Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 20:46:24Nog wat bloeiende soortjes uit de crevice...
Oxalis 'Ute '
Matthiola trojana
Primula pedemontana
Daphne 'Zirold '

Mooi, die Daphne Zirold. Zou een hybride zijn tussen arbuscula en cneorum? Uit Tsjechië?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 april 2026, 09:42:47Linum elegans en Linum cariense op hun hoogtepunt nu ...

Opmerkelijk. Toch wel met afdekking tijdens de winter?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 20:46:24Nog wat bloeiende soortjes uit de crevice...
Oxalis 'Ute '
Matthiola trojana
Primula pedemontana
Daphne 'Zirold '
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:15:15Mooi, die Daphne Zirold. Zou een hybride zijn tussen arbuscula en cneorum? Uit Tsjechië?
Van bij Valenta dacht ik ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 april 2026, 09:42:47Linum elegans en Linum cariense op hun hoogtepunt nu ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:16:17Opmerkelijk. Toch wel met afdekking tijdens de winter?
Linum elegans wordt al 2 jaar niet meer afgedekt Frankie ...Op deze plek in de crevice blijkt het te lukken zonder afscherming in de winter...Linum cariense krijgt wel een plaatje van eind november tot midden februari ..

Kris De Raeymaeker

Overzichtje van de crevice momenteel ....
De paarse of paarsroze vorm van Polygala calcarea trekt zeker de aandacht maar ook een bepaalde Phlox ... 
Het gaat hier om Phlox 'Wolfgang'een hybride tussen Phlox kelseyi and P. borealis.

Kris De Raeymaeker

Planten uit veel diverse werelden/landen/gebieden  bij mekaar ....

Kris De Raeymaeker

Thymus ciliatum (ex Jiri Papousek )

Kris De Raeymaeker

3 Phloxen van divers pluimage in de crevice tuin ...

1/ Phlox 'Gemini - FP' , met kleinere bloemen. Maar er staan er zoveel op en ze hebben een geweldige kleur zodat je er niet naast kunt kijken wanneer deze bloeit. Ontstaan als zaailing in de tuin van Franz Paznocht die hem de naam 'Gemini' meegaf (is niet officieel beschreven vermoed ik )Goede groeier en bloeier . Ik zou Franz eens moeten vragen van welke soort deze afstamt.
2/Phlox ' Bořanovice  ' is een douglasii vorm die als spontane zaailing opdook in een Tsjechische tuin in de nabijheid van een stadje Bořanovice genaamd.
3/ Phlox 'Wolfgang' is een kruising van een Duitse liefhebber tussen Phlox kelseyi en Phlox borealis. Terwijl zowel kelseyi als borealis hier niet de beste bloeiers zijn is dat duidelijk niet het geval voor deze kruising.

Kris De Raeymaeker

Zowel Linum elegans als Linum cariense blijven goed verder bloemen produceren...Ik heb ze een keer handmatig met mekaar bestoven om te zien of er ook zaden zullen verschijnen. 

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 april 2026, 09:51:283 Phloxen van divers pluimage in de crevice tuin ...

1/ Phlox 'Gemini - FP' , met kleinere bloemen. Maar er staan er zoveel op en ze hebben een geweldige kleur zodat je er niet naast kunt kijken wanneer deze bloeit. Ontstaan als zaailing in de tuin van Franz Paznocht die hem de naam 'Gemini' meegaf (is niet officieel beschreven vermoed ik )Goede groeier en bloeier . Ik zou Franz eens moeten vragen van welke soort deze afstamt.
2/Phlox ' Bořanovice  ' is een douglasii vorm die als spontane zaailing opdook in een Tsjechische tuin in de nabijheid van een stadje Bořanovice genaamd.
3/ Phlox 'Wolfgang' is een kruising van een Duitse liefhebber tussen Phlox kelseyi en Phlox borealis. Terwijl zowel kelseyi als borealis hier niet de beste bloeiers zijn is dat duidelijk niet het geval voor deze kruising.

Mooie phloxen, Kris, Gemini lijkt me inderdaad wel heel de moeite.
P. 'Boranovice' heeft het hier na vele pogingen niet kunnen waarmaken. Geen idee waarom ik de plant telkens verloor.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 april 2026, 09:51:283 Phloxen van divers pluimage in de crevice tuin ...

Der Franz had die toch Phlox 'Katastroph' moeten dopen !  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 april 2026, 09:55:02Zowel Linum elegans als Linum cariense blijven goed verder bloemen produceren...Ik heb ze een keer handmatig met mekaar bestoven om te zien of er ook zaden zullen verschijnen.

Je hebt de 'moeilijke' linums blijkbaar goed onder de knie Kris !  ((3

Hier laat de crevice zich ook van zijn beste kant zien.

Globularia velutina
Gentiana verna angulosa
Iris babadagica (een zaailing)
Gentiana en Iris als goede buren.

Luc Gilgemyn

Iris lutescens ssp subbiflora heeft gigantische bloemen in verhouding tot het kleine plantje.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2026, 12:47:34Der Franz had die toch Phlox 'Katastroph' moeten dopen !  :P

;D  ;D  ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2026, 13:07:52Iris lutescens ssp subbiflora heeft gigantische bloemen in verhouding tot het kleine plantje.
Prachtig Luc ! Ik ben er helemaal weg van  --6  --6