Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 17 april 2026, 15:15:23"High and Dry"...Physaria chambersii  (Utah)
😎

Wow  :o  :o  ((3  ((3  ((3  Yes!!!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Monardella macrantha kennen we als een plat kussentje.

Dit exemplaar is het enige dat uit de zaadjes van vorig jaar is opgekomen. Vreemd genoeg zijn drie scheuten iets langer uitgegroeid. Uit pure nieuwsgierigheid heb ik ze niet ingekort, omdat ik benieuwd ben hoe het eruitziet als het bloeit.

Thomas Eckert

Andere Noord-Amerikaanse soorten komen nu pas uit hun winterslaap... bijvoorbeeld Clematis scottii en Clematis hirsutissima.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 april 2026, 12:46:30@Kris - welke soorten/kleuren heb je dan wel gezaaid.  Zelf zit ik sinds een paar jaar zonder de rosea vorm en ook zonder de lemon vorm... waar had je dat zaad vandaan ? 

Sorry Luc ,ik had je vraag blijkbaar over het hoofd gezien ...Ik heb gezaaid : tweedyi 'Pink '+ tweedyi 'Pink -compact form' + tweedyi 'Alba' . Zaden afkomstig van Alpine garden club -British Columbia .Voorlopig echter geen kieming  ))8  ))8

Frankie Wulleman

Eriogonum umbellatum var. porteri doet het vrij goed in de rotstuin, maar moet toch regelmatig verjongt worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:42:16Eriogonum umbellatum var. porteri doet het vrij goed in de rotstuin, maar moet toch regelmatig verjongt worden.
Prachtig exemplaar Frankie !
Hier heb ik eindelijk eens een goede Aquilegia scopulorum te pakken ...Eerder waren het altijd fletse vormen en/of hybrides die weinig geleken op de echte soort.  Maar dit is dan wel de "real stuff" veronderstel ik.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 april 2026, 09:18:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 21:42:16Eriogonum umbellatum var. porteri doet het vrij goed in de rotstuin, maar moet toch regelmatig verjongt worden.
Hier heb ik eindelijk eens een goede Aquilegia scopulorum te pakken ...Eerder waren het altijd fletse vormen en/of hybrides die weinig geleken op de echte soort.  Maar dit is dan wel de "real stuff" veronderstel ik.

Ook iets wat je niet meer tegenkomt. Ik had er jaren geleden ook nog eentje. Zaad heb ik nooit kunnen winnen van deze mooie soort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 11 april 2026, 09:47:19@Luc...

Mocht je volgend jaar bij de conferentie in Pruhonice zijn, dan kan ik zeker een exemplaar van de roze variant voor je meenemen. Die ontkiemt hier momenteel in verschillende potten.

Wat het verpotten betreft, heb ik verschillende ervaringen opgedaan. De L. tweedyi lijkt geen problemen te geven. Lewisia rediviva is bij mij daarentegen gevoeliger. Vorig jaar heb ik meerdere jonge plantjes in een grote kleipot gezet. Dat beviel ze niet en ze zijn doodgegaan. Blijkbaar is de dikke, vlezige wortel in het begin wat gevoelig.

Afgelopen weekend heb ik daarentegen twee L. rediviva in de rotstuin gezet, die al twee of drie jaar oud waren. De pot was volledig doorworteld en er waren geen tekenen van stress bij de twee planten... ze staan er nog steeds. Dus ik ga L. rediviva in de toekomst ook langer in de zaadpot laten staan.

Een idee zou ook zijn om direct in de pot te zaaien waarin de definitieve standplaats zal zijn. Het zou de moeite waard zijn om te proberen.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Thomas - helaas kan ik volgend jaar wegens familiale omstandigheden ( lieve kleindochter doet haar eerste communie...)... niet naar Tsjechië. Maar misschien kunnen we toch iets regelen via Herman Laporte, die komt wel.  ((--11

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Dat is 'em dus, duidelijk de echte Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 april 2026, 21:58:51Ook iets wat je niet meer tegenkomt. Ik had er jaren geleden ook nog eentje. Zaad heb ik nooit kunnen winnen van deze mooie soort.
Mijn plant heb ik vorig jaar aangeschaft bij Martijn ...Maar ik hou wel van deze soort met zijn lange sporen ...

Thomas Eckert

Hartelijk dank voor de prachtige foto's... zowel het betoverende Eriogonum van Frankie als de sierlijke Aquilegia scopulorum doen me veel plezier. Dat herinnert me eraan dat ik echt eens moet beginnen met het verspenen...🙈

Thomas Eckert

De meeste gekweekte phloxsoorten zijn wat mij betreft qua bloemkleur iets te fel. Daarom geef ik de voorkeur aan de natuurlijke vormen. Het is tegenwoordig echter erg moeilijk om zuivere botanische phloxen te vinden.

Hier twee phloxen uit het droge noordwesten...
Phlox kelsey (die in kleur kan variëren) en Phlox missoulensis. Deze laatste lijkt een zeer klein verspreidingsgebied in Montana te hebben.

Thomas Eckert

Nog een klein plantje dat er nogal onopvallend uitziet... maar ik vind het toch erg interessant. Ivesia gordonii. Ook deze soort lijkt meerdere ondersoorten te hebben, aangezien de groeihoogte erg varieert. Mijn exemplaren zijn slechts 10 centimeter hoog en beginnen nu voor het eerst te bloeien.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 11:37:51Hartelijk dank voor de prachtige foto's... zowel het betoverende Eriogonum van Frankie als de sierlijke Aquilegia scopulorum doen me veel plezier. Dat herinnert me eraan dat ik echt eens moet beginnen met het verspenen...🙈
((3  ((3  ((3

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 11:44:21De meeste gekweekte phloxsoorten zijn wat mij betreft qua bloemkleur iets te fel. Daarom geef ik de voorkeur aan de natuurlijke vormen. Het is tegenwoordig echter erg moeilijk om zuivere botanische phloxen te vinden.
Hier twee phloxen uit het droge noordwesten...
Phlox kelsey (die in kleur kan variëren) en Phlox missoulensis. Deze laatste lijkt een zeer klein verspreidingsgebied in Montana te hebben.
Super Thomas !  ((3  ((3  Bij mij wil kelseyi spijtig genoeg niet goed bloeien ...