Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Rudi Berthels op 30 mei 2026, 10:14:58Edraianthus pumilio wordt ieder jaar kleiner

Het is ook niet de gemakkelijkste edraianthus, Rudi. Proberen zaad te winnen en verder te kweken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:15:31
Citaat van: Rudi Berthels op 30 mei 2026, 10:14:58Edraianthus pumilio wordt ieder jaar kleiner

Het is ook niet de gemakkelijkste edraianthus, Rudi. Proberen zaad te winnen en verder te kweken.
Klopt. Ik zaai ze elk jaar opnieuw.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

#152
Citaat van: Luc Scheldeman op 30 mei 2026, 20:58:00
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:15:31
Citaat van: Rudi Berthels op 30 mei 2026, 10:14:58Edraianthus pumilio wordt ieder jaar kleiner

Het is ook niet de gemakkelijkste edraianthus, Rudi. Proberen zaad te winnen en verder te kweken.
Klopt. Ik zaai ze elk jaar opnieuw.

))4  Snap ik niet goed eerlijk gezegd, zowel op als tussen tufstenen en elders in de tuin zaaien ze zich dermate uit hier dat ze een (mooie) plaag dreigen te worden ??  Hij hybridiseert ongetwijfeld ook met E. dinaricus.
Als ik me goed herinner is Kris ook bekend met dit fenomeen ?
De bloei was dit jaar wel wat minder, door de droogte ??  De bloemen hielden het in de hitte ook amper een paar dagen of nog minder uit..
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#153
Citaat van: Rudi Berthels op 30 mei 2026, 10:14:58Edraianthus pumilio wordt ieder jaar kleiner
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:15:31Het is ook niet de gemakkelijkste edraianthus, Rudi. Proberen zaad te winnen en verder te kweken.
Citaat van: Luc Scheldeman op 30 mei 2026, 20:58:00Klopt. Ik zaai ze elk jaar opnieuw.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 10:17:17))4  Snap ik niet goed eerlijk gezegd, zowel op als tussen tufstenen en elders in de tuin zaaien ze zich dermate uit hier dat ze een (mooie) plaag dreigen te worden ??  Hij hybridiseert ongetwijfeld ook met E. dinaricus.
Als ik me goed herinner is Kris ook bekend met dit fenomeen ?
De bloei was dit jaar wel wat minder, door de droogte ??  De bloemen hielden het in de hitte ook amper een paar dagen of nog minder uit..
Mijn ervaringen zijn gelijk aan die van onze voorzitter....Ik heb er al een paar keer een deel weg gehaald op de tufsteen omdat het anders echt teveel van 1 soort werd ...Ze zaaien zich zelfs uit op het pad. Of het allemaal nog zuivere pumilio's zijn dat durf ik te betwijfelen. Vanaf het moment dat je zowel dinaricus als pumilio hebt staan en je krijgt zaailingen is waarschijnlijk het zuivere aspect voor een deel weg. Zeg ik op gevoel want mijn DNA metertje is stuk  -2( 
Ik ben een keer in de natuur geweest waar ik  pumilio heb zien groeien en ook daar zijn er planten die iets meer naar dinaricus neigen als je ze ziet. Terwijl ze daar waar ik was niet voorkomen. Om maar te zeggen dat die 2 toch enige gelijkenis vertonen.
Ik heb vorig jaar enkele pumilio's toegevoegd op een ander gedeelte (niet in de tuf) en ook daar geeft deze plant geen problemen.En dan nog de vraag , wat kopen we dan ....als we ze aanschaffen. Hier is de grote overdaad aan bloemen ook gefnuikt door de droogte en hitte trouwens.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Ik denk dat het voor het eerst in mijn 'loopbaan' is dat ik Campanula trogerae in bloei zie in mijn tuin, andere jaren worden die zonder uitzondering weggevreten...  :'(   Dit exemplaar werd vorig jaar tot twee maal toe tot aan de grond afgegraasd...  sterke plant toch.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:18:18Ik denk dat het voor het eerst in mijn 'loopbaan' is dat ik Campanula trogerae in bloei zie in mijn tuin, andere jaren worden die zonder uitzondering weggevreten...  :'(   Dit exemplaar werd vorig jaar tot twee maal toe tot aan de grond afgegraasd...  sterke plant toch.
Mooi Luc ! En lijkt me ook een zuivere trogerae en geen kruising met choruhenis ...Ja de slakken , ze zijn weer geniepig bezig ! Hier deze ochtend gemerkt dat er een papavertje tot aan de wortel is afgevreten ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

#156
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 mei 2026, 11:22:34
Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:18:18Ik denk dat het voor het eerst in mijn 'loopbaan' is dat ik Campanula trogerae in bloei zie in mijn tuin, andere jaren worden die zonder uitzondering weggevreten...  :'(  Dit exemplaar werd vorig jaar tot twee maal toe tot aan de grond afgegraasd...  sterke plant toch.
Mooi Luc ! En lijkt me ook een zuivere trogerae en geen kruising met choruhenis ...Ja de slakken , ze zijn weer geniepig bezig ! Hier deze ochtend gemerkt dat er een papavertje tot aan de wortel is afgevreten ... 

Ging het om P. ernesti Mayerii Kris ?  Hier is één van de planten van vorig jaar gaan bloeien (sorry, geen te beste foto), nog een andere gaat eveneens bloeien, de overigen hebben het loodje gelegd.  :-\
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 mei 2026, 11:00:22
Citaat van: Rudi Berthels op 30 mei 2026, 10:14:58Edraianthus pumilio wordt ieder jaar kleiner
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:15:31Het is ook niet de gemakkelijkste edraianthus, Rudi. Proberen zaad te winnen en verder te kweken.
Citaat van: Luc Scheldeman op 30 mei 2026, 20:58:00Klopt. Ik zaai ze elk jaar opnieuw.
Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 10:17:17))4  Snap ik niet goed eerlijk gezegd, zowel op als tussen tufstenen en elders in de tuin zaaien ze zich dermate uit hier dat ze een (mooie) plaag dreigen te worden ??  Hij hybridiseert ongetwijfeld ook met E. dinaricus.
Als ik me goed herinner is Kris ook bekend met dit fenomeen ?
De bloei was dit jaar wel wat minder, door de droogte ??  De bloemen hielden het in de hitte ook amper een paar dagen of nog minder uit..
Mijn ervaringen zijn gelijk aan die van onze voorzitter....Ik heb er al een paar keer een deel weg gehaald op de tufsteen omdat het anders echt teveel van 1 soort werd ...Ze zaaien zich zelfs uit op het pad. Of het allemaal nog zuivere pumilio's zijn dat durf ik te betwijfelen. Vanaf het moment dat je zowel dinaricus als pumilio hebt staan en je krijgt zaailingen is waarschijnlijk het zuivere aspect voor een deel weg. Zeg ik op gevoel want mijn DNA metertje is stuk  -2( 
Ik ben een keer in de natuur geweest waar ik  pumilio heb zien groeien en ook daar zijn er planten die iets meer naar dinaricus neigen als je ze ziet. Terwijl ze daar waar ik was niet voorkomen. Om maar te zeggen dat die 2 toch enige gelijkenis vertonen.
Ik heb vorig jaar enkele pumilio's toegevoegd op een ander gedeelte (niet in de tuf) en ook daar geeft deze plant geen problemen.En dan nog de vraag , wat kopen we dan ....als we ze aanschaffen. Hier is de grote overdaad aan bloemen ook gefnuikt door de droogte en hitte trouwens.


Hier heb ik toch andere ervaringen.

Dinaricus is geen probleem. De zaailingen duiken overal op. Maar met pumelio is het heel anders gesteld. Op den duur verdwijnt de soort gewoon uit de tuin. Hij lijkt het hier maar niet te redden op den duur.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:46:53
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 mei 2026, 11:22:34
Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:18:18Ik denk dat het voor het eerst in mijn 'loopbaan' is dat ik Campanula trogerae in bloei zie in mijn tuin, andere jaren worden die zonder uitzondering weggevreten...  :'(  Dit exemplaar werd vorig jaar tot twee maal toe tot aan de grond afgegraasd...  sterke plant toch.
Mooi Luc ! En lijkt me ook een zuivere trogerae en geen kruising met choruhenis ...Ja de slakken , ze zijn weer geniepig bezig ! Hier deze ochtend gemerkt dat er een papavertje tot aan de wortel is afgevreten ... 

Ging het om P. ernesti Mayerii Kris ?  Hier is één van de planten van vorig jaar gaan bloeien (sorry, geen te beste foto), nog een andere gaat eveneens bloeien, de overigen hebben het loodje gelegd.  :-\

Ik had ook nog een mooi exemplaar staan, maar werd in 1 nacht weggevreten door de slakken.  >:D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Helichrysum sibthorpii

Luc Scheldeman

#160
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 10:28:01In de tuin van Kris :
Een jonge Convolvulus compactus ,vorige herfst uitgeplant en nu al in bloei. Tussen de tufsteen
Convolvulus x suendermanii in een verhoogd bed.
Enkele aanvullende foto's uit onze tuin....
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:46:53Ging het om P. ernesti Mayerii Kris ?  Hier is één van de planten van vorig jaar gaan bloeien (sorry, geen te beste foto), nog een andere gaat eveneens bloeien, de overigen hebben het loodje gelegd.  :-\

Helaas wel Luc , ik denk dat ik deze nog op een ander plekje had uitgezet ...even checken ...
Heb ook nog enkele zaailingen van dit jaar.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

#162
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 10:28:01In de tuin van Kris :
Een jonge Convolvulus compactus ,vorige herfst uitgeplant en nu al in bloei. Tussen de tufsteen
Convolvulus x suendermanii in een verhoogd bed.
Citaat van: Luc Scheldeman op  2 juni 2026, 11:31:58Enkele aanvullende foto's uit onze tuin....

Ze doen het ook bij jou heel goed Luc ,ondertussen staat Convolvulus x suendermanii hier nog wat voller in bloei...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Dianthus 'Eileen Lever'is een soort die nooit nalaat om uitbundig te bloeien, niet als jonge plant en niet als plant van 10+ jaar oud.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Enkele aparte planten uit de zadenlijsten van de voorbije jaren.
Achillea monocephala uit het Bolkar Dag gebied in Turkije
Fumana thymifolia komt zowat overal voor in het Middellands zeegebied
Torhout, West-Vlaanderen