Lewisia

Gestart door Hugo Van Woensel, 29 januari 2013, 22:19:46

Vorige topic - Volgende topic

Rudi Berthels

Plaats hier eens een naam bij heren Lewisia Little ...

Thomas Eckert

Citaat van: Rudi Berthels op 22 april 2026, 11:50:33Plaats hier eens een naam bij heren Lewisia Little ...

Little Mango...?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 08:44:30Ik kreeg van Harry over enkele jaren terug een klein blijvende Agapanthus cadeau ....Die is vorige winter gesneuveld (was hem vergeten vorstvrij te zetten ). Maar ik liet de pot toch staan omdat ik een kleine spontane  zaailing bemerkte van een Lewisia . En die spontane zaailing ontwikkelde zich vorig jaar goed en  bloeit nu voor de eerste keer  :o  :o  :o  En wat een kleurtje  -2(  -2(

8)  8)  8)  Even mijn zonnebril opzetten Kris !  Fabuleus kleur is dit, met zo'n vondst kan een mens al eens (zeer) tevreden zijn!  Ik kan Wim alleen maar bijtreden : zaad winnen !  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 22 april 2026, 19:28:33
Citaat van: Rudi Berthels op 22 april 2026, 11:50:33Plaats hier eens een naam bij heren Lewisia Little ...

Little Mango...?

Moeilijk te zeggen Thomas en Rudi - Mango valt niet uit te sluiten, de kleur lijkt mij echter niet sterk geel genoeg, tenzij de bloemen al heel lang open staan...  Heb je nog een net open gegaan bloem Rudi ?  Ik denk eigenlijk eerder aan Little peach al valt Little Tutti frutti ook niet uit te sluiten...   Hieronder vind je ze alle drie.

Rudi Berthels

Luc, ik denk dat ik ze van u gekocht heb op een vrv bijeenkomst.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Rudi Berthels op 23 april 2026, 09:09:23Luc, ik denk dat ik ze van u gekocht heb op een vrv bijeenkomst.

Dat zou kunnen Rudi, dan valt Tutti Frutti weg als mogelijke kandidaat.
Little Peach en Little Mango blijven dan over, die heb ik allebei wel eens aangeboden.
Er stak toch zeker een etiket in ??
Als de bloem bij het openen helder geel met bruine helmknoppen is, dan is het zeker Little Mango.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2026, 23:31:598)  8)  8)  Even mijn zonnebril opzetten Kris !  Fabuleus kleur is dit, met zo'n vondst kan een mens al eens (zeer) tevreden zijn!  Ik kan Wim alleen maar bijtreden : zaad winnen !  ((12
Moet er nog zaad opkomen he Luc , vroeger was dat vanzelfsprekend maar nu zie ik meestal niet veel zaad meer verschijnen.Bestuif jij ze met een penseel ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 april 2026, 09:37:30
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2026, 23:31:598)  8)  8)  Even mijn zonnebril opzetten Kris !  Fabuleus kleur is dit, met zo'n vondst kan een mens al eens (zeer) tevreden zijn!  Ik kan Wim alleen maar bijtreden : zaad winnen !  ((12
Moet er nog zaad opkomen he Luc , vroeger was dat vanzelfsprekend maar nu zie ik meestal niet veel zaad meer verschijnen.Bestuif jij ze met een penseel ? 

Daar zeg je zo iets Kris.  Ik stel ook vast dat er veel minder zaad wordt geproduceerd dan vroeger  --13   Dit jaar probeer ik voor het eerst zelf een aantal bloemen te bestuiven, benieuwd of dit wat extra oplevert.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 april 2026, 09:37:30Moet er nog zaad opkomen he Luc , vroeger was dat vanzelfsprekend maar nu zie ik meestal niet veel zaad meer verschijnen.Bestuif jij ze met een penseel ? 
Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 april 2026, 09:42:15Daar zeg je zo iets Kris.  Ik stel ook vast dat er veel minder zaad wordt geproduceerd dan vroeger  --13  Dit jaar probeer ik voor het eerst zelf een aantal bloemen te bestuiven, benieuwd of dit wat extra oplevert.
Moet je al 2 verschillende planten hebben neem ik aan Luc ? 

Rudi Berthels

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2026, 23:43:02

Little Mango...?

Moeilijk te zeggen Thomas en Rudi - Mango valt niet uit te sluiten, de kleur lijkt mij echter niet sterk geel genoeg, tenzij de bloemen al heel lang open staan...  Heb je nog een net open gegaan bloem Rudi ?  Ik denk eigenlijk eerder aan Little peach al valt Little Tutti frutti ook niet uit te sluiten...  Hieronder vind je ze alle drie.
Ik heb een nieuwe fotogenoten Luc, in het begin is de bloem mooi oranje en later wordt de kleur meer naar de roze kant

Kris De Raeymaeker

Nog een rondje erbij voor deze briljante Lewisia ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 april 2026, 10:15:18
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 april 2026, 09:37:30Moet er nog zaad opkomen he Luc , vroeger was dat vanzelfsprekend maar nu zie ik meestal niet veel zaad meer verschijnen.Bestuif jij ze met een penseel ? 
Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 april 2026, 09:42:15Daar zeg je zo iets Kris.  Ik stel ook vast dat er veel minder zaad wordt geproduceerd dan vroeger  --13  Dit jaar probeer ik voor het eerst zelf een aantal bloemen te bestuiven, benieuwd of dit wat extra oplevert.
Moet je al 2 verschillende planten hebben neem ik aan Luc ? 

Ik denk van niet Kris !  ::)

Luc Gilgemyn

Citaat van: Rudi Berthels op 24 april 2026, 16:39:34
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 april 2026, 23:43:02

Little Mango...?

Moeilijk te zeggen Thomas en Rudi - Mango valt niet uit te sluiten, de kleur lijkt mij echter niet sterk geel genoeg, tenzij de bloemen al heel lang open staan...  Heb je nog een net open gegaan bloem Rudi ?  Ik denk eigenlijk eerder aan Little peach al valt Little Tutti frutti ook niet uit te sluiten...  Hieronder vind je ze alle drie.
Ik heb een nieuwe fotogenoten Luc, in het begin is de bloem mooi oranje en later wordt de kleur meer naar de roze kant

De eerste foto is zeker de Mango, Rudi, van de tweede foto snap ik niets  ((--11   Ik heb de Mango bloemen nog nooit op die manier (gestreept !!!) weten verouderen...  :o

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 21:33:11Nog een rondje erbij voor deze briljante Lewisia ...
Briljant is het juiste woord Kris - en zo te zien verliezen de bloemen met ouder worden hun kleur niet !  Heel lucky catch is dat !!!

Hier bloeit ook Lewisia x longipetala 'Peach' waarvan de kleuren wel heel erg 'vervagen'.

Luc Gilgemyn

En deze blijft hier maar verbazen....

Een zaailing die tussen Lewisia x 'Little Raspberry' opdook twee jaar geleden vertoont een volledig andere groeiwijze en de bloei is.... kijkt u zelf maar!