Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 103035 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #285 Gepost op: 6 oktober 2014, 19:06:31 »
Kris toch !  In welk wespennest heb je je nu begeven ???  ((11 ((11 ((11

;D

Het lijkt wel Galanthus tijd Luc ..... Maar nee , niks plezanter dan een keer de kat de bel aanbinden . Een beetje olie op het vuur gooien.
Maar ja dat is ook waar ..... " Zwijgen is goud en spreken is zilver " 
« Laatst bewerkt op: 6 oktober 2014, 19:44:54 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #286 Gepost op: 6 oktober 2014, 19:14:17 »
_02........valt me wel tegen hoor van je -1(
nee...dan al die orchideeën zonder bloem,of die crocusjes zonder bloem......nee,die lijken niet op elkaar --11
                ((4

Een mens kan niet altijd bijval hebben Bartje. De reden dat ik niet voor de zilvers ga is dat ik voor goud ga hé Bart . ;D
Nogmaals gasten , ik vond het allemaal een beetje kabbelen en dan is een stroomstootje misschien goed ?
Maar ik blijf bij mijn gedacht- dat overigens voor alle soorten planten geld -dat er vaak nieuwe cv's , soorten en variëteiten worden benaamd die te weinig verschillen van de bestaande.
Dat neemt niet weg dat ik hier wel een aantal "silvers" heb groeien en die mogen er best wezen .......

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #287 Gepost op: 6 oktober 2014, 19:16:13 »
En om het zoekplaatje (voor kris :P) compleet te maken de volgende quiz; 'Zoek de verschillen'
Voor echte Rotsplanten liefhebbers natuurlijk een peulenschil(nu zal ik je niet meer plagen kris,hetzij je vergeven 2-)()

Om het op zijn Vlaams te zeggen :  ' ik heb ne brede rug " ..........Dus no worries   ;D ;D ;D

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #288 Gepost op: 6 oktober 2014, 19:21:57 »
Maar goed,kris kan het goed maken met een mooie serie foto's van Silvers uit zijn eigen tuin om te bewijzen
dat hij niet helemaal 'lost' is in het rotsplanten wereldje --3

Ik heb me al ingeschreven voor een cursus "re -oriëntatie " voor rotsplantenliefhebbers die het spoor bijster zijn Bart. Of het gaat helpen weet ik niet .......

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #289 Gepost op: 6 oktober 2014, 19:41:43 »
Lijkt me niet Kris...... x farreri is callosa x cochlearis,als ik in de spiegel kijk weet ik dat de natuur

Omdat ik me nu verplicht voelde om toch enig commitment te tonen ben ik zojuist in "den donkeren" gaan graven naar een label om toch eens verder te zoeken of dat label er niet ergens überhaupt was ....En ik heb nog wat gevonden ,maar de naam die daar opstaat is misschien ook weer niet juist ? Daar staat namelijk op : Saxifraga 'Rex' .

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #290 Gepost op: 6 oktober 2014, 22:09:27 »
Lijkt me niet Kris...... x farreri is callosa x cochlearis,als ik in de spiegel kijk weet ik dat de natuur

Omdat ik me nu verplicht voelde om toch enig commitment te tonen ben ik zojuist in "den donkeren" gaan graven naar een label om toch eens verder te zoeken of dat label er niet ergens überhaupt was ....En ik heb nog wat gevonden ,maar de naam die daar opstaat is misschien ook weer niet juist ? Daar staat namelijk op : Saxifraga 'Rex' .

Aha kijk, dat brengt ons dan toch bij mijn vermoeden en de discussie die in dit topic al eerder werd gevoerd omtrent 'Rex'. Hoogstwaarschijnlijk heb jij dan 'Nicomedes' in de tuin, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #291 Gepost op: 6 oktober 2014, 22:24:11 »
_02........valt me wel tegen hoor van je -1(
nee...dan al die orchideeën zonder bloem,of die crocusjes zonder bloem......nee,die lijken niet op elkaar --11
                ((4

Een mens kan niet altijd bijval hebben Bartje. De reden dat ik niet voor de zilvers ga is dat ik voor goud ga hé Bart . ;D
Nogmaals gasten , ik vond het allemaal een beetje kabbelen en dan is een stroomstootje misschien goed ?
Maar ik blijf bij mijn gedacht- dat overigens voor alle soorten planten geld -dat er vaak nieuwe cv's , soorten en variëteiten worden benaamd die te weinig verschillen van de bestaande.
Dat neemt niet weg dat ik hier wel een aantal "silvers" heb groeien en die mogen er best wezen .......

Ja Kris, ik kan me absoluut vinden in de stelling dat er inderdaad in vrijwel iedere plantengroep teveel 'nieuwe' cultivars worden benaamd zonder dat die al te veel verschillen van bestaande, en dat geldt ook voor deze zilverrozetten.
Maar je kan gemakkelijk een collectie van deze planten aanleggen, bestaande uit vele tientallen planten die allemaal van elkaar verschillen. En aan deze planten heb je het hele jaar door iets. Bovendien kosten ze twee keer niks. Misschien daarom dat ze niet zo gegeerd zijn...ze zijn te goedkoop! Gelukkig voor ons zijn dit geen 'modeplanten'. Boffen wij, saxifragaliefhebbers, toch wel weer.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #292 Gepost op: 6 oktober 2014, 23:34:24 »
Terwijl het nog steeds gouden tijden zijn voor bezitters van terrasjes waar men nog steeds een bronzen tintje kan krijgen heb ik is gekeken of ik wel "zilvers" heb in de tuin .
Zou ik die wel hebben ?

Ik heb althans dit gevonden .........

Ik vind vele van die "zilvers" nogal op mekaar lijken  --1
Maar de kenners halen ze natuurlijk zo uit mekaar ........ -1(

Welke is dit dan jongens ?

Voor een diehard tufsteenliefhebber doe je je zelf te kort, Kris, en dat meen ik. De meeste zilverrozetten zijn de ideale tufsteenplanten die pas na vele jaren kunnen uitgroeien tot echte eyecatchers. Ik zei het al eerder, deze planten worden sterk ondergewaardeerd. Ze zouden te alledaags zijn, te eenvoudig, te...ja 'k weet niet wat. Wel, zet ze maar eens op een tufsteen...enkele jaren geduld...en dan... . Ik heb enige tijd terug een tufsteen beplant met een aantal exemplaren van S. cochlearis, jawel, de gewone cochlearis. Binnen enkele jaren zal het genieten zijn, wanneer de polletjes volgroeid zullen zijn. Deze planten lijken wel te vergroeien met de steen en vormen een prachtige aanblik. Kom, bekijk nu nog eens deze Saxifraga cochlearis 'minor', ...ik denk dat de foto voor zichzelf spreekt zonder dat ik een uitvoerig pleidooi moet brengen?

(Link naar bijlage)

Mooi vertelt zo Frankie,
De planten hebben een aantal jaren nodig om te settelen,jouw foto is een plaatje.
Als je de rotstuinen ziet in Tsjechië,Engeland,Duitsland maar ook NL. en Belgium e.d van befaamde rotsplanten mensen dan zijn het de winterharde kussens
die de tuin 'maken'.  Op de foto's van Gerrit zie je ook al een mooi begin van settelen van de Saxen,daarom vind ik de uitdrukking 'Saxifrages the backbone of the rockgarden' ook
zo gepast.  Gelukkig hebben we allemaal zo onze voorkeuren en een bietje olie op het vuur zoals van Kris kan ik zeer waarderen!
De humor en de vriendschap op een forum - is net als saxifraga's in de tuin- de basis van dit Forum!
Daarnaast natuurlijk,elkaar helpen en vertellen,het delen van de kennis,het delen van de mooie plaatjes en noem maar op!

ps. ga deze week proberen enkel krokussen in Tuf te planten.
      wie heeft er nog een geschikte boor met de juiste diameter? -1(
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #293 Gepost op: 6 oktober 2014, 23:39:09 »
Moet nog even melden dat na een 'gouden' tip van Frankie wij met ingang van morgenochtend 7.00 uur
onze prijzen van de Silver Saxifraga's verdrievoudigen in verband met het exclusieve karakter van deze plantengroep.

-1(

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #294 Gepost op: 7 oktober 2014, 09:00:52 »
Moet nog even melden dat na een 'gouden' tip van Frankie wij met ingang van morgenochtend 7.00 uur
onze prijzen van de Silver Saxifraga's verdrievoudigen in verband met het exclusieve karakter van deze plantengroep.

-1(

--3 --3 --3
... er is ook niet veel nodig om de gezonde koopmansgeest bij onze Bart wakker te maken....
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #295 Gepost op: 7 oktober 2014, 10:06:20 »
 -1( -1( -1(

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #296 Gepost op: 7 oktober 2014, 12:28:48 »

-1(

Pffff,  _010 net op tijd mijn bestelling gedaan. -2( -2(
Omgeving Roosendaal

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #297 Gepost op: 7 oktober 2014, 14:27:03 »
We hadden het over kleine Silvertjes.
1. Hier nog eens Agrippina minor met een zaadlob van Acer 'Fassens's Black' om te
    laten zien dar Agrippina minor echt klein is.

2.'Dolum' komt voort uit een Hostii ssp.altissima uit de Dolomieten.

3. Blue Sapphire
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2014, 18:23:04 door Bart Moerland »

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #298 Gepost op: 7 oktober 2014, 18:14:46 »
-3)( gelekaart ))11 ))11 ))11 Nou hoef ik voorlopig niet af te reizen naar het land van Bart.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #299 Gepost op: 7 oktober 2014, 21:19:49 »
1. Saxifraga paniculata 'Minutifolia'.
2. Saxifraga x farreri. S.callosa x cochlearis.

@ Hans. Ik vind het gebruik van uitsluitend grote foto's erg onoverzichtelijk. Dit gedeelte van het topic heeft een encyclopedische waarde gekregen, ik heb er al veel in zitten bladeren, maar die lange lappen foto's maken het zoeken moeilijk.
Gebruik svp de kleine vergrootbare foto's, dan kunnen de lezers ze naar believen vergroten door ze aan te clicken.

Smaken verschillen Gerrit, ik vind het zelf lastig om al die kleine fotootjes te moeten vergroten om ze goed te kunnen bekijken (en daarna weer te moeten sluiten). Ik ben wel benieuwd wat de andere forum-gebruikers er van vinden.

En wat de encyclopedische waarde betreft, ik heb zojuist een edit toegevoegd aan mijn eerdere post 169, omdat de foto die ik in deze post laat zien bij nader inzien geen Saxifraga kolenatiana is, maar Saxifraga paniculata subspecies cartilaginea. Never trust a label, allways check is het motto!
« Laatst bewerkt op: 7 oktober 2014, 21:27:32 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.