Bloei in mei 2010

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2010, 18:09:46

Vorige topic - Volgende topic

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2010, 09:52:23
Great Scott is echt wel één van de donkerste Danny - één van de mooiste ook.
Die van mij komen nog niet boven - ik hou ze ook zo lang mogelijk achter door ze koel en droog te houden.  Op die manier bloeien ze iets later, na de grote lentebloei !  Ik heb ze pas een tweetal weken geleden hun eerste water gegund.

Luc,
Jouw verzorgingswijze schilt inderdaad met de mijne.
Ik hou deze Rhodohypoxis in m'n serre tijdens de winter en het voorjaar, dit betekent dus sneller wat warmer en als bij gevolg ook sneller wat watergift.
Vandaar dus nu al de eerste bloemekes.
Frankie, hiermee is jouw bemerking meteen ook beantwoord.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Jozef Lemmens

Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Wim Boens

Citaat van: Jozef Lemmens op  4 mei 2010, 09:10:00
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.

Hmmm,

is nortonii niet bleker van bloemkleur, volgens mij heeft die ook niet zo'n prominent geel oog. Nu, ik ben geen Androsace-kenner dus Jef heeft meer dan waarschijnlijk gelijk. Misschien is het wel een kruising?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

Een pulsatilla die wat later in de lente bloeit : Pulsatilla patens in een vroeg stadium en verder ontwikkeld. Let op de gefranjerde bloemen onderaan de plant.
Torhout, West-Vlaanderen

Freddy Van De Winckel

Citaat van: Wim Boens op  4 mei 2010, 09:28:46
Citaat van: Jozef Lemmens op  4 mei 2010, 09:10:00
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.

Hmmm,

is nortonii niet bleker van bloemkleur, volgens mij heeft die ook niet zo'n prominent geel oog. Nu, ik ben geen Androsace-kenner dus Jef heeft meer dan waarschijnlijk gelijk. Misschien is het wel een kruising?
Wim, Jef - Bij nader onderzoek zou het m.i. een A.villosa 'Jaquemontii' kunnen zijn ?

Wim Boens

Citaat van: Freddy Van De Winckel op  4 mei 2010, 22:47:35
Citaat van: Wim Boens op  4 mei 2010, 09:28:46
Citaat van: Jozef Lemmens op  4 mei 2010, 09:10:00
Mijn eerste reactie was ook, dit moet A. sarmentosa zijn. Maar deze plant is te compact, de bloemstelen zijn te kort, de bloemkleur enz…De beharing is moeilijk te beoordelen, maar ik denk nu aan A. nortonii. De vraag is dan of je ooit A. nortonii ergens hebt kunnen kopen, want deze soort is vrij zeldzaam in cultuur. Indien het nortonii is dan is het een resultaat om trots op te zijn, want deze soort is uiterst moeilijk te houden.

Hmmm,

is nortonii niet bleker van bloemkleur, volgens mij heeft die ook niet zo'n prominent geel oog. Nu, ik ben geen Androsace-kenner dus Jef heeft meer dan waarschijnlijk gelijk. Misschien is het wel een kruising?
Wim, Jef - Bij nader onderzoek zou het m.i. een A.villosa 'Jaquemontii' kunnen zijn ?

Zou kunnen,

die lijkt er ook op.... geen idee....
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Eén van de vele erigerons die vandaag in bloei kwam: E. pinnatisectus.(eerste foto)
Ook Ranunculus gramineus kwam in bloei vandaag. Het is een gemakkelijke boterbloem die zich lichtjes uitzaait.
En deze rotstuinklassieker, voor velen misschien te gewoon, Erinus alpinus zorgt dezer dagen voor roze accent in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

En in deze trog staat ook vanalles te gebeuren. Onder andere Erigeron 'Canary bird' komt ook in bloei, ongeveer een weekje later dan die in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Deze Phlox 'Pink buttons' van in april staat nu op zijn hoogtepunt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 mei 2010, 19:26:45
En in deze trog staat ook vanalles te gebeuren. Onder andere Erigeron 'Canary bird' komt ook in bloei, ongeveer een weekje later dan die in de rotstuin.

Dat is toch een mooie serie planten bij elkaar Frankie!! ;) :)

Ik heb het idee dat bij mij hier in Noord-Holland een aantal planten later bloeien dan in de Belgische rotstuinen:
Maar wie wat bewaart heeft wat;
Bij deze
Aquilegia flabelata 'Nana Alba', Corydalis flexuosa 'King Fisher' .
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Bij deze;
Corydalis linstowiana en Erigeron flettii var. 'Distel'.
Die E. flettii var. 'Distel' heb ik al een keer op het forum gezien.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Met Oxalissen ben je helaas zo afhankelijk van de zon, met het openen van de bloemen dan.
Na het werk stonden er nog enkele bloemen open van O. 'Ione 'Hecker'.
Maar dit is pas het begin...., er zullen nog een aantal soortjes volgen.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Die erigeron zal de mijne geweest zijn die je hebt gezien, Pim. De Corydalis flexuosa 'King fisher' heb ik ook nog gehad. Na een tweetal jaar echter legde hij het loodje. Het is echter een schitterende soort, ik zal hem nog wel eens proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 mei 2010, 20:44:26
Die erigeron zal de mijne geweest zijn die je hebt gezien, Pim. De Corydalis flexuosa 'King fisher' heb ik ook nog gehad. Na een tweetal jaar echter legde hij het loodje. Het is echter een schitterende soort, ik zal hem nog wel eens proberen.

Dat is zeker weer het proberen waard Frankie. Die King Fisher bloeit ook zo lekker lang.
Bij mij is de E. 'Canary Bird' al enige jaren geleden ter zielen gegaan. Bij jou ziet hij er prachtig uit. Maar ik heb nog gelukkig nog een aantal Erigeron alternatieven.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Ja Pim, Erigeron 'Canarybird' is een hele mooie soort, maar moet regelmatig eens gestekt worden. Na een vijftal jaar begint de bloei te verminderen en na zes, zeven jaar, sterft de plant af. Hij is echter heel makkelijk te stekken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen