Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2025, 06:40:12
Ja...deze Aquilegia laramiensis is absoluut onproblematisch. Ik heb al mijn Aquilegia's zonder bescherming in de rotstuin staan... of ze nu uit Noord-Amerika, Europa of Azië komen.
Alleen Aquilegia jonesii is een uitzondering. Deze houd ik onder een hoes in een pot.
Meer soorten volgen binnenkort...🤞
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2025, 10:46:31Ik heb het plantje vanop de bijgevoegde foto van jou gekregen vorig jaar Thomas ...Ik veronderstel dat dit dan ook Aquilegia laramiensis is ? Hij stond gelabeld als scopulorum ...
Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2025, 11:48:35
Hey Kris...
Ik was weer vergeten dat ik je hier een kopie van had gegeven... anders had ik je al ingelicht. Yeah right... Jouw exemplaar is ook Aquilegia laramiensis.
Ik kreeg oorspronkelijk drie exemplaren van mijn vriend uit de botanische tuin van de universiteit van Jena. Gelabeld A. scopulorum. Toen onlangs de eerste bloemen verschenen, was ik er meteen van overtuigd dat het niet om A. scopulorum ging. De sporen zijn veel te kort.
Blijkbaar is er iets verwisseld bij het verzamelen van de zaden of tijdens het zaaien. Mijn excuses hiervoor.
Ik heb mijn vriend hierover al ingelicht en hem gevraagd om zaden van de echte Aquilegia scopulorum voor mij (ons 😉 ) te verzamelen.
Bijgaand een recente foto van deze soort in de botanische tuin van Jena.
Sorry Kris...🙈

No worries Thomas , dat zijn nu eenmaal zaken waar niemand schuldig aan is en die gewoon kunnen gebeuren in onze hobby . Trouwens vind  ik laramiensis ook best aardig en interessant om in de collectie te hebben . Ik ga hem dan wel overzetten naar de crevice in plaats van hem in deze schaal te houden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Slechts een paar centimeter hoog en onderhoudt zichzelf door onopvallend zelf te zaaien... Scutellaria nana var. sapphirina uit Nevada (ex Alplains)

Thomas Eckert

De kleur geel komt niet veel voor in het geslacht Penstemon. Penstemon flavescens, die uitsluitend voorkomt in de Bitterroot Mountains (Montana & Idaho), bloeit hier momenteel.

Thomas Eckert

Heel weinig mensen zullen het geslacht Heuchera associëren met rotstuinen (?)... maar ik denk dat er een aantal kleinblijvende wilde soorten zijn die de moeite waard zijn.

Hier zijn twee huidige voorbeelden...

Heuchera pulchella uit centraal New Mexico

Thomas Eckert

...en Heuchera abramsii uit Zuid-Californië.

Het is niet eenvoudig om de delicate bloemen in detail te fotograferen... dus sorry voor de kwaliteit.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  2 juni 2025, 12:14:00
Heel weinig mensen zullen het geslacht Heuchera associëren met rotstuinen (?)... maar ik denk dat er een aantal kleinblijvende wilde soorten zijn die de moeite waard zijn.
!
Neen die had ik niet in verband gebracht met de rotstuin Thomas  :o....maar wel de moeite . Bedankt om onder de aandacht te brengen! 

Thomas Eckert

Aquilegia barnebyi wordt normaal gesproken tussen de 30 en 80 centimeter hoog. Maar op een gegeven moment is er een miniatuurvorm van gevonden...Rio Blanco County/Colorado, 2500 meter

Thomas Eckert

Penstemon peckii... endemisch voor Centraal Oregon.

Thomas Eckert

Ipomopsis aggregata... maar dit keer een spontane zaailing van vorig jaar.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  6 juni 2025, 16:15:16
Aquilegia barnebyi wordt normaal gesproken tussen de 30 en 80 centimeter hoog. Maar op een gegeven moment is er een miniatuurvorm van gevonden...Rio Blanco County/Colorado, 2500 meter

Dat zijn degene die we willen Thomas ....zou hij als miniatuur terugkomen uit zaad ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 10 juni 2025, 13:21:16
Ipomopsis aggregata... maar dit keer een spontane zaailing van vorig jaar.

Wat een kleur !

Luc Scheldeman

Daar moet je zaailingen van houden - voor ons uiteraard !   ;D
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Waarom zouden Heuchera niet in de rotstuin passen ?
Ik heb er hier ook een aantal kleine soorten staan die het goed doen op voorwaarde dat ze een niet te hete plaats krijgen.
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 juni 2025, 17:54:12
Daar moet je zaailingen van houden - voor ons uiteraard !   ;D

Helaas hebben er nog nooit meer dan één bloem tegelijk gebloeid... hoewel ik wel twee exemplaren heb. Anders had ik al geprobeerd om zaden te oogsten. Maar ik geef de hoop niet op.

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 12 juni 2025, 21:47:44

Waarom zouden Heuchera niet in de rotstuin passen ?
Ik heb er hier ook een aantal kleine soorten staan die het goed doen op voorwaarde dat ze een niet te hete plaats krijgen.

Mijn opmerking had betrekking op het feit dat de meeste Heuchera wat groter zijn en daarom waarschijnlijk niet vaak in rotstuinen worden gebruikt. Er staan veel van deze cultivars in onze tuin... maar in andere bedden. Mijn meisje heeft een kleine passie ontwikkeld om ze te verzamelen...;-)

De twee planten die je hebt laten zien zijn een kolossaal voorbeeld van hoe ze prachtige plaatjes kunnen oproepen... zolang je maar schaduwrijke plekken hebt. Ik heb deze twee cultivars nog nooit gezien en ik vind ze echt mooi. Ik zal de namen op mijn verlanglijstje zetten...ðŸ'