Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

#1395
  Toevoeging...   Hierbij de twee foto's van Leontopodium haastioides die Dieter tijdens een van zijn reizen in Tibet heeft gemaakt. Zo zeldzaam als verse aardbeien in de sneeuw...🫪

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 07:36:16Toevoeging...   Hierbij de twee foto's van Leontopodium haastioides die Dieter tijdens een van zijn reizen in Tibet heeft gemaakt. Zo zeldzaam als verse aardbeien in de sneeuw...🫪
Wow , interessante foto's Thomas van een geweldige plant ! Bedankt om te delen. Ik heb een paar zaailingen gekiemd maar ja ...het moeilijkste moet dan nog komen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa
Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 06:21:29Absoluut fantastisch, Danny. Het is lang geleden dat ik zo'n resultaat heb gezien. Tot een paar jaar geleden was deze unieke schoonheid voor mij geen enkel probleem.
Nu lukt het gewoon niet meer. Daarom is het voor mij een groot genoegen om jouw prachtige exemplaar te zien. Hartelijk dank voor het laten zien.
Inderdaad knap resultaat Danny  ((3  ((3  Ik moet me spijtig genoeg aansluiten  bij de ervaringen van Thomas ..Ongeveer 10 jaar terug had ik hier alle 4 vormen vol in bloei(in tufsteen) en nu bloeien ze heel onregelmatig . Dit jaar lijkt het erop dat er maar eentje van de 4 in de tuf zal gaan bloeien.
Ondertussen heb ik er ook eentje in mijn crevice staan maar ik denk niet dat die gaat bloeien dit jaar. Deed dat vorig jaar wel overigens. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 17:18:34Prachtige planten en beelden uit de crevicegarden, Kris. Het ziet er allemaal top uit.
Dank je wel Frankie , ben zelf ook erg tevreden over het crevice gebeuren.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 06:34:35Ook alle andere getoonde planten zijn een mooi bewijs van de voordelen van een spleetbeplanting.
Ik ga mijn kleine "Crevice" waarschijnlijk nog dit jaar opnieuw beplanten, omdat is gebleken dat hij toch schaduwrijker is dan ik aanvankelijk dacht. Dat biedt nieuwe mogelijkheden.
Op een van de laatste bouwplaatsen vielen me een paar stenen op. Dus heb ik mijn auto tot het uiterste belast en twee ladingen meegenomen.
Het is weliswaar ander gesteente dan de bestaande Crevice... maar ik kon het niet laten... ;-)
Ik heb de stenen voorlopig alleen schoongemaakt en tijdelijk opgeslagen... maar je ziet misschien wel dat het bruikbaar materiaal zou kunnen zijn voor "dramatische scènes".
We leren nog dagelijks bij Thomas en voor mij is observatie de hoeksteen van onze hobby. Alleen door blijvend te observeren kunnen we betere en juistere  maatregelen nemen om onze planten te behagen.
In ieder geval een mooie partij stenen ! Daar kan een gedreven liefhebber zoals jij met de juiste skills wat betreft het aanleggen van rotstuinen zeker iets unieks mee maken. Goed dat je daar zo maar kan aankomen want hier is dat heel moeilijk ....Ben er een klein beetje jaloers op.. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker


Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 mei 2026, 20:07:42Nog een Silene , namelijk Silene davidii
Verder ook nog een andere Helichrysum met name Helichrysum praecurrens.
Ten slotte een Leontopodium uit China :Leontopodium calocephalum . Deze komt voor op de Gangsha op 3900m hoogte in China.
Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 06:55:00Leuk om te zien dat we allebei een voorliefde hebben voor hoogalpiene Leontopodium uit het verre Azië.
In de nieuwe overdekte verhoogde plantenbak staan inmiddels meerdere groepen L. nanum en L. pusillum. Allemaal afkomstig van boven de 4800 meter. Het wordt een hele uitdaging om deze planten de hete weken door te helpen...🙈
Het absolute hoogtepunt wordt echter de kleinste van allemaal... Leontopodium haastioides. Het lijkt qua resultaat meer op een Raoulia. Dieter Zschummel liet me onlangs foto's zien van de natuurlijke standplaats in Tibet... en ik kreeg er bijna een orgasme van...😂
Jazeker , ik heb er destijds ook enkele kunnen zien in China in het wild en dat blijft bij ...
Super knap resultaat met die Leontopodium haastioides Thomas !!!  ((3  ((3  ((3 Zijn dat zaailingen van dit jaar ? Ja warmte zou wel eens een spelbreker kunnen zijn...We duimen alvast mee. Warmte is ook de spelbreker voor andere mooie Leontopodium soorten . Ook de Europese Leontopodium nivale moet daar niet van weten. Erg benieuwd hoe die planten zich verder zullen ontwikkelen.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 08:36:30
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 mei 2026, 20:07:42Nog een Silene , namelijk Silene davidii
Verder ook nog een andere Helichrysum met name Helichrysum praecurrens.
Ten slotte een Leontopodium uit China :Leontopodium calocephalum . Deze komt voor op de Gangsha op 3900m hoogte in China.
Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 06:55:00Leuk om te zien dat we allebei een voorliefde hebben voor hoogalpiene Leontopodium uit het verre Azië.
In de nieuwe overdekte verhoogde plantenbak staan inmiddels meerdere groepen L. nanum en L. pusillum. Allemaal afkomstig van boven de 4800 meter. Het wordt een hele uitdaging om deze planten de hete weken door te helpen...🙈
Het absolute hoogtepunt wordt echter de kleinste van allemaal... Leontopodium haastioides. Het lijkt qua resultaat meer op een Raoulia. Dieter Zschummel liet me onlangs foto's zien van de natuurlijke standplaats in Tibet... en ik kreeg er bijna een orgasme van...😂
Jazeker , ik heb er destijds ook enkele kunnen zien in China in het wild en dat blijft bij ...
Super knap resultaat met die Leontopodium haastioides Thomas !!!  ((3  ((3  ((3 Zijn dat zaailingen van dit jaar ? Ja warmte zou wel eens een spelbreker kunnen zijn...We duimen alvast mee. Warmte is ook de spelbreker voor andere mooie Leontopodium soorten . Ook de Europese Leontopodium nivale moet daar niet van weten. Erg benieuwd hoe die planten zich verder zullen ontwikkelen. 

Kris...bovenaan het etiket zie je de datum van het zaaien staan. Dus eind december vorig jaar. Ik ben zelf verbaasd hoe goed het is ontkiemd en momenteel erg stabiel is. Aangezien het meerdere zaailingen zijn, ga ik ze op verschillende halfschaduwrijke plekken zetten. Misschien lukt het me om er een paar in leven te houden.
Het lijkt nogal naïef om planten van zo'n grote hoogte hier beneden (400 m boven zeeniveau) te proberen... dat weet ik. Maar vóór de klimaatverandering had ik ook meerdere keren Leontopodium andersonii in bloei. Ook zo'n soort, alsof het van een andere planeet komt.

De Europese L. nivale is inderdaad behoorlijk dorstig... maar het gaat momenteel goed met ze hier...

Danny Bonnez

Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 06:21:29
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa

Absoluut fantastisch, Danny. Het is lang geleden dat ik zo'n resultaat heb gezien. Tot een paar jaar geleden was deze unieke schoonheid voor mij geen enkel probleem.

Nu lukt het gewoon niet meer. Daarom is het voor mij een groot genoegen om jouw prachtige exemplaar te zien. Hartelijk dank voor het laten zien.

Voor mij ook een verrassing dat ik deze plant nog in leven kan houden , Thomas
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 08:23:46
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa
Citaat van: Thomas Eckert op 26 mei 2026, 06:21:29Absoluut fantastisch, Danny. Het is lang geleden dat ik zo'n resultaat heb gezien. Tot een paar jaar geleden was deze unieke schoonheid voor mij geen enkel probleem.
Nu lukt het gewoon niet meer. Daarom is het voor mij een groot genoegen om jouw prachtige exemplaar te zien. Hartelijk dank voor het laten zien.
Inderdaad knap resultaat Danny  ((3  ((3  Ik moet me spijtig genoeg aansluiten  bij de ervaringen van Thomas ..Ongeveer 10 jaar terug had ik hier alle 4 vormen vol in bloei(in tufsteen) en nu bloeien ze heel onregelmatig . Dit jaar lijkt het erop dat er maar eentje van de 4 in de tuf zal gaan bloeien.
Ondertussen heb ik er ook eentje in mijn crevice staan maar ik denk niet dat die gaat bloeien dit jaar. Deed dat vorig jaar wel overigens. 

Dank je Kris , het steeds meer extreme klimaat maakt het ons niet gemakkelijk hé , voor mij een totale verrassing dat deze plant wel nog leeft .....
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa

Opmerkelijk, Danny. Ik kan hem ook al lang niet meer houden in de tuin of een trog. Ik heb dit voorjaar nog eens een nieuw exemplaar aanschaft en zien wat het wordt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 18:11:00Opmerkelijk, Danny. Ik kan hem ook al lang niet meer houden in de tuin of een trog. Ik heb dit voorjaar nog eens een nieuw exemplaar aanschaft en zien wat het wordt.
Ze overhouden is totaal geen probleem hier Frankie ....maar ze goed laten bloemen is wat anders ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 18:11:00
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa

Opmerkelijk, Danny. Ik kan hem ook al lang niet meer houden in de tuin of een trog. Ik heb dit voorjaar nog eens een nieuw exemplaar aanschaft en zien wat het wordt.

Ooit had ik 4 vormen , Frankie . Alleen deze blijft over na 9 jaar , een goeie vorm of net de goede standplaats ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 18:16:30
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 18:11:00Opmerkelijk, Danny. Ik kan hem ook al lang niet meer houden in de tuin of een trog. Ik heb dit voorjaar nog eens een nieuw exemplaar aanschaft en zien wat het wordt.
Ze overhouden is totaal geen probleem hier Frankie ....maar ze goed laten bloemen is wat anders ...

Hier maakt deze plant ook in het najaar soms wat bloemen aan wegens het te zachte najaar , Kris . Dat ze verstoord zijn lijkt wel een zekerheid
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 18:16:30
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 18:11:00Opmerkelijk, Danny. Ik kan hem ook al lang niet meer houden in de tuin of een trog. Ik heb dit voorjaar nog eens een nieuw exemplaar aanschaft en zien wat het wordt.
Ze overhouden is totaal geen probleem hier Frankie ....maar ze goed laten bloemen is wat anders ...

Na een drietal jaar houden ze het voor bekeken, Kris. Vroeger kon ik die ook heel wat langer houden en laten bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Mijn Physoplexis comosa staat een 13 jaar in een gat in tufsteen in de schaduw.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be