Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Asperula hirta uit Spanje
Genista saggitalis uit Zuid-Europa met een zeer aparte bladvorm
Hypericum avicularifolium subsp. uniflorum uit Turkije. Komt nog uit de zaadlijst van Pavelka, een lijst die velen door de ziekte van Mojmir ondertussen erg missen.
Jasione crispa blijft voorlopig een miniplant, maar wel met twee oversized bloemen
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Minuartia cappilacea
Odontarrhena caespitosa
Onosma nana uit Turkije, nog een plant uit de Pavelka zadenlijst.
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 13:02:06
Citaat van: Mark Stolk op 24 mei 2026, 12:26:20Iris sogdiana ( denk ik) of is het eigenlijk halophila?
Mark, de nomenclatuur is in recente jaren wat gewijzigd.
Iris spuria subsp. halophila is een sterk groeiende plant met bladeren van 75-100 cm lengte. De bloemstengels komen zo´n 90cm hoog met 3-4 bloemen op de top. Bloemkleur is wit, wit-geel, goud-geel of grijs-paars.
Iris spuria subsp. sogdiana is een kleinere plant, met bloeistengels van 10-35 cm en 3-4 bloemen op de top. Bloemkleur licht blauw tot grijs-paars. Vroeger noemde men deze wel eens Iris halophila var sogdiana maar dit wordt nu niet meer aanvaard.
Top! Dank voor de uitleg. Ik zal het etiket aanpassen
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Campanula chamissonis 'Dvonek'

Dianthus haematocalyx ssp. pindicola
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:53:48Minuartia cappilacea
Odontarrhena caespitosa

Goede selectie Luc en vooral getriggerd door Odontarrhena caespitosa ...Deze naam kwam ik nog nooit eerder tegen. Doet me denken aan het geslacht Alyssum , maar dat is het dus niet. Of is het een herbenaming? Mooi blad ook.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:49:44Asperula hirta uit Spanje
Hypericum avicularifolium subsp. uniflorum uit Turkije. Komt nog uit de zaadlijst van Pavelka, een lijst die velen door de ziekete van Mojmir ondertussen erg missen.
Jasione crispa blijft voorlopig een miniplant, maar wel met twee oversized bloemen
Die lijst wordt zeker gemist Luc ! Hypericum avicularifolium subsp. uniflorum heb ik ook nog gezaaid van Mojmir . Helaas hield maar 1 plantje over en dat is ter ziele gegaan na het uitplanten in de crevice. Staat er mooi bij in Torhout...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:36:54Een superkleine polster met hééél veel bloemen.
Edraianthus pumilio (neem ik aan)
Wel een heel goede vorm Luc !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 13:46:09Een kompleet raadsel voor mij zijn deze 2 wit bloeiende Edrainthus-en ...
Beiden gekocht als Edraianthus niveus maar met een totaal andere groeiwijze ...Eentje heel compact (foto 3 en 4 ) met super korte bloemstelen en eentje veel grover en met reusachtige bloemstelen (foto 1 & 2)...
Eventuele bedenkingen zijn welkom.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:27:32Bij de spontane zaailingen van een Edraianthus graminifolius zag ik ook wat witbloeiende exemplaren. Misschien in die richting denken ?
Dat zal ook de oplossing zijn denk ik Luc ...de bouw van de plant wijst helemaal in die richting.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:42:43Een kleine selectie bloeiers van de voorbije dagen.
Achillea umbellata, een winterharde Griek
Aethionema armenum 'Warley Ruber' - hiervan bestaat ook een 'Warley Rose'
Aquilegia 'Blue Berry'
Aquilegia fragrans uit pakistan & N-Indië
Die 'Warley Ruber 'blijft een topper Luc en die Aquilegia fragrans heeft iets heel delicaats ...

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:19:04
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:53:48Minuartia cappilacea
Odontarrhena caespitosa

Goede selectie Luc en vooral getriggerd door Odontarrhena caespitosa ...Deze naam kwam ik nog nooit eerder tegen. Doet me denken aan het geslacht Alyssum , maar dat is het dus niet. Of is het een herbenaming? Mooi blad ook.
Op het net vind ik geen synoniemen voor deze plant, maar het zou mij niet verwonderen dat het ooit Alyssum caespitosum was. De groei en bloei lijkt er zeer sterk op.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Dianthus 'Flemish Pink', de benaamde cultivar die als spontane zaailing in mijn tuin is opgedoken. Een plant met genen van D. haematocalyx subsp pindicola.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:21:07
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:49:44Asperula hirta uit Spanje
Hypericum avicularifolium subsp. uniflorum uit Turkije. Komt nog uit de zaadlijst van Pavelka, een lijst die velen door de ziekete van Mojmir ondertussen erg missen.
Die lijst wordt zeker gemist Luc ! Hypericum avicularifolium subsp. uniflorum heb ik ook nog gezaaid van Mojmir . Helaas hield maar 1 plantje over en dat is ter ziele gegaan na het uitplanten in de crevice. Staat er mooi bij in Torhout...

Ik heb ooit ook deze plant gezaaid uit de lijst van Pavelka. Ook hier is hij jammer genoeg na een seizoen verloren gegaan.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:17:36Potentilla nitida ....mag ik zeggen dat dit een goed bloeiende clone is ?

Zeker weten, Kris, proberen te vermeerderen zou ik zeggen. Is het die van de Mangart?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 13:46:09Een kompleet raadsel voor mij zijn deze 2 wit bloeiende Edrainthus-en ...
Beiden gekocht als Edraianthus niveus maar met een totaal andere groeiwijze ...Eentje heel compact (foto 3 en 4 ) met super korte bloemstelen en eentje veel grover en met reusachtige bloemstelen (foto 1 & 2)...

Uit zaad kan van alles te voorschijn komen, Kris. Ik denk dat niveus in de natuur ook wel vrij variabel zal zijn. In cultuur kan deze soort waarschijnlijk ook gemakkelijk kruisen met andere verwante soorten. Niveus is toch trouwens een ondersoort van graminifolius?

Bemerk deze plant. Enige tijd terug nog van u verkregen als niveus, Kris. Waarschijnlijk ook gekruist met iets anders. De bloemen hebben een vreemde, maar mooie licht lavendelblauwe kleur.

Frankie Wulleman

Uit zaad kan van alles te voorschijn komen, Kris. Ik denk dat niveus in de natuur ook wel vrij variabel zal zijn. In cultuur kan deze soort waarschijnlijk ook gemakkelijk kruisen met andere verwante soorten. Niveus is toch trouwens een ondersoort graminifolius?

Bemerk deze plant. Enige tijd terug nog van u verkregen als niveus, Kris. Waarschijnlijk ook gekruist met iets anders. De bloemen hebben een vreemde, maar mooie licht lavendelblauwe kleur.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:35:21Ik heb hier enkele vormen van Edraianthus graminifolius staan waar de subspecies naam wellicht meer zegt over de herkomst dan over (eventuele) verschillen.
Edraianthus graminifolius subsp. caricinus uit Kroatie
Edraianthus graminifolius subsp. apenninus uit de Apennijnen vermoed ik met die naam.

Ik heb de vorm caricinus ook, Luc. Wat is de oorsprong van uw plant? De mijne komt nog van bij Echmann uit Zwitserland. Ik vind dit een zeer aparte Edrianthus met erg donkere  bloemen.