Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 17 mei 2012, 22:43:51
Ik heb nog geen enkele cypripedium en vraag me af waar je ze prijselijk kan bekomen - alleen de hoge prijzen houden me nog tegen -
zijn ze gemakkelijk te vermeerderen ?
gr
Lily-Anne

Floralux had er dit jaar voor 9 euro per stuk (C. reginae en C. flavum als ik me dat goed herinner), Lily-Anne. Dat is van het goedkoopste dat ik ze ooit gezien heb.
Sommige soorten (zoals C. formosanum) groeien heel snel aan kunnen dan gedeeld worden, de meeste andere soorten zijn veel trager. Ze worden door de kwekers (zoals Phytesia, Jan Moors, Garden Orchids, Frosch, Malmgren...) gezaaid en na 3-5 jaar als bloeibare plant verkocht!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op 11 mei 2012, 20:30:42
Weet je zeker dat het een Cypripedium shanxiense was, Kris? Voor zover ik weet is shanxiense niet zo variabel van kleur. En als ze op calceolus leek: hadden de sepalen en tepalen dan ook een kleur die afweek van de kleur van de schoen?

Hier is hij dan Sven ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Ja, Kris, ze lijkt inderdaad wel wat geler. Maar ik denk dat het al dan niet gebruiken van de flitser, het kleurverschil in de foto's al zou kunnen verklaren.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gert Hoek

Twee cypen:
Cypripedium calceolus en de al eerder vertoonde Cypripedium fargesii.

Sven de Groot

Citaat van: Gert Hoek op 20 mei 2012, 12:29:01
[...] de al eerder vertoonde Cypripedium fargesii.

Heb ik je overtuigd, Gert?

Citaat van: Sven de Groot op 19 mei 2012, 21:00:59
Ja, Kris, ze lijkt inderdaad wel wat geler. Maar ik denk dat het al dan niet gebruiken van de flitser, het kleurverschil in de foto's al zou kunnen verklaren.

Voor de aardigheid heb ik mijn plant ook eens gefotografeerd met flitser, Kris. Oordeel zelf. -7(

Sven de Groot

En nog een Cypripedium in bloei vandaag: Cypripedium "Axel", een hybride tussen de Cypripedium soorten parviflorum en tibeticum. Het betreft twee bloemen van dezelfde plant.

Gert Hoek

Citaat van: Sven de Groot op 20 mei 2012, 15:18:31
Citaat van: Gert Hoek op 20 mei 2012, 12:29:01
[...] de al eerder vertoonde Cypripedium fargesii.

Heb ik je overtuigd, Gert? Jazeker :D

Citaat van: Sven de Groot op 19 mei 2012, 21:00:59

Voor de aardigheid heb ik mijn plant ook eens gefotografeerd met flitser, Kris. Oordeel zelf. -7(

John Weagle

Cypripedium parviflorum var. pubescens f. planipetalum vandaag.

johnw

Herman Mylemans

Citaat van: John Weagle op 21 mei 2012, 21:53:10
Cypripedium parviflorum var. pubescens f. planipetalum vandaag.

johnw
Very nice Cypripedium John!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Sven de Groot

Hier twee foto's van Cypripedium "Pluto", een hybride tussen fasciolatum en franchetii. Een Cypripedium met heel grote bloemen.

Herman Mylemans

Cypripedium reginae staat nu in bloei. Spijtig dat het zo warm is, waarschijnlijk zullen de bloemen vlug uitgebloeid zijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gert Hoek

Een mij onbekende Cypripedium hybride, waarschijnlijk reginae bloed erin. Ik heb ook de echte Cyp reginae maar die bloeid nog niet.

Johan Keulemans

Ook hier staat Cypripedium reginae in bloei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Theo Stronks

Ook hier bloeit de Cypripedium reginae,de warmte zou inderdaad wel eens kunnen zorgen voor een kortstondige bloei.

Sven de Groot

Ik krijg de roze kleur van de schoen niet helemaal duidelijk op de foto, maar toch een aardige indruk van Cypripedium montanum x tibeticum.