Auteur Topic: Lewisia  (gelezen 109446 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #450 Gepost op: 20 mei 2024, 17:44:21 »
Ik heb deze als Lewisia longipetala 'Little Mango' van Frits ....Ik stel vast dat hij er toch wat verschillend uitziet ? Uit zaad opgekweekt ?
Mijn Lewisia longipetala 'Little Mango' ziet er precies hetzelfde uit. Hij staat het hele jaar zonder bescherming in de rotstuin en bloeit nu al een paar weken.
Ik vind dat hij mooi contrasteert met de donkere steen.

Luc heeft eens een foto gepost met een wat andere bloem Thomas . Maar dat kan ook met het stadium van de bloem te maken hebben ...Die van jou is inderdaad identiek ...Ik heb die hier nog nooit durven uitplanten in de rotstuin.Maar als hij een keer scheuten geeft is dat nog een heel goed idee .

Hier is mijn Lewisia x longipetala 'Little mango' ook op post, net beginnen bloeien.  Ik denk dat mijn originele plant ook van bij Frits kwam, Kris, een drietal jaar geleden. Inmiddels is dit een zaailing.  De hele 'Little' familie laat zich heel goed zaaien en in mijn ervaring komen ze vrij soortecht en kleurecht terug.  Kleine verschillen kunnen natuurlijk.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 464
Re: Lewisia
« Reactie #451 Gepost op: 22 mei 2024, 11:34:48 »
Een zeer lichtgekleurde (bijna transparante) variëteit van Lewisia rediviva is gisteren opengegaan...uit wild zaad uit de Wenatchee Mts.
Deze staat ook buiten, maar wordt na de bloei beschermd tegen de regen.

Al die rediviva's zijn prachtig Thomas ! Merkwaardig dat je hem in de rotstuin kweekt !


Ja Kris...ik heb alle Lewisia's buiten in de rotstuin staan...omdat ik planten tussen de stenen gewoon mooier vind dan in een pot...😉

Alleen de L. rediviva krijgt een hoes na de bloei.

Hier nog een voorbeeld... Lewisia columbiana var. rupicola...zaad van Henshaw Peak, Vancouver Island,
1700 meter.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #452 Gepost op: 23 mei 2024, 10:42:20 »
Hier is mijn Lewisia x longipetala 'Little mango' ook op post, net beginnen bloeien.  Ik denk dat mijn originele plant ook van bij Frits kwam, Kris, een drietal jaar geleden. Inmiddels is dit een zaailing.  De hele 'Little' familie laat zich heel goed zaaien en in mijn ervaring komen ze vrij soortecht en kleurecht terug.  Kleine verschillen kunnen natuurlijk.

De jouwe heeft wat rondere en iets bredere bloembladen naar mijn mening Luc ...De bloemen lijken op die manier wat voller en ronder  .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #453 Gepost op: 23 mei 2024, 10:43:23 »
Ja Kris...ik heb alle Lewisia's buiten in de rotstuin staan...omdat ik planten tussen de stenen gewoon mooier vind dan in een pot...😉
Alleen de L. rediviva krijgt een hoes na de bloei.
Hier nog een voorbeeld... Lewisia columbiana var. rupicola...zaad van Henshaw Peak, Vancouver Island,
1700 meter.

Dat is zeker waar Thomas , maar had nooit veel succes met het kweken in de tuin van deze prachtige soort .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #454 Gepost op: 26 mei 2024, 16:20:26 »
Dit jaar valt de bloei van de Lewisia's (zowel in de tuin als buiten in potten) zwaar tegen - dat geldt overigens voor veel planten dit jaar.... Phlox, Dianthus, Edraianthus...  De vele regen was er blijkbaar té veel aan....
Toch nog een overzicht van de Lewisia x longipetala selecties in de collectie.

In deze volgorde :
Lewisia x longipetala 'Little peach'
'Little mango'
'Little snowberry'
'Little raspberry'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #455 Gepost op: 26 mei 2024, 16:22:52 »
De alleroudste van deze benoemde selecties, de alom bekende Lewisia x longipetala 'Pinkie', een kruising die al sinds 1960 op naam staat van de legendarische Will Ingwersen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #456 Gepost op: 26 mei 2024, 16:27:18 »
De alleroudste van deze benoemde selecties, de alom bekende Lewisia x longipetala 'Pinkie', een kruising die al sinds 1960 op naam staat van de legendarische Will Ingwersen.

Verdorie Luc ....de pre-historie ...ik moest zelfs nog even geboren worden  -2( Jij was waarschijnlijk ooit nog in die legendarische tuin ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #457 Gepost op: 26 mei 2024, 16:28:34 »
Dit jaar valt de bloei van de Lewisia's (zowel in de tuin als buiten in potten) zwaar tegen - dat geldt overigens voor veel planten dit jaar.... Phlox, Dianthus, Edraianthus...  De vele regen was er blijkbaar té veel aan....
Toch nog een overzicht van de Lewisia x longipetala selecties in de collectie.
In deze volgorde :
Lewisia x longipetala 'Little peach'
'Little mango'
'Little snowberry'
'Little raspberry'
Als ik moet kiezen dan wordt het toch de mango en de snowberry Luc ... -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #458 Gepost op: 26 mei 2024, 16:30:18 »
Een zeer lichtgekleurde (bijna transparante) variëteit van Lewisia rediviva is gisteren opengegaan...uit wild zaad uit de Wenatchee Mts.
Deze staat ook buiten, maar wordt na de bloei beschermd tegen de regen.

Al die rediviva's zijn prachtig Thomas ! Merkwaardig dat je hem in de rotstuin kweekt !


Ja Kris...ik heb alle Lewisia's buiten in de rotstuin staan...omdat ik planten tussen de stenen gewoon mooier vind dan in een pot...😉

Alleen de L. rediviva krijgt een hoes na de bloei.

Hier nog een voorbeeld... Lewisia columbiana var. rupicola...zaad van Henshaw Peak, Vancouver Island,
1700 meter.

Zoals hoger vermeld is de bloei hier bedroevend Thomas.  Op mijn L. columbiana's in pot, 0 bloemen dit jaar, ik begrijp er niks van.  Dit was het schouwspel een paar jaar geleden.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #459 Gepost op: 26 mei 2024, 16:34:22 »
De alleroudste van deze benoemde selecties, de alom bekende Lewisia x longipetala 'Pinkie', een kruising die al sinds 1960 op naam staat van de legendarische Will Ingwersen.

Verdorie Luc ....de pre-historie ...ik moest zelfs nog even geboren worden  -2( Jij was waarschijnlijk ooit nog in die legendarische tuin ?

Tja, inderdaad al een paar weken geleden Kris...  Ooit midden van de jaren 90 ben ik één keer op de kwekerij geweest, toen was Will er al niet meer en werd de kwekerij gerund door zijn neef (de laatste van de uitbaters) Paul Ingwersen.  Een echte tuin was er niet, alleen had hij een kleine oppervlakte met 'established plants' zoals hij ze noemde.  De kwekerij was echter prachtig gelegen, helemaal ombost, moeilijk te vinden, op een helling met een uitzicht om U tegen te zeggen.  Mooie (vervlogen helaas) herinneringen...  ::)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #460 Gepost op: 26 mei 2024, 16:37:19 »
Tja, inderdaad al een paar weken geleden Kris...  Ooit midden van de jaren 90 ben ik één keer op de kwekerij geweest, toen was Will er al niet meer en werd de kwekerij gerund door zijn neef (de laatste van de uitbaters) Paul Ingwersen.  Een echte tuin was er niet, alleen had hij een kleine oppervlakte met 'established plants' zoals hij ze noemde.  De kwekerij was echter prachtig gelegen, helemaal ombost, moeilijk te vinden, op een helling met een uitzicht om U tegen te zeggen.  Mooie (vervlogen helaas) herinneringen...  ::)

Tuinen in een bos ...tuinen die moeilijk te vinden zijn ....komt me precies bekend voor Luc  ))4 ))4  -2( -2( -2( 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Lewisia
« Reactie #461 Gepost op: 26 mei 2024, 16:48:35 »
Tja, inderdaad al een paar weken geleden Kris...  Ooit midden van de jaren 90 ben ik één keer op de kwekerij geweest, toen was Will er al niet meer en werd de kwekerij gerund door zijn neef (de laatste van de uitbaters) Paul Ingwersen.  Een echte tuin was er niet, alleen had hij een kleine oppervlakte met 'established plants' zoals hij ze noemde.  De kwekerij was echter prachtig gelegen, helemaal ombost, moeilijk te vinden, op een helling met een uitzicht om U tegen te zeggen.  Mooie (vervlogen helaas) herinneringen...  ::)

Tuinen in een bos ...tuinen die moeilijk te vinden zijn ....komt me precies bekend voor Luc  ))4 ))4  -2( -2( -2(

Hihi... daar zeg je zo wat !  Midden jaren 90 was er zelfs nog geen gps  :o -4(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #462 Gepost op: 31 mei 2024, 11:33:25 »
Nog zo een onbenaamde maar desalniettemin prachtige Lewisia ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 464
Re: Lewisia
« Reactie #463 Gepost op: 31 mei 2024, 14:21:49 »
Hier bloeit de tweede Lewisia rediviva nu buiten. Deze is niet helemaal wit en vertoont wat roze kleur. Het zaad werd verzameld in het Osoyoos-gebied in het uiterste zuiden van British Columbia.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Lewisia
« Reactie #464 Gepost op: 31 mei 2024, 18:37:06 »
Hier bloeit de tweede Lewisia rediviva nu buiten. Deze is niet helemaal wit en vertoont wat roze kleur. Het zaad werd verzameld in het Osoyoos-gebied in het uiterste zuiden van British Columbia.
Hele prestatie om die buiten bloei te krijgen Thomas. !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "