Dactylorhiza

Gestart door Wim Boens, 10 mei 2010, 17:35:08

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Van André De Jonghe ontving ik volgende mail als antwoord op jouw bovenstaande foto Frankie :

"
de getoonde foto is volgens mij Dactylorhiza maculata ssp meyeri = D.
fuchsii. In het verleden is er steeds veel discussie geweest over de ondersoorten binnen de maculata-groep. Het middenste segment van de lip is bij de echte maculata eerder een stekelpuntje terwijl dat bij fuchsii veel breder en groter is zoals de foto hier toont.Fuchsii groeit op een op een neutrale tot basische bodem, terwijl maculata een zure grond verkiest.
"
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 juni 2011, 20:29:57
Van André De Jonghe ontving ik volgende mail als antwoord op jouw bovenstaande foto Frankie :

"
de getoonde foto is volgens mij Dactylorhiza maculata ssp meyeri = D.
fuchsii. In het verleden is er steeds veel discussie geweest over de ondersoorten binnen de maculata-groep. Het middenste segment van de lip is bij de echte maculata eerder een stekelpuntje terwijl dat bij fuchsii veel breder en groter is zoals de foto hier toont.Fuchsii groeit op een op een neutrale tot basische bodem, terwijl maculata een zure grond verkiest.
"

Wie is André De Jonghe? En het is inderdaad zo dat maculata op zure bodems groeit. Ik mag er dus ssp. meyeri aan toevoegen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

André is een lid van de VRV Frankie !

Cor van Kapel

Weekje uitwaaien op Texel levert, naast vogelplaatjes ook stevast opnamen van Orchideeën op.
Zomaar in de berm van de weg langs de Waddenkust, hoewel erg moeilijk te determineren (bij windkracht 7 staan ze zelden stil), denk ik dat het Dactylorhiza praetermissa (Rietorchis, één van de meest voorkomende soorten) is.
2. En hij stond er niet alleen.

Gerard Verweij

Ook de Dactylorhiza Maculata's staan in bloei.
Overigens ga ik er van uit, dat deze goed op naam gebracht zijn ,anders hoor ik het graag.

Theo Stronks

Niet helemaal overtuigt of de naam klopt,maar deze Dactylorzia ericitorum staat in bloei.
Het blad is gevlekt zoals op de foto is te zien.

Cor van Kapel

Citaat van: Theo Stronks op 25 mei 2012, 12:40:58
Niet helemaal overtuigt of de naam klopt,maar deze Dactylorzia ericitorum staat in bloei.
Hoi Theo, volgens J.Landwehr's "Wilde Orchideeën van Europa", zou het moeten zijn Dactylorzia maculata ssp ericitorum.
Ik hoop dat de kopie van de betreffende pagina leesbaar is.

Gerard Verweij

Citaat van: Theo Stronks op 25 mei 2012, 12:40:58

Wat een mooie kleuren, Theo.

Theo Stronks

Bedankt Cor en Gerard,de kopie was goed te lezen

Danny Bonnez

Deze plant heb ik vorig jaar gekocht als Dactylorhiza maculata en staat dit jaar voor de eerste maal in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Hier een hybride van Dactylorhiza praetermissa in bloei.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

Een jong onbenaamd Dactylorhizaatje in bloei.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gert Hoek

Hier vandaag ook een aantal Dactylorhiza's in bloei:
Dactylorhiza maculata 'Alba'
Dactylorhiza urvilliana
En een tuinhybride van wel 80 cm hoog

Danny Bonnez

Dactylorhiza praetermissa komt hier in bloei  ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Prachtige orchideetjes !

Van onze spreker - Ian Young - die ons vorig jaar in november met verstomming sloeg is deze

Dactylorhiza "Eskimo Nell"  :)