanula poscharskyana "Stella"
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #87 Gepost op: 17 juni 2012, 16:20:52 »

Een fantastisch beeld Gerrit !!  ((3

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #88 Gepost op: 17 juni 2012, 21:08:18 »
Mooi, die Campanula chamissonis, ik heb die in een stenen pot staan, het wordt tijd dat ik hem de vrijheid geef. 8)

Een Campanula die ik zeker nog efkens in zijn stenen potje laat staan, zeker vanwege onze vriendjes de slakken, is Campanula 'Joe Elliot'.
Onzen Joe begint net te bloeien, maar is nu toch al een foto waard. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #89 Gepost op: 17 juni 2012, 21:36:05 »
Zeker een topklokje, die Joe Elliott, Jan !  Hier is hij nog net net in bloei - nog een paar dagen geduld.