Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Sven de Groot

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 mei 2013, 12:54:28
Ik neem aan dat je ze dan in potten of zo houdt?

De meeste staan inderdaad in ingegraven potten. Maar daarnaast heb ik een bed in de tuin, gevuld met hetzelfde mengsel, waarin er ook een aantal staan.

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 mei 2013, 12:54:28
Anorganisch, zeg je? Is die gezeefde bladaarde dan niet organisch?

Grotendeels anorganisch, zei ik.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim van Kruijsbergen

Ook bij mij staan sinds deze week de eerste cypripediums te bloeien: C. formosanum, C. 'Highlight'.
Straks nog een paar...

Wim van Kruijsbergen

Hier de andere: Cypripedium 'Sabine' en Cypripedium 'Emil'

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 10 mei 2013, 19:28:41
Ook bij mij staan sinds deze week de eerste cypripediums te bloeien: C. formosanum, C. 'Highlight'.
Straks nog een paar...

Mooi ook dat waaierachtige blad.

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 10 mei 2013, 19:30:23
Hier de andere: Cypripedium 'Sabine' en Cypripedium 'Emil'

Hele mooie planten, Wim, die 'Sabine' is al een flinke pol, waarschijnlijk een goede groeier dus?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim van Kruijsbergen

Dag Frankie,

Niet alle cypen zijn zulke goede groeiers. Ik heb goede ervaringen met formosanum, 'Emil', calceolus, reginae. ventricosum, pubescens, fasciolatum, japonicyum en nog zo wat andere. Sommige wisselen heel erg in groei en bloei; het ene jaar maken ze punten en bloeien ze niet, het andere jaar maken ze geen punten en blijven ze als het ware slapend een jaartje onder de grond om het jaar erna met 4 of meer punten en bloeiend terug te komen. Het is wel zo dat je niet moet wanhopen als je cypen eens een jaartje overslaan. Gewoon vanaf blijven en een jaar geduld hebben. Vorig jaar bijvoorbeeld heeft mijn Sabine maar met een punt gebloeid en verder ook geen scheuten gemaakt. Ik heb dat ook gehad met de Philipp. De oorzaak is niet duidelijk, want ik behandel mijn planten elk jaar hetzelfde. Ze staan in de volle grond (wat heet: hetzelfde mengsel ongeveer als dat van Sven de Groot) gewoon buiten zonder afdekking in de winter. Het is maar net wat ze zelf doen.

Nova de Jong

De formosana is nog traag bij mij, de bladeren beginnen langzaam uit te komen. Ik denk dat ik nog voor de bloemen nog een jaar moet wachten...

Gelukkig was het zaterdag open dag bij Judith Prins, ze had enkele soorten in bloei en dat was moeilijk kiezen. Ben thuis gekomen met een kleurig drietal bestaande uit parviflorum var. parviflorum, macranthos en flavum 'Alba'.

Als ik uitga van onderstaande link zou de parviflorum van Judith var. makasin moeten zijn omdat die een zwakke zoet-kruidige geur heeft ))4
http://www.efloras.org/florataxon.aspx?flora_id=1&taxon_id=242101551
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Wim van Kruijsbergen

De cypen beginnen te bloeien. Wat een feest elk jaar. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat de speciosum en de macranthos zaterdag gekocht zijn bij Judith Prins. Zij had een zeer aantrekkelijk aanbod!
Alle andere cypen staan in de tuin. Ik stuur ze in pakketjes van vier.

Wim van Kruijsbergen

en de volgende vier....

Wim van Kruijsbergen

en voorlopig even de laatste vier. Geniet er maar van. Overigens is de formosanum aan het eind van zijn bloei.

Theo Stronks

Fantastische plaatjes Khadija en Wim ,groot compliment voor zo,n resultaat ((14.

Gerrit Eijkelenboom

Ja wat moet je daar nou van zeggen: In een woord dan maar: FANTASTISCH

Kris De Raeymaeker

Schitterende en zeer gezond ogende planten Wim !
Heb nog een vraag voor de Cypen-liefhebbers , maar het zal voor morgen zijn ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

:-X :-X :-X

Daar wordt ik helemaal stil van Khadija en Wim !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

WOW  :o :o Ik word er ook wel stil van  --6 --6
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270