Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juli 2026, 15:50:44Deze methode heeft natuurlijk alleen zin als er maar een paar zaailingen in de zaadpot zitten.
Wat betreft het direct overplanten van de jonge plantjes uit de zaadpot in de rotstuin of het verhoogde bed, moet ik toegeven dat dit natuurlijk ook bepaalde risico's met zich mee kan brengen. Het lukt niet altijd even goed...
Toen ik bijvoorbeeld in het voorjaar twee prachtige exemplaren van
Corydalis tomentella in de verhoogde border plantte, was alles na een week kapot. Er klopte ergens iets niet. Toen nam ik de tweede pot en plantte die (zonder aarde) op dezelfde plek. Met succes.
Bij Penstemon caespitosus var. desertipicti (Utah, 2500 meter) was ik daarentegen wel succesvol. Slechts twee piepkleine zaailingen, die ik direct heb geplant. Hun huidige ontwikkeling geeft hoop... (foto)
Zeer zeker waar Thomas , ik kan me heel goed voorstellen dat die Corydalis een pak lastiger is ! Die Penstemon ziet er geweldig uit !Ik vind Penstemon caespitosus sowieso een lastige klant. Vorig jaar enkele die gekiemd waren maar na het verspenen was ik ze vlug kwijt !Nu weer 2 die gekiemd zijn maar slechts 1 overgehouden tot zover ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Enkele gemakkelijke Noord Amerikanen : Antennaria aromatica (uit de zaaisels van Luc (S) )en Aster coloradensis . De laatste heel waardevol omdat hij pas later bloeit .

Kris De Raeymaeker

Eentje met dank aan Thomas ....Eriogonum douglasii ...Onbeschermd in de crevice.