Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 11:08:06Teucrium ....???  Deze Teucrium bloeit na veeeele jaren voor het eerst met een paar bloempjes.  Het tweede deel van de naam ben ik kwijt, kan iemand helpen ??
Teucrium aroanium vermoed ik Luc ...bloeit hier ook ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 24 mei 2026, 11:59:49
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 10:38:58
Citaat van: Herman Mylemans op 18 mei 2026, 16:50:09Globularia meridionalis

Pentemon campanulatus

Ik denk niet dat het hier om Penstemon campanulatus gaat Herman, ik denk eerder aan P. hirsutus ?
Luc, ik heb die al 20 jaar in de tuin onder die naam. Zou het dan Penstemon hirsutus 'Pygmaeus' zijn?

Dat zou wel eens kunnen Herman !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Potentilla nitida ....mag ik zeggen dat dit een goed bloeiende clone is ?

Mark Stolk

Iris sogdiana ( denk ik) of is het eigenlijk halophila?
Met vriendelijke groet

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:10:09
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 11:08:06Teucrium ....???  Deze Teucrium bloeit na veeeele jaren voor het eerst met een paar bloempjes.  Het tweede deel van de naam ben ik kwijt, kan iemand helpen ??
Teucrium aroanium vermoed ik Luc ...bloeit hier ook ...
Klopt ! Voor bloei heb je volle zon nodig
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:17:36Potentilla nitida ....mag ik zeggen dat dit een goed bloeiende clone is ?
Als die ieder jaar zo bloeit mag je dat een fantastische kloon noemen van mij 😎
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 24 mei 2026, 11:59:49
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 mei 2026, 10:38:58
Citaat van: Herman Mylemans op 18 mei 2026, 16:50:09Globularia meridionalis

Pentemon campanulatus

Ik denk niet dat het hier om Penstemon campanulatus gaat Herman, ik denk eerder aan P. hirsutus ?
Luc, ik heb die al 20 jaar in de tuin onder die naam. Zou het dan Penstemon hirsutus 'Pygmaeus' zijn?
Ik heb die ook als P. hirsutus
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Mark Stolk op 24 mei 2026, 12:26:20Iris sogdiana ( denk ik) of is het eigenlijk halophila?
Mark, de nomenclatuur is in recente jaren wat gewijzigd.
Iris spuria subsp. halophila is een sterk groeiende plant met bladeren van 75-100 cm lengte. De bloemstengels komen zo´n 90cm hoog met 3-4 bloemen op de top. Bloemkleur is wit, wit-geel, goud-geel of grijs-paars.
Iris spuria subsp. sogdiana is een kleinere plant, met bloeistengels van 10-35 cm en 3-4 bloemen op de top. Bloemkleur licht blauw tot grijs-paars. Vroeger noemde men deze wel eens Iris halophila var sogdiana maar dit wordt nu niet meer aanvaard.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:17:36Potentilla nitida ....mag ik zeggen dat dit een goed bloeiende clone is ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 12:46:29Als die ieder jaar zo bloeit mag je dat een fantastische kloon noemen van mij 😎

Jawel Luc , hij presteert vrijwel ieder jaar zo goed. Een enige uitzondering kan een veel te natte zomer zijn ... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:10:09Teucrium aroanium vermoed ik Luc ...bloeit hier ook ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 12:45:22Klopt ! Voor bloei heb je volle zon nodig
Volledig mee eens Luc ...volle zon en een (heel)warm plekje. Ik weet niet waar hij staat bij onze voorzitter maar zijn tuin kennende zou ik deze in de voortuin placeren ?

Kris De Raeymaeker

Een kompleet raadsel voor mij zijn deze 2 wit bloeiende Edrainthus-en ...
Beiden gekocht als Edraianthus niveus maar met een totaal andere groeiwijze ...Eentje heel compact (foto 3 en 4 ) met super korte bloemstelen en eentje veel grover en met reusachtige bloemstelen (foto 1 & 2)...
Eventuele bedenkingen zijn welkom.

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 13:46:09Een kompleet raadsel voor mij zijn deze 2 wit bloeiende Edrainthus-en ...
Beiden gekocht als Edraianthus niveus maar met een totaal andere groeiwijze ...Eentje heel compact (foto 3 en 4 ) met super korte bloemstelen en eentje veel grover en met reusachtige bloemstelen (foto 1 & 2)...
Eventuele bedenkingen zijn welkom.
Bij de spontane zaailingen van een Edraianthus graminifolius zag ik ook wat witbloeiende exemplaren. Misschien in die richting denken ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Ik heb hier enkele vormen van Edraianthus graminifolius staan waar de subspecies naam wellicht meer zegt over de herkomst dan over (eventuele) verschillen.
Edraianthus graminifolius subsp. caricinus uit Kroatie
Edraianthus graminifolius subsp. apenninus uit de Apennijnen vermoed ik met die naam.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een superkleine polster met hééél veel bloemen.
Edraianthus pumilio (neem ik aan)
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een kleine selectie bloeiers van de voorbije dagen.
Achillea umbellata, een winterharde Griek
Aethionema armenum 'Warley Ruber' - hiervan bestaat ook een 'Warley Rose'
Aquilegia 'Blue Berry'
Aquilegia fragrans uit pakistan & N-Indië
Torhout, West-Vlaanderen