Erythronium - 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 februari 2026, 15:20:57

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

In 2010 had ik ooit een keer deze Erythronium sibiricum 'Altai Snow'in bloei ....Heeft maar 1 keer bovengronds gebloeid en ook enkele keren ondergronds ! Bij de verhuis van het peatbed is hij waarschijnlijk gesneuveld. Ooit geprobeerd Herman ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 16:01:43In 2010 had ik ooit een keer deze Erythronium sibiricum 'Altai Snow'in bloei ....Heeft maar 1 keer bovengronds gebloeid en ook enkele keren ondergronds ! Bij de verhuis van het peatbed is hij waarschijnlijk gesneuveld. Ooit geprobeerd Herman ?
Kris, deze vorm niet wel E. sibiricum, maar leefde ook niet lang. Ik denk dat de enige mogelijkheid is een plant op een koele plaats in de nabijheid van coniferen en zich laten uitzaaien. Er is dan een grotere kans op aanpassing in de tuin.
Kijk maar bij Ian Young.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Marc Coolens

Een vraag voor de Erythronium kenners, zou dit E. caucasicum kunnen zijn??

Herman Mylemans

Citaat van: Marc Coolens op 23 februari 2026, 20:16:36Een vraag voor de Erythronium kenners, zou dit E. caucasicum kunnen zijn??
Mark, staat hij nu in bloei? Normaal komen de bloemblaadjes nog recht omhoog staan, maar als de bloei pas begonnen is komt dat nog wel.
Mijn foto is van vorig jaar.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op 23 februari 2026, 20:16:36Een vraag voor de Erythronium kenners, zou dit E. caucasicum kunnen zijn??

Kenner geenszins maar ik vermoed van wel Marc ...

Marc Coolens

Citaat van: Herman Mylemans op 23 februari 2026, 21:18:09
Mark, staat hij nu in bloei? Normaal komen de bloemblaadjes nog recht omhoog staan, maar als de bloei pas begonnen is komt dat nog wel.
Mijn foto is van vorig jaar.
Ja Herman de bloei is vorige week gestart, maar bloembladen liggen nog plat. Zal ik opvolgen.
Ik vermoed dat ook dat het E. caucasicum is Kris .bedankt allebei voor de reaktie

Herman Mylemans

Mark, zo vroeg bloeit alleen E. caucasicum.

Herman Mylemans

Erythronium caucasicum

Herman Mylemans

Erythronium dens-canis ssp. niveum

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 februari 2026, 11:30:12Erythronium dens-canis ssp. niveum
Ook een geweldige soort mijn inziens Herman , je hebt al bezoek gehad ook ...

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 februari 2026, 17:31:11
Citaat van: Herman Mylemans op 27 februari 2026, 11:30:12Erythronium dens-canis ssp. niveum
Ook een geweldige soort mijn inziens Herman , je hebt al bezoek gehad ook ...
Kris, nochtans al blauwe korrel gestrooid.  --13

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:54:26
Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 15:39:53Kris, het is één met een mooi blad, de prijs viel wel mee voor een bloeiende plant.

Inderdaad een mooi exemplaar Herman , de tekening op de bladeren kan inderdaad nogal verschillen. Ik heb ooit een roosbloeiende caucasicum gekregen van een Zweed maar die is helaas ter ziele gegaan... 

Wat spijtig voor die Zweed Kris... en zo jong !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 22 februari 2026, 15:39:53Kris, het is één met een mooi blad, de prijs viel wel mee voor een bloeiende plant.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 februari 2026, 15:54:26Inderdaad een mooi exemplaar Herman , de tekening op de bladeren kan inderdaad nogal verschillen. Ik heb ooit een roosbloeiende caucasicum gekregen van een Zweed maar die is helaas ter ziele gegaan... 
Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 februari 2026, 22:19:13Wat spijtig voor die Zweed Kris... en zo jong !  ;D

-2(  -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 februari 2026, 17:31:11Ook een geweldige soort mijn inziens Herman , je hebt al bezoek gehad ook ...
Citaat van: Herman Mylemans op 27 februari 2026, 18:03:20Kris, nochtans al blauwe korrel gestrooid.  --13

Jaja ze zijn er weer ...al 3 avonden op rij op pad gegaan met de zaklamp en toch al wat kunnen vangen ook ..

Herman Mylemans

Erythronium helenae

Erythronium albidum