Iris in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 15 januari 2026, 12:03:21

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 mei 2026, 19:54:17
Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2026, 10:31:49Iris sogdiana uit Kyrgistan

Aardige bloemen, maar bij deze soorten vind ik het jammer dat ze nogal veel en lang loof maken, waartussen de bloemen soms verscholen zitten.
Het loof is inderdaad wat hoger maar zeker niet te hoog voor een wat grotere rotstuin.  En de plant als geheel is ijl genoeg om de bloemen goed te zien.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Deze kreeg ik als Iris uniflora, maar hij lijkt meer op Iris speculatrix...om het even, ook wel mooi.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Iris halophila, opgekweekt uit zaad, is een vrij forse plant met aparte bloemen. Voordeel van deze iris is ook dat de slakken er vanaf blijven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Drie vormen van Iris variegata.
De "normale" Iris variegata met gele bloemen en donkerbruin lijnenpatroon
De lichtblauwe vorm Iris variegata var. reginae met paars lijnenpatroon
De selectie 'Gold Wind' van Alexandr Naumenko met gele bloemen en lichtbruin lijnenpatroon
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Knap trio. Vooral de blauwe vorm is een sterke plant. De gele ben ik vrij snel kwijtgeraakt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Scheldeman op  2 juni 2026, 11:20:57Drie vormen van Iris variegata.
De "normale" Iris variegata met gele bloemen en donkerbruin lijnenpatroon
De lichtblauwe vorm Iris variegata var. reginae met paars lijnenpatroon
De selectie 'Gold Wind' van Alexandr Naumenko met gele bloemen en lichtbruin lijnenpatroon
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:31:40Knap trio. Vooral de blauwe vorm is een sterke plant. De gele ben ik vrij snel kwijtgeraakt.
Je moet later in het jaar maar een stuk komen halen.
Torhout, West-Vlaanderen