Vlaamse Rotsplanten Vereniging

Algemeen => Evenementen: Waar naartoe?? => Topic gestart door: Luc Gilgemyn op 26 september 2013, 17:14:26

Titel: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 26 september 2013, 17:14:26
Ja mensen, de zomer is weer achter de rug!

Meer dan tijd om ons op de VRV najaarslezing te gaan concentreren!

Op 23 november 2013, om 10 u is het in de

Plantentuin van de Universiteit Gent,
Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35,
auditorium 4,
“te doen"  !  -((1

Het wordt stilaan een traditie dat de VRV elk najaar een spreker van over de plas naar Gent haalt om ons allemaal een interessante, aangename en informatieve dag te bezorgen.  Deze keer hebben we het in de “bollenwereld” gezocht, want we hebben de in Engeland heel bekende Melvyn Jope voor 3 lezingen kunnen strikken !  Melvyn is vooral bekend in “Cyclamen land” als vooraanstaand lid van de Britse Cyclamen Society, maar daarnaast gaat zijn interesse en kennis ook heel erg naar Galanthus en Crocus.  Voor elk wat wils dus!

In zijn eerste lezing heeft hij het over zijn “Reizen in Noord-Griekenland, Ipiros, Macedonië en Tracië" - wie de bloemenpracht van deze regio’s kent weet dat we kunnen uitkijken naar heel wat moois, met o.a. veel Crocus soorten in de hoofdrol.  Maar ook Irissen, orchideeën en nog veel meer zullen niet ontbreken.

[attachimg=1]

De tweede lezing leert ons alles over Galanthus reginae olgae!  Dé najaarsgalanthus bij uitstek.  Melvyn zal ons vertellen hoe hij ze voor het eerst vond in het wild en vervolgens begon te kweken en te selecteren.  Voor de “galanthofielen” onder ons een buitenkans om duimen en vingers van af te likken.

[attachimg=2]

De derde lezing wijdt ons in, in "De geheimen van het genus Cyclamen".  Nog een van de stokpaardjes van onze spreker.  We krijgen alles te horen en te zien over hoe en waar ze groeien in het wild en hoe je ze het best thuis kweekt!

[attachimg=3]   [attachimg=4]

Tussen al dat moois in maken we natuurlijk tijd voor een koffiebreak en een lunchpauze en onze trouwe bezoekers weten ook dat er nog een hoogst aantrekkelijke tombola volgt waar heel wat kleine juweeltjes voor onze rotstuinen te winnen zijn.  We zwaaien iedereen uit tussen 15 en 16 u.   ))(10


We hopen van harte héél veel volk te kunnen begroeten!   ((14
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 26 september 2013, 19:02:55
Oeiii VRV, nou gaan jullie het wel wéér heel erg verleidelijk maken )--1 ((6.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gyi Peelaerts op 26 september 2013, 19:57:21
Luc is er ook een tolk bij om het te vertalen in het Nederlands . Spijtig genoeg  heb ik geen Engels geleerd vroeger in de school

Gyi
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 26 september 2013, 21:42:29
De vele mooie beelden zullen voor zich spreken, Gyi, dat hoeft geen betoog.

Dat ziet er op zijn minst heel aantrekkelijk uit, Luc, de nodige dweils zullen aan de ingang van de universiteit te verkrijgen zijn.  ((6
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 26 september 2013, 21:49:26
Zijn er deze keer ook emmers verkrijgbaar bij de ingang.
Om de dweil in uit te knijpen. ))4
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gerard Verweij op 26 september 2013, 22:00:01
Citaat van: Bert Stegeman op 26 september 2013, 21:49:26
Zijn er deze keer ook emmers verkrijgbaar bij de ingang.
Om de dweil in uit te knijpen. ))4
Is die trog al klaar? (of was dat een ander topic  ))4)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 26 september 2013, 22:05:45
Dat is een ander topic.
Maar ik heb wel een lege gres buis liggen misschien te gebruiken als  ((6 ((6 voor twee drie personen.
Nee dat word te veel meenemen ;D die laat ik maar thuis
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 27 september 2013, 12:43:40
Citaat van: Gyi Peelaerts op 26 september 2013, 19:57:21
Luc is er ook een tolk bij om het te vertalen in het Nederlands . Spijtig genoeg  heb ik geen Engels geleerd vroeger in de school

Gyi

))8  sorry Gyi, dat zal niet lukken vrees ik, maar zoals Frankie al schreef, de beelden zullen voor een groot deel voor zichzelf spreken !  ;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 1 oktober 2013, 19:47:29
Citaat van: Cor van Kapel op 26 september 2013, 19:02:55
Oeiii VRV, nou gaan jullie het wel wéér heel erg verleidelijk maken )--1 ((6.

))4  Wie van Cyclamen en Galanthus houd mag dit eigenlijk niet missen Cor .......

Melvyn heeft heel wat op zijn palmares als het Cyclamen betreft ....Zaterdag nog zagen we daar de voorbeelden van op de Kent Show .
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 1 oktober 2013, 20:12:01
Is dat al 1 van de tombola prijzen Kris ?
Al een idee wat er in de spannende tombola zal zitten?
Guy , laat ja zeker niet afschrikken van de Engelse spreker op de vergadering . De beelden zullen inderdaad weinig uitleg nodig hebben en voor zichzelf spreken .Als je eventueel je vragen opschrijft zal je nadien wel bij iemand de antwoorden kunnen vinden l
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gyi Peelaerts op 1 oktober 2013, 20:28:18
Spijtig Lily-Anne maar  de operatie die ik gehad heb laat het nog niet toe zo ver te rijden zit nog met een paar  complicatie's van die klembreuk en long embolie.Maar het gaat al beter :'( ???

Gyi
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 1 oktober 2013, 20:40:01
Hopelijk zien we je dan op een volgende vergadering Guy . Verder spoedig herstel !
Groetjes
Lily-Anne
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 7 oktober 2013, 17:32:23
BELANGRIJKE INFO mbt PARKING !!!!!!

Wegens werken in de K. L. Ledeganckstraat zijn er vaak parkeerplaatsen te kort.  Op zo’n 400 meter afstand van de ingang van de botanische tuin is er echter ook een parking (in de Parklaan, tussen beide rijbanen in) waar er meestal heel wat plaats vrij is…deze valt ook onder de betalend parkeren-zone en de prijs is dezelfde als deze in de K.L. Ledeganckstraat. Hieronder een plannetje waar de ligging van deze parking op werd aangeduid.
*gele ster => parking

[attachimg=1]

Best is om bij de parkingmeter de optie "lang parkeren" of "Dagtarief" te gebruiken - dan kunt u voor 3 â,¬ de hele dag blijven staan !
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 7 oktober 2013, 20:31:36
Aha goed nieuws ! Geen excuses meer mogelijk lijkt me ...... ((12
Alle gekheid op een stokje , is wel een heel goede tip ....maakt onze dag alleen maar aangenamer !
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 19 oktober 2013, 17:49:38
Even een vraagje
Heeft er iemand nog een Morisia monathos over ))2 ))2
Bij mij is hij Naar de rotsplanten hemel gegaan hoop dat hij daar nog wel een leuk leven heeft.
laat maar even weten.
Tot 23 november.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gerrit Roest op 19 oktober 2013, 23:17:07
Citaat van: Bert Stegeman op 19 oktober 2013, 17:49:38
Even een vraagje
Heeft er iemand nog een Morisia monathos over ))2 ))2

Ja!!!!!
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 20 oktober 2013, 17:12:28
Dank je wel ((12
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 26 oktober 2013, 21:02:48
 ))5 ((6

Ben er nog duizelig van ...........Je moet bijgaande link maar is openen (reply 376 en 381 ) . Het geeft nog een keer aan welke fantastische spreker ons te wachten staat ..... 

  http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=9948.375

Noteer deze dag aub met rood in je agenda , Cyclamen-rood mijn part !   
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2013, 21:50:44
Ja Kris, over Cyclamen (en over nog veel meer) weet Melvyn Jope zo'n beetje alles !
Wie het waagt niet naar de lezingen te komen zal pas achteraf horen en weten wat hij (of zij) gemist heeft !

_01 _01
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 26 oktober 2013, 23:24:28
Ik heb hier stilletjes aan de indruk dat ze aan het proberen zijn om ons warm te maken voor de volgende vergadering ! ((12 ((14
Voor mijn part is dat niet nodig, want 23 november staat al heel lang in mijn agenda . Ik zou al erg ziek moeten zijn om er niet aanwezig te zijn . Het is altijd meer dan de moeite waard om de lezingen mee te maken .
Waar ik wel altijd erg nieuwsgierig naar ben, is naar wat er in de tombola zal zitten .  :P  ;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 26 oktober 2013, 23:34:17
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 oktober 2013, 23:24:28
Ik heb hier stilletjes aan de indruk dat ze aan het proberen zijn om ons warm te maken voor de volgende vergadering !
Dat doen ze nou altijd in dat VRV-bestuur, ze bestoken je net zo lang tot je niet meer kunt weigeren -3)( gelekaart -3( )-12 2-)(, dat moest verboden worden !!!!!
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 27 oktober 2013, 09:07:38
 ((15 ((15 ((15

We know nooooooothing Cor, we're from Barcelona....  -1( -1(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 27 oktober 2013, 12:57:27
Citaat van: Cor van Kapel op 26 oktober 2013, 23:34:17
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 oktober 2013, 23:24:28
Ik heb hier stilletjes aan de indruk dat ze aan het proberen zijn om ons warm te maken voor de volgende vergadering !
Dat doen ze nou altijd in dat VRV-bestuur, ze bestoken je net zo lang tot je niet meer kunt weigeren -3)( gelekaart -3( )-12 2-)(, dat moest verboden worden !!!!!

Als je eventueel toch mocht komen Cor , stuur me dan eens een berichtje . Ik heb nog iets voor jou , dan zou ik het meebrengen.
Groetjes
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 27 oktober 2013, 20:49:22
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 oktober 2013, 23:24:28
Waar ik wel altijd erg nieuwsgierig naar ben, is naar wat er in de tombola zal zitten .  :P  ;)

Ja Lily-Anne dat dacht ik wel ...... -7(  Niks mis mee , je hebt gelijk want ik beloof je nu al vuurwerk ....
Ik heb de lijst al voor de helft gereed en één van de dagen wordt het gefinaliseerd en bekend gemaakt . Maar zelfs nu al -zelfs met een halve lijst -is het de moeite. Er staan weer zaken op die niet zo alledaags zijn ....
Nog even geduld ! 
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 27 oktober 2013, 20:52:20
Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 oktober 2013, 09:07:38
((15 ((15 ((15
We know nooooooothing Cor, we're from Barcelona....  -1( -1(

Qé , Qé ?  ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 1 november 2013, 00:11:11
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 oktober 2013, 20:49:22
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 oktober 2013, 23:24:28
Waar ik wel altijd erg nieuwsgierig naar ben, is naar wat er in de tombola zal zitten .  :P  ;)

Ja Lily-Anne dat dacht ik wel ...... -7(  Niks mis mee , je hebt gelijk want ik beloof je nu al vuurwerk ....
Ik heb de lijst al voor de helft gereed en één van de dagen wordt het gefinaliseerd en bekend gemaakt . Maar zelfs nu al -zelfs met een halve lijst -is het de moeite. Er staan weer zaken op die niet zo alledaags zijn ....
Nog even geduld !

Nog iets nodig ?
Bijvoorbeeld een simpele Dyonisia of een moeilijke Sax ? 8)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 1 november 2013, 13:09:57
Citaat van: Jan Fouquaert op  1 november 2013, 00:11:11

Nog iets nodig ?
Bijvoorbeeld ......... of een moeilijke Sax ? 8)
Nou nee dank je, doe maar een mooi getekende Cyclaam of een .......
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 1 november 2013, 15:49:49
Citaat van: Jan Fouquaert op  1 november 2013, 00:11:11
Nog iets nodig ?
Bijvoorbeeld een simpele Dyonisia of een moeilijke Sax ? 8)

Dat kan en mag nog Jan  -((1 ((13
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 1 november 2013, 21:18:51
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 november 2013, 15:49:49
Citaat van: Jan Fouquaert op  1 november 2013, 00:11:11
Nog iets nodig ?
Bijvoorbeeld een simpele Dyonisia of een moeilijke Sax ? 8)

Dat kan en mag nog Jan  -((1 ((13
OK, ik zal morgen eens kijken in mijn stock van disponibele planten. ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 2 november 2013, 17:10:02
Voilà zie, mijn onschuldige hand  :o, heeft de volgende keuzes gemaakt :
Een Saxifraga 'Sazava', niet al te moeilijk, kan tegen een stootje, desalniettemin een zalig Saxje.
Een Saxifraga 'Peter Burrow', heeft nood aan een beetje bescherming tegen het zonnetje, maar op zijn favoriete plaatsje, een geweldige en eveneens heel trouwe bloeier.
Een Dionysia (heb dat de vorige keer toch wel verkeerd geschreven zeker, waarschijnlijk onder invloed van den alcohol, 's nachts als ik aan het slapen was, dan schoot mij dat tussen mijn dromen door te binnen  ???) 'Ewesley Theta'
De verzorging daarvan staat buiten kijf. Het plantje zelf is nog wat mini, maar een gegeven paard mag je dus niet in de bek kijken. Diegene die het wint, zal er wel blij mee zijn.
Een Dionysia 'Tess'. 'T es wadde !
En dan nog een heel simpele Draba hispanica, moest er trouwens ook een meebrengen voor Luc G. die er een gewonnen heeft met mijn eigen tombola ... :o
-2(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 9 november 2013, 17:00:09
Merci Jan  !  ((4

Ik zou eens moeten beginnen aan het definitieve lijstje ....Wat denk je Lily- Anne , of houden we de spanning er nog even in ?
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 9 november 2013, 18:21:08
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  9 november 2013, 17:00:09
Merci Jan  !  ((4

Ik zou eens moeten beginnen aan het definitieve lijstje ....Wat denk je Lily- Anne , of houden we de spanning er nog even in ?

Ja Kris, het is hoog tijd dat je de namenlijst voor de tombola bekent maakt ! Op die manier heeft iedereen ruim de tijd om alle namen en verzorging op te zoeken tegen de vergadering ! ((4 ((6
Als je nog planten te kort hebt, kan ik nog soldanella montana meebrengen .
Gr
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 10 november 2013, 22:29:17
Geen dank, Kris.
Maar mag ik er op wijzen dat je de geweldige, sublieme Draba hispanica in je lijst vergeten bent ? ;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 10 november 2013, 22:38:33
Citaat van: Jan Fouquaert op 10 november 2013, 22:29:17
Geen dank, Kris.
Maar mag ik er op wijzen dat je de geweldige, sublieme Draba hispanica in je lijst vergeten bent ? ;)

Miljaar ! Euh sorry  --1  Ja sorry Jan , mijn accuraatheid is blijkbaar niet meer wat het is geweest ....Ik heb jouw gele parel bijgevoegd . -((1
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 11 november 2013, 00:02:27
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2013, 22:38:33
Citaat van: Jan Fouquaert op 10 november 2013, 22:29:17
Geen dank, Kris.
Maar mag ik er op wijzen dat je de geweldige, sublieme Draba hispanica in je lijst vergeten bent ? ;)

Miljaar ! Euh sorry  --1  Ja sorry Jan , mijn accuraatheid is blijkbaar niet meer wat het is geweest ....Ik heb jouw gele parel bijgevoegd . -((1

Dat je iets vergeet, neem niemand je kwalijk, wie vergeet al eens iets niet, hé  ;), maar dat je ons wilt ver-assen, dat is er over. :D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 17 november 2013, 20:42:50
Ja mannen (en vrouwen natuurlijk !) nog 6 keer slapen en we kunnen weer met zijn allen naar Gent toe !
Vergeet het niet, het wordt méér dan de moeite ! 
Enne... behalve de tombola staat er alle aanwezige leden nog een verrassing te wachten !!  -5( --19
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 17 november 2013, 20:53:27
Citaat van: Luc Gilgemyn
Enne... behalve de tombola staat er alle aanwezige leden nog een verrassing te wachten !!  -5( --19
/quote]




Wat moeten we daar nu weer van denken? Een schuimwijntje zal het niet zijn, want dat is op de eerste vergadering van het jaar zover ik mij herinner ! Je maakt het wel extra spannend Luc ! Ik gok op een zaailing van een cyclaampje .
Groetjes
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 17 november 2013, 21:41:34
Fout Lily-Anne !!!  :P -7(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Scheldeman op 18 november 2013, 14:41:03
Er wordt in de wandelgangen gefluisterd dat we lange tijd genot zullen hebben van de verrassing.
Maar meer weet ik ook niet.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 18 november 2013, 14:54:05
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 november 2013, 14:41:03
Er wordt in de wandelgangen gefluisterd dat we lange tijd genot zullen hebben van de verrassing.
Maar meer weet ik ook niet.

-5( -5(  We moeten er de spanning in houden Luc !  ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Wim Boens op 18 november 2013, 16:04:01
Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 november 2013, 20:42:50
Enne... behalve de tombola staat er alle aanwezige leden nog een verrassing te wachten !!  -5( --19

Echt??? Komt sinterklaas langs??  --6 --6
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 18 november 2013, 16:29:32
Citaat van: Wim Boens op 18 november 2013, 16:04:01
Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 november 2013, 20:42:50
Enne... behalve de tombola staat er alle aanwezige leden nog een verrassing te wachten !!  -5( --19

Echt??? Komt sinterklaas langs??  --6 --6

Hoe heb je't geraden Wim ! ??  --11

... en ondanks alle heisa MET Piet !!!!
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Scheldeman op 18 november 2013, 17:00:23
Citaat van: Wim Boens op 18 november 2013, 16:04:01
Citaat van: Luc Gilgemyn op 17 november 2013, 20:42:50
Enne... behalve de tombola staat er alle aanwezige leden nog een verrassing te wachten !!  -5( --19

Echt??? Komt sinterklaas langs??  --6 --6
Onze Luc met lange baard ??
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 18 november 2013, 21:48:10
en wie is er dan de piet?
strooit deze piet niet met pepernoten maar met zaden van onze rotsplanten.
Dat is zonde hij deelt deze uit. ((12
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 18 november 2013, 22:03:12
We laten de suspense opbouwen, Bert, maar ik denk dat onze leden best tevreden zullen zijn met de "pepernoten"...  :-X ;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 19 november 2013, 00:03:49
Ik heb het liefst van die wortels ...
Je weet wel, die van marsepein. ((6 ((7
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 19 november 2013, 12:11:01
Citaat van: Jan Fouquaert op 19 november 2013, 00:03:49
Ik heb het liefst van die wortels ...
Je weet wel, die van marsepein. ((6 ((7


Mogen het ook mandarijntjes zijn Jan ??  ))4

-1( -1( -1( -1(

... mijn naam is Haas ....  ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 19 november 2013, 17:47:36
En nog wat mokskes !
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Scheldeman op 19 november 2013, 19:36:02
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 19 november 2013, 17:47:36
En nog wat mokskes !
Wij verstaan daar wellicht iets anders onder.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 19 november 2013, 19:52:09
Citaat van: Luc Scheldeman op 19 november 2013, 19:36:02
Wij verstaan daar wellicht iets anders onder.

_07 _08
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 19 november 2013, 20:01:53
Hmm, wat mooie mokjes zouden niet misstaan ! Met wat manderijntjes ....
Waren die ook niet in een of andere doe-het-zelf business ?
Maar daar hadden ze veel te veel om het lijf, volgens de globale opinie ...
-2(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 19 november 2013, 20:36:08
Citaat van: Jan Fouquaert op 19 november 2013, 20:01:53
Hmm, wat mooie mokjes zouden niet misstaan ! Met wat manderijntjes ....
Waren die ook niet in een of andere doe-het-zelf business ?
Maar daar hadden ze veel te veel om het lijf, volgens de globale opinie ...
-2(

Mandarijntjes? Voor mijn part mogen het ook appelsienen zijn, hoor.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 19 november 2013, 20:38:13
Goeien appel !
Of groene appels ... -1(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 19 november 2013, 20:47:19
Citaat van: Jan Fouquaert op 19 november 2013, 20:38:13
Goeien appel !
Of groene appels ... -1(

Of appels, ja, watermeloenen zouden teveel van het goeie zijn zeker?
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 19 november 2013, 22:06:37
" Mokskes " zijn in het Waasland kleine koekjes, in de vorm van letters , die zwarte Piet dan gul kwam rondstrooien .Waar is de tijd, dat we daar dan als kind allerlei woorden mee maakten ?
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 20 november 2013, 08:45:46
Even voor de duidelijkheid, om alle misverstanden te voorkomen en om de nieuwsgierigheid nog wat aan te wakkeren :

De heilige Sint heeft NIETS met onze verrassing te maken !  ))8
Hij kon namelijk zaterdag niet komen, hij moet immers al in de Makro, de Carrefours en andere Delhaizes van dit land optreden !  -2(

We laten jullie dus lekker verder in het ongewisse !  -2((  --3

Vergis je echter niet, het zal de moeite lonen !  ((3 ((3
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 20 november 2013, 22:54:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 november 2013, 08:45:46
We laten jullie dus lekker verder in het ongewisse !  -2((  --3
Vergis je echter niet, het zal de moeite lonen !  ((3 ((3

En ondertussen in Vlaanderen  : 

)))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1  )))1
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 21 november 2013, 08:45:54
"En ondertussen in Vlaanderen "


...... en in Nederland Kris.... en in Nederland !!!!  )))1 )))1 )))1 )))1 -7(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 21 november 2013, 09:06:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 november 2013, 22:54:53
En ondertussen in Vlaanderen  : 

)))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1 )))1  )))1
Kris is zich volgens mij al aan het oriënteren voor de volgende verkiezingen in B -1( -1(.

Edit Eindelijk het verlossende bericht, voor mij dan, ik kan ook naar Gent afreizen zaterdag. Dus zet jullie maar schrap.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 11:36:31
Ik begin nu al te beven. :D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 11:42:18
Volgens mij komt Natalia zingen.
Ofwel Raymond van het Groenewoud, samen met Margriet Hermans.
Sam Goris liever niet.
--11
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 21 november 2013, 12:25:54
Citaat van: Cor van Kapel op 21 november 2013, 09:06:35

Edit Eindelijk het verlossende bericht, voor mij dan, ik kan ook naar Gent afreizen zaterdag. Dus zet jullie maar schrap.



_010 _010 _010

oef... de rode loper is vanonder het stof gehaald en uitgerold Cor !!  -7(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 21 november 2013, 12:27:49
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 11:42:18
Volgens mij komt Natalia zingen.
Ofwel Raymond van het Groenewoud, samen met Margriet Hermans.
Sam Goris liever niet.
--11

Waarom niet alle 4 Jan... ???  We steken de Proms de loef af !  --3 --3
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Matthias Fouquaert op 21 november 2013, 13:11:58
Ik ben benieuwd wat het gaat worden zaterdag. ;)

Inderdaad de parkeer gelegenheid is momenteel iets minder. Vermits ik toch in de buurt was heb ik eens een kijkje genomen in de plantentuin. ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 13:31:23
Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 november 2013, 12:25:54
Citaat van: Cor van Kapel op 21 november 2013, 09:06:35

Edit Eindelijk het verlossende bericht, voor mij dan, ik kan ook naar Gent afreizen zaterdag. Dus zet jullie maar schrap.



_010 _010 _010

oef... de rode loper is vanonder het stof gehaald en uitgerold Cor !!  -7(

Ach ja, DAT is het.
De verrassing is gewoonweg, heel simpel, het ongelofelijke, buitengewone, extraordinaire feit dat de COR komt !
Nee, echt, ik ben bloedserieus.
;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 21 november 2013, 16:30:58
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 13:31:23
Ach ja, DAT is het.
De verrassing is gewoonweg, heel simpel, het ongelofelijke, buitengewone, extraordinaire feit dat de COR komt !
Nee, echt, ik ben bloedserieus.
Oeps Jan ik ga er van  ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2 ))2.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 21 november 2013, 23:02:26
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 13:31:23
Ach ja, DAT is het.
De verrassing is gewoonweg, heel simpel, het ongelofelijke, buitengewone, extraordinaire feit dat de COR komt !
Nee, echt, ik ben bloedserieus.
;)

Zolang Cor maar niet gaat zingen vind ik het allemaal prima ..... ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 21 november 2013, 23:06:42
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 11:42:18
Volgens mij komt Natalia zingen.
Ofwel Raymond van het Groenewoud, samen met Margriet Hermans.
Sam Goris liever niet.
--11

Natalia is kort van stof  ;D
Raymond  , ja met zijn achternaam kan hij wel in onze middens ....Margriet heeft haar voornaam mee ....
Sammeke laat het gras dan weer groeien , heeft dus een bloemenweide die niet te vroeg mag gemaaid worden....
No concerto's jongens , niks van ....
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 23:12:21
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 november 2013, 23:02:26
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 13:31:23
Ach ja, DAT is het.
De verrassing is gewoonweg, heel simpel, het ongelofelijke, buitengewone, extraordinaire feit dat de COR komt !
Nee, echt, ik ben bloedserieus.
;)

Zolang Cor maar niet gaat zingen vind ik het allemaal prima ..... ;D
Misschien kan hij wel goed dansen ?
8)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 22 november 2013, 08:39:17
Citaat van: Jan Fouquaert op 21 november 2013, 23:12:21

Misschien kan hij wel goed dansen ?
8)

Jan, Jan, Jan....  ))8  straks ga je Cor nog afschrikken ??  :P
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 22 november 2013, 08:56:09
Maar nee gij, als onze Cor begint te dansen, dans ik uit sympathie wel mee.  ;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 22 november 2013, 13:40:01
Citaat van: Jan Fouquaert op 22 november 2013, 08:56:09
Maar nee gij, als onze Cor begint te dansen, dans ik uit sympathie wel mee.  ;)
Nou dan kun je rustig op je stoel blijven zitten Jan, want dansen is niet aan mij besteed ))8 ))8.
En als ik moet gaan zingen dan hoop ik dat de gebouwendienst van de universiteit nog wat reserve ramen heeft staan, want ik kan niet garanderen dat de ramen heel blijven. Met jullie oren heb ik geen medelijden, jullie hebben er zelf om gevraagd. Gehoorbescherming aanbevolen --1 --1 --1.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 22 november 2013, 22:43:11
Oké .....de Cor zit reeds in zijn startblokken . De surprise is bijna  maar nog niet helemaal ontfutseld ....De Melvyn schijnt al goed en wel op Vlaamse bodem te vertoeven. Een aantal geruststellingen en dus gaan we maar is trachten te genieten van een deugddoende nachtrust. En hopen we dat morgen alles van een leien dakje loopt. En we hopen jullie vooral massaal te kunnen begroeten. 
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 22 november 2013, 22:58:16
De Melvyn is inderdaad veilig geland en ik hoop hem morgenochtend in 1 stuk af te leveren voor enkele "splendid" voordrachten !
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 22 november 2013, 23:13:15
Citaat van: Cor van Kapel op 22 november 2013, 13:40:01
Citaat van: Jan Fouquaert op 22 november 2013, 08:56:09
Maar nee gij, als onze Cor begint te dansen, dans ik uit sympathie wel mee.  ;)
Nou dan kun je rustig op je stoel blijven zitten Jan, want dansen is niet aan mij besteed ))8 ))8.
En als ik moet gaan zingen dan hoop ik dat de gebouwendienst van de universiteit nog wat reserve ramen heeft staan, want ik kan niet garanderen dat de ramen heel blijven. Met jullie oren heb ik geen medelijden, jullie hebben er zelf om gevraagd. Gehoorbescherming aanbevolen --1 --1 --1.
Ik kan uit sympathie ook heel rustig op mijn stoel blijven zitten hoor. ;D
En mijn gehoor is al wat gewend.
Je moet eens een hele dag tussen kinderen van 12, 6, 3 en 2 zitten, plus twee Agapornissen (dwergpapegaaien).
Dan komt er eens iemand langs, die hier niet veel komt. Die zegt dan : 'Wat een lawaai, kan je daar wel tegen ?'
Ik antwoord meestal : 'Welk lawaai ?' ))4
;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 22 november 2013, 23:21:03
Volgens mij komt Natalia een striptease geven.
Dit voor de mannen.
Om tevens de vrouwen te plezieren heeft natuurlijk Kris zich kandidaat gesteld.

--11 --3
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 23 november 2013, 18:09:19
Het was een leuke dag. ((14
Goede gastspreker, leuke kalender, zo maar eventjes 6 planten gewonnen. --6
Sommige zullen weldra in mijn verse rotstuintjes komen.
Ge moet niet schoon zijn om chance te hebben, n'est-ce pas ?
En tevens wat lol gemaakt  ;D en wat gezichten kunnen plakken op forumleden, de lijm zal wel goed houden, denk ik. ))4
Misschien moet ik ook wel meedoen met de Lotto ...
Als ik win, blijf ik wel bollen uit den Aldi en lampjes uit de Zeeman kopen hoor.
Misschien koop ik er dan wel aandelen van.
--11
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 23 november 2013, 18:09:46
Het enige wat nog miste was Natalia.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gerrit Eijkelenboom op 23 november 2013, 18:32:03
Citaat van: Jan Fouquaert op 23 november 2013, 18:09:19
zo maar eventjes 6 planten gewonnen.

Dat zou toch werkelijk verboden moeten worden. 2-)( Ik hoop dat het je eigen plantjes waren.  ((12

Edit Wacht even, of heb je soms voor 100 Euro loten gekocht  --6
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 23 november 2013, 18:36:24
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 november 2013, 18:32:03
Dat zou toch werkelijk verboden moeten worden. 2-)( Ik hoop dat het je eigen plantjes waren.  ((12
Nou hij had de gehele voorraad loten opgekocht Gerrit, was dus niet zo verwonderlijk dat hij zoveel won -1(. Spekt de VRV-kas lekker.

Maar je hebt wel wat gemist hoor Gerrit, net als de overige thuisblijvers overigens. Goede gastspreker -6(, bedankt voor het organiseren VRV.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 23 november 2013, 18:49:15
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 november 2013, 18:32:03
Citaat van: Jan Fouquaert op 23 november 2013, 18:09:19
zo maar eventjes 6 planten gewonnen.

Dat zou toch werkelijk verboden moeten worden. 2-)( Ik hoop dat het je eigen plantjes waren.  ((12

Edit Wacht even, of heb je soms voor 100 Euro loten gekocht  --6
Nee hoor, Gerrit. :D
Het was 'slechts' 10 Euro. :o
En er zaten er 5 van mij in de tombola. ;)
Ik heb trouwens tijdens de tombola voorgesteld aan de mensen om mijn overige loten te kopen voor 1 Euro, toen ik al vijf prijzen had. :o
'Ik heb goede lotjes, wil niemand ze ?' riep ik nog eens.  ;D
Niemand ging er op in, voor 1 keer was ik bloedserieus en ze dachten waarschijnlijk dat ik een grap maakte. ))4
Naar schatting 10 seconden daarna won ik nog een plant. :o --6 ???
Dus was het voor beide partijen toch geen slechte zaak.   -2( -2( -2( -2( -2( -2(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gerrit Eijkelenboom op 23 november 2013, 19:44:57
Dat was dus lachen daar in de 'Zuidelijke Nederlanden'.

Het leukste vond ik nog dat jij, Jan, zo genereus ging worden toen je al 5 prijzen had.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Hugo Van Woensel op 23 november 2013, 20:22:05
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 23 november 2013, 19:44:57
Dat was dus lachen daar in de 'Zuidelijke Nederlanden'.

Het leukste vond ik nog dat jij, Jan, zo genereus ging worden toen je al 5 prijzen had.

Lachen?  ))4   ))8 ))8 ))8 Voor Jan wel! de rest lachte niet zo hard vond ik ;D ;D ;D
Het is u gegund hoor Jan 8)
Het was bijzonder interessant vandaag, en voor de rest kan ik Jan alléén maar bijtreden!
Voor het bestuur: goe bezig,  -6( ik zou zeggen doe zo voort minstens tot de volgende jubilee  ((12 ((12 ((14
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 24 november 2013, 00:23:24
Volgens de recente, naoorlogse, vooroorlogse en nog oudere geschiedenis, bestaat er enkel zo iets als 'Nederland', en enkel en alleen in de enkelvoudige vorm. Daarbij komt nog, als je even polst in een gebiedje dat luistert naar de naam 'Zeeland' (ook al enkelvoud) , dan komt naar boven dat sommige  daar residerende mensen zich meer verbonden voelen met de lieden die in het gebied wonen dat 'Vlaanderen' heet. ))4 ))4 ))4

Tuurlijk ben ik soms genereus, ik had ook een plantje mee voor Luc G. die dat eerlijk gewonnen had na deelname aan mijn eigen tombola. _02
Die generositeit is wel een rariteit, want die komt geheid slechts een paar keer per jaar als een opwelling in me op. ???
Tja, soms moet je daar geluk voor hebben .... ))4

--11 --3

PS: nog lekker niemand heeft mijn baksteen gevonden ...
-1(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 24 november 2013, 00:30:05
Amai, 2022 berichten heb ik hier gepost. :o --6 ??? ::)
Pardon, nu 2023 ...
Ik let er nu nog maar op.
Er zijn er bij die natuurlijk al veel meer gezeverd hebben. ))4
Ik hoop toch dat niemand al die berichten leest.......
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Gerrit Eijkelenboom op 24 november 2013, 06:05:56
Citaat van: Jan Fouquaert op 24 november 2013, 00:30:05
Amai, 2022 berichten heb ik hier gepost. :o --6 ??? ::)
Pardon, nu 2023 ...
Ik let er nu nog maar op.
Er zijn er bij die natuurlijk al veel meer gezeverd hebben. ))4
Ik hoop toch dat niemand al die berichten leest.......

Jij post ze op de raarste tijden en ik lees ze als iedereen op een oor ligt.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 24 november 2013, 07:52:31
Citaat van: Jan Fouquaert op 24 november 2013, 00:30:05
Amai, 2022 berichten heb ik hier gepost. :o --6 ??? ::)
Pardon, nu 2023 ...
Ik let er nu nog maar op.
Er zijn er bij die natuurlijk al veel meer gezeverd hebben. ))4
Ik hoop toch dat niemand al die berichten leest.......

Hier kan je nogal zeveren, hé Jan, ik ben één van die zeveraars die al wat meer gezeverd hebt dan jij, maar gelukkig ben ik niet de grootste zeveraar hier. Genoeg gezeverd, zeker?
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 24 november 2013, 07:57:29
Zonder te zeveren nu, Melvyn heeft ons gisteren een leuk dagje bezorgd met zijn vele mooie en interessante beelden. Het voelde echt aan alsof ik gisteren op reis was in Griekenland.
Bovendien toch ook weer heel wat opgestoken. Zo dacht ik bijvoorbeeld dat G. reginae-olgae subsp. reginae-olgae alleen op droge, zonnige plaatsen groeide in het wild, maar ze gedijen net als de andere sneeuwklokjes het best op een beschaduwde plaats in een bos. Trouwens nooit geweten dat er al zoveel variatie was van die bijzonder mooie soort.
Bedankt, Melvin.  ((14
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 24 november 2013, 09:58:32
Och, allemaal niet aantrekken.
Net daarom worden wij helden genoemd. ))4
--11

Tja, ik ben niet wat je noemt een 'bollenmens', maar de bijkomende reisverhalen en culturele uitleg, konden me ook wel bekoren van Melvyn.
;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 24 november 2013, 10:47:30
Zucht ,zucht.........het is weer voorbij deze schitterende dag .....Wat was het weer snel voorbij .
We waren met zijn 50 om onze viering van 10 jaar in te zetten. Er waren enkele afzeggingen waarvan we wisten , de normale 60/65 had ook nu gekund.  Eigenlijk hing er al vooraf het gemoedelijke sfeertje dat eigen is voor Griekenland. Alsof Melvyn het al had losgelaten in de zaal voor we nog maar waren begonnen. Vreemd maar goed gevoel dat wij ons als kameleons hadden aangepast. Mijn verwachtingen waren vooraf hoog gespannen.....Dit heeft natuurlijk te maken dat ik net als Melvyn zo erg hou van Griekenland en zijn natuur, planten, mensen, eten ....We waren zelf al 7 keer in Kreta en 2 keer in de Peloponnesos  om van al die andere Griekse eilanden nog maar te zwijgen...Dus ...ik had al een grote gemene deler. Toch probeer ik altijd om daarna  een zo objectief mogelijk oordeel te vellen en me zoveel mogelijk te onthouden van subjectieve zaken...
En dan zijn er volgende zaken die er voor mij uitsprongen ...
Melvyn had vooral een echt verhaal en dat is wat ik in sommige reisverhalen wel is mis. Het was niet de zoveelste opsomming van plantennamen. De Griekse cultuur werd helemaal opgenomen in het verhaal en zat perfect verweven in zijn betoog zonder ook maar 1 keer storend te worden. Integendeel , het ging mij althans snel boeien. Verder viel het me ook op dat Melvyn een warm mens is waardoor er ook enkele mooie vriendschappen ontstonden daar in Griekenland. De boodschap was duidelijk : stel je open als mens voor die andere culturen ...De toevallige ontmoetingen die plaats vonden waren bijna ontroerend en bleven hangen .Ik heb verder geleerd dat ik - als het even kan en mag van hierboven-ook nog eens een kijkje moet nemen in Noord Griekenland. Genoeg plantjes daar die beklijven. In het Galanthus verhaal (ik was trouwens heel content dat Valentin aanwezig was !)zijn me ook enkele belangrijke zaken opgevallen. En vooral het feit dat je  streng en goed moet selecteren. Niet zomaar de zoveelste nieuwe plant introduceren maar goed alle eigenschappen bestuderen en goed weten waar je mee bezig bent. Iets wat ik vaak te weinig terug vind in de moderne methodes en kwekers .... Soms wordt er tegenwoordig maar alles op de markt gezwierd wat nieuw is zonder nog zaken te testen en te beoordelen .Verder is er mijn inzien  nog een grote toekomst weg gelegd voor de reginae-olgae's van deze wereld ! Er is daar meer variatie dan wij konden veronderstellen en ze hebben ook een aparte bloeitijd waardoor ze het kunnen maken in onze tuinen. De goede vormen bestaan al en zijn al geselecteerd , dat hebben we gezien nu...
En het  derde deel ....ja Cyclamen daar kan ik uren en dagen naar kijken .... ))2 Maar ook hier bekijkt Melvyn de zaken met een meer dan scherp oog en gaat hij niet zomaar de plat getreden paden betreden . De rohlfsianum's die hij liet zien laten vermoeden dat er ook toekomstig nog verschuivingen mogelijk zijn op de markt. Maar waarschijnlijk zullen de rode hederifoliums wel het meeste blijven hangen bij het publiek ?
Grote mijnheer onze Melvyn met heel veel plantenkennis en bovendien een heel warm mens bleek ook nog achteraf toen we hem nog beter leerden kennen. De zaken waar hij buiten de planten nog mee bezig is liggen niet voor de hand en getuigen van grote menselijkheid. Melvyn is ook iemand die zich erg heeft gespecialiseerd op een bepaalde plantengroep maar heeft nog steeds een ruime algemene kennis , hij bleek zelfs vlotjes te kunnen meespreken over cactussen kweken ..
Mooie dag en op naar de volgende ......     
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 24 november 2013, 11:11:58
En Jan ......je Saxen en Dionysia's staan in Rumst  ))2
Zelf had ik niet zoveel prijzen gewonnen maar een nobele aanwezige hoefde zijn prijzen niet en schonk zijn winnende loten weg aan ons Ingrid ...De charmes van mijn wederhelft hebben het dus weer is gedaan ...Met dank aan de gulle schenker van de loten staan er nu enkele mooie zaken in Rumst .
Wat ik zei .....de warme Griekse sfeer hing in de zaal ....
Alleen hebben we Cor niet kunnen overtuigen om de Zorba te dansen .
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 24 november 2013, 11:17:06
En verder .....geen Sinterklaas ,geen mokskes , geen Natalia ,geen mandarijnen of marsepein maar ......

Een werkelijk prachtige kalender

Ik heb zojuist opnieuw genoten (in alle rust ) van alle mooie foto's en ga dat een jaar lang doen .....Knap gedaan door Rita & Luc en alle fotografen ...Projecteert op een schitterende manier wat we doen, wie we zijn , wat ons bezig houd ....
En wat we hopelijk nog lang kunnen doen op die manier .Hopelijk waren jullie er even content mee als ik zelf ?
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Danny Bonnez op 24 november 2013, 11:58:51
Voor mij was het zeker ook een geslaagde dag ! Als bollenliefhebber was het echt genieten van deze schitterende beelden . Heel leerzaam te zien hoe deze bollen groeien in hun natuurlijke omgeving . Vooral heel mooi zijn de combinaties van verschillende geslachten door elkaar ! ((6 Terug veel bijgeleerd en enkele ideeën meegenomen ........Ik ben nog nooit in Griekenland geweest maar in de toekomst hoop ik zeker deze omgeving
te gaan verkennen , dit is zeker helemaal mijn ding ........ ((12
Bedankt Melvyn voor deze heel interessante lezing !  -6(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Jan Fouquaert op 24 november 2013, 12:38:20
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 november 2013, 11:11:58
En Jan ......je Saxen en Dionysia's staan in Rumst  ))2
Zelf had ik niet zoveel prijzen gewonnen maar een nobele aanwezige hoefde zijn prijzen niet en schonk zijn winnende loten weg aan ons Ingrid ...De charmes van mijn wederhelft hebben het dus weer is gedaan ...Met dank aan de gulle schenker van de loten staan er nu enkele mooie zaken in Rumst .
Wat ik zei .....de warme Griekse sfeer hing in de zaal ....
Alleen hebben we Cor niet kunnen overtuigen om de Zorba te dansen .

Ach, ze zullen daar wel een goed onderkomen vinden.
Ik had een beetje compassie omdat je er eentje (Dionysia) verloren bent, ben vergeten welke.
Ook dank aan je onschuldige hand .... -2(
Dedju, ik had beter wat soepborden meegebracht, kon ik een leuke bijdrage leveren aan de warme Griekse sfeer. ))4

Wat betreft Cor, hij had groot gelijk dat hij niet wilde, die mens had wel een rode loper verwacht hé. ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 24 november 2013, 16:09:10
Tja... wat kan ik nog toevoegen aan alle lof hierboven ?
Het wàs inderdaad een prachtige dag en met Melvyn hadden we weer eens een uitstekende spreker op de kop getikt !
Wat een kennis en wat een enthousiasme : schitterend gewoon.

Onze Melvyn kreeg na zijn harde werk nog een wandeling doorheen het mooie Gent aangeboden en onder de gedreven leiding van Wim was ook dat weer een voltreffer.

En wat was het weer gezellig om elkaar na het zomerreces terug te zien.  De kop uitstekende koffie van Mia was zoals gewoonlijk een grote hulp daarbij !  De organisatie van de Freddy verliep (nadat we de deur open kregen  ;D) uiteindelijk weer vlekkeloos en ook daarvoor kunnen we met zijn allen dankbaar zijn.   ((4 ((4 ((13
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 24 november 2013, 17:35:27
Ja het was weer een schitterende dag.
Was wel eens in Griekenland geweest maar niet in het bollenperiode.
Toch maar eens terug gaan en dan in de juiste tijd.
Zo hier en daar nog een praatje gemaakt .
En wat Luc zegt de koffie hoorde daar natuurlijk bij.
De tombola was voor mij zeer geslaagd 4x raak ((12
bedankt iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt ((13 ((13 ((13
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Hugo Van Woensel op 24 november 2013, 20:17:34
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 november 2013, 11:17:06
En verder .....geen Sinterklaas ,geen mokskes , geen Natalia ,geen mandarijnen of marsepein maar ......

Een werkelijk prachtige kalender

Ik heb zojuist opnieuw genoten (in alle rust ) van alle mooie foto's en ga dat een jaar lang doen .....Knap gedaan door Rita & Luc en alle fotografen ...Projecteert op een schitterende manier wat we doen, wie we zijn , wat ons bezig houd ....
En wat we hopelijk nog lang kunnen doen op die manier .Hopelijk waren jullie er even content mee als ik zelf ?

Zeer juist Kris echt een hebbeding en wat hem nog mooier maakt is dat hij van foto's van mede rotsplantliefhebbers is gemaakt!
van, door, en voor rotsplanten liefhebbers echt top -6( _02
P.S. hij is eigenlijk te mooi om te gebruiken
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 24 november 2013, 21:40:21
Uiteraard was het een fantastische vergadering - het is al vaak bezongen .Ik heb er enorm van genoten .Aan alle bestuursleden hartelijke dank en uiteraard aan Melvin, die ons heel warm maakte met zijn Griekse reisverslagen. Ik hoop dat de prachtige kalender een eerste editie is van een lange reeks van jaarlijks kalenders van de V.R.V. Wie weet is dit een aanzet en stimulans voor alle leden om mooie foto's te maken, die hopelijk ooit ook een kans maken om goed genoeg te zijn om in de kalender te komen. Ik zou het een hele eer vinden .
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: MaggiY op 25 november 2013, 17:32:12
A CALENDAR !  What?  For a party?     --6  One cannot eat even a very beautiful calendar - I was really hoping for cake!

Een KALENDER! Wat? Voor een feestje? Men kan niet eten zelfs een zeer mooie kalender - Ik hoop echt voor taart! ;)

So good you all had a grand day with Melvyn  8) 8)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Wim Boens op 25 november 2013, 18:40:19
Citaat van: Maggi Y op 25 november 2013, 17:32:12
A CALENDAR !  What?  For a party?     --6  One cannot eat even a very beautiful calendar - I was really hoping for cake!

Een KALENDER! Wat? Voor een feestje? Men kan niet eten zelfs een zeer mooie kalender - Ik hoop echt voor taart! ;)

So good you all had a grand day with Melvyn  8) 8)

Maggi, Maggi...always keep the best for last...we have an entire year being 10 years young....I'm thinking a triple-layered chocolate cake...maybe you can join us for a piece??  ;) ;) :D
(Maggi, Maggi....altijd het beste voor laatst bewaren...we zijn gedurende een gans jaar 10 jaar jong...ik dacht zo aan een drielagige chocoladetaart....misschien kom je dan wel af voor een stukje  ;) ;) :D )
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 25 november 2013, 18:40:43
Citaat van: Maggi Y op 25 november 2013, 17:32:12
A CALENDAR !  What?  For a party?     --6  One cannot eat even a very beautiful calendar - I was really hoping for cake!

Een KALENDER! Wat? Voor een feestje? Men kan niet eten zelfs een zeer mooie kalender - Ik hoop echt voor taart! ;)

So good you all had a grand day with Melvyn  8) 8)

Het jaar is nog niet voorbij Maggi..... The year isn't over yet !
By the way : some people said the calendar was so beautiful they could have eaten it...  ((15 -2( -7(
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 25 november 2013, 20:51:55
Be careful, Maggi, cake is not good for your figure.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: MaggiY op 25 november 2013, 21:08:18
Your warning comes too late, Frankie!  ;D ;D
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 25 november 2013, 21:18:37
Indeed, then it isn't a problem anymore.  ;)
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 26 november 2013, 09:01:34
Op vraag van een aantal aanwezigen heeft Melvyn Jope ons de nota's van zijn lezingen, met vermelding van alle besproken plantennamen, ter beschikking gesteld.  Klik op de onderstaande bijlage en er opent zich een pdf document met alles er op en er aan !

Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Eduard Troch op 28 november 2013, 08:20:36
Bijzondere dank voor de prachtige kalender en aan allen die dit hebben mogelijk gemaakt !  :o :-* ((14
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: MaggiY op 28 november 2013, 14:02:42
Citaat van: Eduard Troch op 28 november 2013, 08:20:36
Bijzondere dank voor de prachtige kalender en aan allen die dit hebben mogelijk gemaakt !  :o :-* ((14

YES ! We agree!!  Many thanks, it  has arrived in Scotland 8) 8) 

We zijn het eens    -veel dank, is het aangekomen in Schotland
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 28 november 2013, 22:04:25
Ik liet eerder al weten dat ik ook in Griekenland was geweest.
Op mijn http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/ zie je meer.
veel plezier.
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Valentin Wijnen op 28 november 2013, 22:17:24
hallo jarige VRV'ers,

Ook ik heb vorig weekend genoten van de ervaringen van Melvyn Jope omtrent de reg-olgs. Net als anderen stond ik te kijken dat vele van die G. reginae-olgae inderdaad voorkomen in vochtiger valleigebiedjes We moeten ons daar echter niet op blindstaren. In de zomer vallen de meeste hiervan droog. Ik was verbaasd om te horen van Melvyn Jope dat ze in de zomer best niet te droog staan. Hier staan een 12-tal reginae-olgaes in feite op één van de droogste plekken in de tuin, en 'they thrive'! Enkele van zijn selecties ('Stravoula', 'Mette' en 'Vasiliki' ) doen het hier goed! Nu nog op zoek -on the long term- voor die fantastische G reg-olg 'Fotinii'. Echte beauty maar....Ebaywaarde voorbije voorjaar : 480 pond....ridiculous, isn't it? 

Aardige kerel is dat trouwens, die Melvyn. Het is de tweede keer dat ik hem ontmoette. zeer bereikbaar, graag in voor een gesprekje, echte gentleman. Goed visueel geheugen heeft ie, hij herinnerde zich nog waar ik hem voor het eerst ontmoette (Galanthus Gala , Bromsgrove, England). Maar als plantenliefhebbers hebben we allemaal wel ons visueel talent ontwikkeld, niet?

Tof ook om vele foraleden in de zaal eens 'in the flesh' te zien, een fotootje op het Forum hier is toch zoveel minder. Ja, het enige dat ontbrak was Natalia...
Enkele toffe gesprekken gehad met goeie vrienden als Hendrik, Kris en enkele anderen. het viel me op dat er toch wel wat witverslaafde galantofielen zitten tussen de rotsmannen!

Ik heb me ook lid gemaakt enne...al meteen die mooie kalender binnengehaald!

To be continued!
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 28 november 2013, 22:48:44
Heel blij dat je bent toegetreden tot onze VRV Valentin ! Weer een specialist meer aan boord , we kunnen er alleen maar wel bij varen ....En oh ja zeker , er is binnen de VRV heel wat interesse in Galanthus . 
Verwonderlijk ? In mijn optiek niet ......Het zijn toch in heel veel gevallen wel echte bergplanten en passen daarom al heel goed bij de hobby. Zoals ik je zaterdag al zei .... toen ik ze dit voorjaar live kon zien in de bergen in Turkije ben ik ze nog meer gaan appreciëren.  Verder zijn er binnen de VRV wel heel wat liefhebbers van bollen... Dus ze passen zeker bij de VRV ....
Wel als welkomst voor jouw lidmaatschap nog deze foto van Galanthus tezamen met Crocus in Turkije ...
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Danny Bonnez op 1 december 2013, 11:27:57
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 november 2013, 22:48:44
nog deze foto van Galanthus tezamen met Crocus in Turkije ...

Een heel mooie natuurlijke combinatie en mooie foto !  ((14
Titel: Re: VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 1 december 2013, 20:21:49
Citaat van: Danny Bonnez op  1 december 2013, 11:27:57
Een heel mooie natuurlijke combinatie en mooie foto !  ((14

Dank je wel Danny !