Auteur Topic: Bloei in juni 2010  (gelezen 40447 keer)

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #105 Gepost op: 20 juni 2010, 19:38:42 »
Jouw Campanula pulla ziet er schitterend uit, Pim, kunnen de slakken hem een beetje met rust laten?

Ik loop 's avonds altijd even een rondje om slakken op te sporen (en weg te halen). En ik heb de hulp van een heuse pad, die ook de nodige slakje op spoort en verorbert.
Dus zo hou ik wat langer plezier van alles.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #106 Gepost op: 20 juni 2010, 20:15:28 »
Campanula pulla is wel een heel elegant klokje Pim !
Ik heb hem ooit nog gehad maar helaas verloren - een hybride ervan C. x wockei doet het hier wel al jaren goed, maar staat nog net niet in bloei.


Erodiums heb ik ook nog niet in bloei dit jaar Frankie, een aantal Geraniums staan wel al mooi te wezen :

1) Geranium cinereum "Alice"
2 en 3) G. cinereum "Lawrence Flatman"
4) Geranium "Max Frei"

Mooie Geraniums Luc, ik zelf heb er niet zoveel, omdat ze toch wel wat ruimte nodig hebben.

Campanula x wockei bloeit inderdaad nog niet. Nog enkele dagen wachten.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #107 Gepost op: 20 juni 2010, 21:04:19 »
Ik heb ook een Geranium sanguineum 'Max frei', Luc. Hij wordt echter met gemak bijna 40 cm hoog en zaait zichzelf overvloedig uit. Ik heb hem allang geleden verwijderd uit de rotstuin en staat nu elders tussen 'gewonere' planten. Een rijke bloeier, dat wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #108 Gepost op: 21 juni 2010, 21:15:44 »
Mijn exemplaar wordt niet hoger dan 10 tot 15 cm Frankie - na de bloei snijd ik hem gewoonlijk helemaal terug, dan heeft hij geen tijd om zaad aan te maken en ik krijg een tweede bloei in september !  ;)

Nog véél lager is Minuartie caucasica - echt een heel erg laag kussentje.  Dit plantje (foto's 1 en 2) staat al zo'n 6 of 7 jaar op die plek en produceerde vorig jaar voor het eerst twee bloempjes.  Dit jaar is het al wat meer.  Wie weet wat er mij volgend jaar te wachten staat...  ;D ;D

3) Deze Moltkia Petrea is flink uit de kluiten gewassen - hij meet bijna 1 m doormeter - hij zaait zich gewillig uit en ik ga er van uit dat het hier om meerdere planten gaat.

4) Onosma nanum zaait zich ook vrijelijk uit.  Ik heb de indruk dat dit plantje het niet meer dan 2 of 3 jaar vol houdt, maar door het uitzaaien heeft er zich een kolonietje gevormd dat stand houdt op één van de droogste en warmste plekjes in de rotstuin.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #109 Gepost op: 22 juni 2010, 21:50:23 »
Ik heb sinds een paar jaar een Minuartia stellata minima staan, Luc, en die gaf tot nog toe geen bloemen. Het is een zeer platgroeiende soort die mooi de contouren van het terrein volgt. Ik heb nu eens een plukje uitgeplant in een tufsteen, misschien dat deze daar wel zal bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #110 Gepost op: 23 juni 2010, 20:54:06 »
Eéntje uit de kas. Conandron ramondoides 'White Form' is een Gesneriaceae uit Japan en Taiwan. Verlangt een humusrijke, vochtige grond. Vermoedelijk maar beperkt winterhard.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #111 Gepost op: 23 juni 2010, 21:56:57 »
Mijn exemplaar wordt niet hoger dan 10 tot 15 cm Frankie - na de bloei snijd ik hem gewoonlijk helemaal terug, dan heeft hij geen tijd om zaad aan te maken en ik krijg een tweede bloei in september !  ;)

Nog véél lager is Minuartie caucasica - echt een heel erg laag kussentje.  Dit plantje (foto's 1 en 2) staat al zo'n 6 of 7 jaar op die plek en produceerde vorig jaar voor het eerst twee bloempjes.  Dit jaar is het al wat meer.  Wie weet wat er mij volgend jaar te wachten staat...  ;D ;D

3) Deze Moltkia Petrea is flink uit de kluiten gewassen - hij meet bijna 1 m doormeter - hij zaait zich gewillig uit en ik ga er van uit dat het hier om meerdere planten gaat.

4) Onosma nanum zaait zich ook vrijelijk uit.  Ik heb de indruk dat dit plantje het niet meer dan 2 of 3 jaar vol houdt, maar door het uitzaaien heeft er zich een kolonietje gevormd dat stand houdt op één van de droogste en warmste plekjes in de rotstuin.


Die M. caucasica is echt prachtig!! Proficiat Luc. Bij mij wil die maar niet bloeien.
Dat geldt niet voor
Bellium minutum
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #112 Gepost op: 23 juni 2010, 22:00:48 »
En voor: Gypsophyla tenuifolia.
Heemskerk, Noord-Holland

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #113 Gepost op: 24 juni 2010, 20:43:05 »
Twee Campanula's. De witte wordt eigenlijk te hoog voor de rotstuin (zo'n 40 cm). Zou ik eens moeten weghalen. De andere is vermoedelijk C. cochlearifolia. Een mooi klompje ondertussen.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #114 Gepost op: 24 juni 2010, 21:45:52 »
Mooie campanula's, Jef. Ik twijfel of het C. cochlearifolia is, bij mij vormt hij namelijk niet zo'n compact polletje, maar is het een geduchte woekeraar die meedogenloos voortkruipt onder, tussen en door de stenen. Wanneer hij ten volle bloeit dezer dagen zal ik hem eens posten.
Over campanula's gesproken. Deze had ik verleden jaar in bloei, C. incurva, een tweejarige soort. Hij vormt na de bloei zeer fijn zaad en zaait zichzelf uit. De planten die ik nu heb staan zullen pas volgend jaar bloeien. Het is een spreidende plant met grote (5 cm lang) bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #115 Gepost op: 25 juni 2010, 21:00:33 »
Nog wat campanulacaea
  adenophora confusa - foto 1&2
  campanula stevenii ssp beauverdiana
  campanula grossheimii
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4915
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #116 Gepost op: 25 juni 2010, 21:11:57 »
En enkele dianthus-soorten
   Dianthus erinaceus Duguid form
   Dianthus brachyacanthus
   Dianthus grisebachii
   Dianthus microlepis var. degenii
Torhout, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #117 Gepost op: 25 juni 2010, 21:31:31 »
Twee Campanula's. De witte wordt eigenlijk te hoog voor de rotstuin (zo'n 40 cm). Zou ik eens moeten weghalen. De andere is vermoedelijk C. cochlearifolia. Een mooi klompje ondertussen.

Ik betwijfel eveneens of het een echte C. cochlearifolia is Jef. De klokvorm lijkt hier wat aan de bolle kant voor. Het is wel een zeer fraaie vorm en een prachtig plaatje.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #118 Gepost op: 25 juni 2010, 21:37:58 »
Nog wat campanulacaea
  adenophora confusa - foto 1&2
  campanula stevenii ssp beauverdiana
  campanula grossheimii

Jij verwent ons toch elke keer weer met die mooie plaatjes Luc. ;) ;)
Wat vind je van deze 5 jaar oude Diplarrhena latifolia uit Tasmanië?
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #119 Gepost op: 25 juni 2010, 21:40:54 »
Deze Primula scotica had eigenlijk volgend voorjaar pas moeten bloeien, maar kruipt alsnog uit haar schulp.
Heemskerk, Noord-Holland