Sternbergia

Gestart door Frankie Wulleman, 22 januari 2011, 14:56:15

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 september 2026, 11:33:12
Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2026, 20:31:21Bedankt Kris voor uw info en duidelijke beelden  ((14 . Deze bollen meer toepassen in volle grond in onze tuinen is de boodschap !
Citaat van: Luc Scheldeman op 22 september 2026, 07:32:51Klopt, maar het issue dat de bloemknoppen moeten afrijpen in de zomer blijft en het zal niet altijd een zomer als dit jaar zijn.

Klopt gelijk ne zwerende vinger Luc , geen spel tussen te krijgen  ))4
Maar als we dan zo een natte zomer krijgen -en dat gaat heus wel weer een keer gebeuren en dan ook in een extreme vorm- komt het belang van de betere vormen nog meer naar voor. Neem nu deze vorm ...wordt nooit uitgehaald , krijgt nooit voeding en kreeg heel de zomer rijkelijk water  ::)  ::) En dat omdat hij aan het aangrenzende peatbed staat. En dat tuingedeelte is heel de zomer intensief gesproeid geweest .

Schitterend Kris !  ((3  ((3  ((3   Welke vorm in dat ?
Ieper , West-Vlaanderen

Rudi Berthels

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2026, 10:17:42
Citaat van: Rudi Berthels op 21 september 2026, 10:00:11Sternbergia's uit Griekenland met dank aan Kris D.

Heel content dat ze het zo goed doen in je tuin Rudi ! ((14  ((14
Ze staan op de juiste pek Kris, droog en zonnig in slechte zware grond zonder toediening van meststoffen.

Danny Bonnez

Citaat van: Rudi Berthels op 23 september 2026, 08:13:30
Citaat van: Rudi Berthels op 21 september 2026, 10:00:11Sternbergia's uit Griekenland met dank aan Kris D.

Ze staan op de juiste pek Kris, droog en zonnig in slechte zware grond zonder toediening van meststoffen.

Ziet er goed uit Rudi ! Er zitten toch meer voedingsstoffen in uw grond dan je denkt ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Sternbergia clusiana is hier al 6 jaar een trouwe bloeier in mijn bollenbed !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2026, 17:25:42Sternbergia clusiana is hier al 6 jaar een trouwe bloeier in mijn bollenbed !

Knap Danny  ((3  ((3  Ik ben mijn planten vorig jaar verspeeld . Bollen waren gerot...Ik heb via ruil al nieuwe maar die zie ik voorlopig nog niet boven komen...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2026, 17:23:16Ziet er goed uit Rudi ! Er zitten toch meer voedingsstoffen in uw grond dan je denkt ......

De grond van Rudi ziet er eerder leem of klei uit en dat soort gronden houd de voedingstoffen beter vast vermoed ik Danny....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2026, 20:31:21Bedankt Kris voor uw info en duidelijke beelden  ((14 . Deze bollen meer toepassen in volle grond in onze tuinen is de boodschap !
Citaat van: Luc Scheldeman op 22 september 2026, 07:32:51Klopt, maar het issue dat de bloemknoppen moeten afrijpen in de zomer blijft en het zal niet altijd een zomer als dit jaar zijn.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 september 2026, 11:33:12Klopt gelijk ne zwerende vinger Luc , geen spel tussen te krijgen  ))4
Maar als we dan zo een natte zomer krijgen -en dat gaat heus wel weer een keer gebeuren en dan ook in een extreme vorm- komt het belang van de betere vormen nog meer naar voor. Neem nu deze vorm ...wordt nooit uitgehaald , krijgt nooit voeding en kreeg heel de zomer rijkelijk water  ::)  ::) En dat omdat hij aan het aangrenzende peatbed staat. En dat tuingedeelte is heel de zomer intensief gesproeid geweest .
Citaat van: Danny Bonnez op 22 september 2026, 19:53:24Schitterend Kris !  ((3  ((3  ((3  Welke vorm in dat ?

Wel dat is het probleem Danny ...ik weet dat niet ..Ik denk dat ik het verhaal hier al eens gedaan heb. Enkele zomers terug had ik alle bollen verplant (degene die in pot en mandjes staan)en plots merkte ik op mijn werktafel nog een bolletje dat was weg gerold en aan mijn aandacht was ontsnapt. Ik wist natuurlijk niet uit welke pot die kwam of waar die bijhoorde. Al mijn potten waren gedaan en mijn substraat was op. Ik heb dat ene bolletje dan maar in de tuin geplant en eigenlijk op een locatie die ik normaal nooit zou kiezen voor Sternbergia. Geen zuidelijk gerichte locatie maar oostelijk . Verre van mijn zonnigste plek in de tuin. Geen aangepaste grond maar de grond zoals die hier in de tuin is. Een zone die ook in de zomer volop mee water krijgt .Ik weet begot ook niet meer waarom ik dat ene bolletje daar heb geplant maar ik denk dat ik toen elders in de tuin geen plek had omdat ik daar volop aan de crevice en dergelijke bezig was.En kijk wat er is van geworden...Kan 1 van mijn eigen collecties zijn maar ook eentje van de vele vormen van Melvyn Jope die ik heb.   

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:14:27
Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2026, 17:25:42Sternbergia clusiana is hier al 6 jaar een trouwe bloeier in mijn bollenbed !

Knap Danny  ((3  ((3  Ik ben mijn planten vorig jaar verspeeld . Bollen waren gerot...Ik heb via ruil al nieuwe maar die zie ik voorlopig nog niet boven komen...

Dank je Kris , heb ze deze zomer herplant , doen het heel goed in mijn bollenbed en ze vermeerderen goed . Nog een foto van vandaag
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:26:34
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 september 2026, 11:33:12Klopt gelijk ne zwerende vinger Luc , geen spel tussen te krijgen  ))4
Citaat van: Danny Bonnez op 22 september 2026, 19:53:24Schitterend Kris !  ((3  ((3  ((3  Welke vorm in dat ?

Wel dat is het probleem Danny ...ik weet dat niet ..Ik denk dat ik het verhaal hier al eens gedaan heb. Enkele zomers terug had ik alle bollen verplant (degene die in pot en mandjes staan)en plots merkte ik op mijn werktafel nog een bolletje dat was weg gerold en aan mijn aandacht was ontsnapt. Ik wist natuurlijk niet uit welke pot die kwam of waar die bijhoorde. Al mijn potten waren gedaan en mijn substraat was op. Ik heb dat ene bolletje dan maar in de tuin geplant en eigenlijk op een locatie die ik normaal nooit zou kiezen voor Sternbergia. Geen zuidelijk gerichte locatie maar oostelijk . Verre van mijn zonnigste plek in de tuin. Geen aangepaste grond maar de grond zoals die hier in de tuin is. Een zone die ook in de zomer volop mee water krijgt .Ik weet begot ook niet meer waarom ik dat ene bolletje daar heb geplant maar ik denk dat ik toen elders in de tuin geen plek had omdat ik daar volop aan de crevice en dergelijke bezig was.En kijk wat er is van geworden...Kan 1 van mijn eigen collecties zijn maar ook eentje van de vele vormen van Melvyn Jope die ik heb.   

Ja , ik herinner nu uw verhaal Kris . Maar dit verhaal is een echt succes geworden , bijzonder mooi !  :o  --6
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2026, 10:14:27Knap Danny  ((3  ((3  Ik ben mijn planten vorig jaar verspeeld . Bollen waren gerot...Ik heb via ruil al nieuwe maar die zie ik voorlopig nog niet boven komen...
Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2026, 19:30:49Dank je Kris , heb ze deze zomer herplant , doen het heel goed in mijn bollenbed en ze vermeerderen goed . Nog een foto van vandaag

Zonder meer schitterend om zien Danny !

Rudi Berthels

Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2026, 17:23:16
Citaat van: Rudi Berthels op 23 september 2026, 08:13:30
Echte gele keiengrond Danny met klei

Ziet er goed uit Rudi ! Er zitten toch meer voedingsstoffen in uw grond dan je denkt ......

Kris De Raeymaeker

De veel kleinere Sternbergia greuteriana ...in pot, verhoogd bed en tenslotte in de crevicce ....

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 september 2026, 10:39:47De veel kleinere Sternbergia greuteriana ...in pot, verhoogd bed en tenslotte in de crevicce ....

Mooi te zien dat je ze overal uitprobeert , Kris , met succes ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Eentje zonder naam door een verkeerde levering , waarschijnlijk een lutea ? Bloeit wel rijk zonder loof !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 september 2026, 13:02:09Voor mij de allerbeste lutea vorm ever ....(in de sport noemen ze dat tegenwoordig de "GOAT " -wat staat voor de greatest of all time)
Sternbergia lutea 'ex Kalathenes' een Melvyn Jope collection ...

Sternbergia Lutea ex Kalathenes...

Je omschrijft hem perfect Kris, een prachtige en erg compacte vorm die het hier ook uitstekend doet - Kalathenes op Kreta, daar ging wijlen Melvyn Jope ieder jaar meerdere keren naar toe... en dan vind je wel eens uitzonderlijks.  Hij staat hier in een vijvermandjes, maar er zijn duidelijk een aantal exemplaren ontsnapt.
Harelbeke-West-Vlaanderen