Troggen en trogjes - blikvangers in de rotstuin !

Gestart door Gerrit Roest, 20 november 2010, 21:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Peter Rijntjes


Wim Boens

Citaat van: Gerard Verweij op 31 mei 2012, 14:31:05
Niet alleen in Drenthe zijn deze te zien ,ook bij onze (zo geliefde) zuiderburen.
In de omgeving van Barvaux en Erezee (in deze omgeving veel orchideeen), bij Weris om precies te zijn liggen ook enkele Hunebedden en hier staan ook op diverse plekken Menhirs (Obelix heb ik hier nog niet gezien,misschien moet ik dan toch eerst een middagje aan de MacChouffe)

In Wéris zijn het Dolmens, geen Hunebedden! Bij een Hunebed zit/zat de ingang aan de lange zijde, bij een Dolmen aan de korte zijde!

Een "La Chouffe" van t'vat is zeker niet te versmaden!!  ((7
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2012, 15:19:12
Citaat van: Wim Boens op 31 mei 2012, 12:40:18
Perfect Gerrit,

de hunebedbouwers waren een deel van de volkeren van de Neolithische Trechterbekercultuur die in die streken zo'n 1600 jaar lang de dominante cultuur was. De hunebedden werden wel maar gedurende een periode van 200 jaar gebouwd maar nog zo'n 300 jaar langer gebruikt.
Het is een van de eerste landbouwculturen uit die streek. Zij waren echt deel van de neolithische revolutie (overgang van jager-verzamelaars-samenlevingen naar landbouwsamenlevingen).

Waar exact hebben jullie een bezoek gebracht? Het lijkt op een portaalgraf (er zijn een aantal verschillende types hunebedden)

Ja Wim, ik had het kunnen weten, ik zat op jouw terrein. Hoewel, is deze periode jouw gebied?

In de opleiding krijgen wij ook de steentijd te verwerken, ik ben wel meer een bronstijder (2000-800 v.C.)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerard Verweij

Citaat van: Wim Boens op 31 mei 2012, 16:58:37
Citaat van: Gerard Verweij op 31 mei 2012, 14:31:05
Niet alleen in Drenthe zijn deze te zien ,ook bij onze (zo geliefde) zuiderburen.
In de omgeving van Barvaux en Erezee (in deze omgeving veel orchideeen), bij Weris om precies te zijn liggen ook enkele Hunebedden en hier staan ook op diverse plekken Menhirs (Obelix heb ik hier nog niet gezien,misschien moet ik dan toch eerst een middagje aan de MacChouffe)


In Wéris zijn het Dolmens, geen Hunebedden! Bij een Hunebed zit/zat de ingang aan de lange zijde, bij een Dolmen aan de korte zijde!

Een "La Chouffe" van t'vat is zeker niet te versmaden!!  ((7
Zo uit de fles kan ook wel hoor........

Bert Stegeman

Citaat van: Gerard Verweij op 31 mei 2012, 10:41:38
Iemand nog op zoek naar een mooie grote trog?
Denk dat ie niet duur is, misschien wel gratis (net als de rest)

Marktplaats  Tuin en Terras â–¶ Sierstenen en Rotsen â–¶ Advertentie: 559590381

succes
gaat deze tuin weg dan?
Ik hoop het niet zou ik zonde vinden --13
Maar het zier er prachtig uit.
die trog gaat die ook gratis weg :o ))2

Wim Boens

Citaat van: Gerard Verweij op 31 mei 2012, 17:15:29
Zo uit de fles kan ook wel hoor........


Dat is een feit, Gerard  ((12

Een nieuw gemaakt trogje dat hier gisteren werd gevuld!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270


Gyi Peelaerts

Prachtige trog Wim mooie vormgeving en grote .Zijn dat gezaagde tufsteen blokken wim -6( ((11 ((10 ((14 ((14
Mijn laatste trog twee maanden na inplanten

Wim Boens

Dank u, Bert en Gyi.

Gyi, jij bent ook wel goed bezig  ((12

Het zijn inderdaad restjes van gezaagde Tufblokken (enkele gebroken stukken die ik hier nog had liggen!)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op  9 juni 2012, 19:00:57
Citaat van: Gerard Verweij op 31 mei 2012, 17:15:29
Zo uit de fles kan ook wel hoor........


Dat is een feit, Gerard  ((12

Een nieuw gemaakt trogje dat hier gisteren werd gevuld!

Aardig trogje, Wim, zo te zien ook gemaakt via een gat in de grond?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2012, 21:17:15
Citaat van: Wim Boens op  9 juni 2012, 19:00:57
Citaat van: Gerard Verweij op 31 mei 2012, 17:15:29
Zo uit de fles kan ook wel hoor........


Dat is een feit, Gerard  ((12

Een nieuw gemaakt trogje dat hier gisteren werd gevuld!

Aardig trogje, Wim, zo te zien ook gemaakt via een gat in de grond?

Ja,

voor de eerste keer op die manier geprobeerd, was wel een geslaagd experiment!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lily-Anne Vereecken

#86
Heel mooi Trogje Wim!
Groetjes
Lily- Anne

Luc Gilgemyn

Van Jules Debusschere ontving ik een foto van een heel aantrekkelijk trogje met een schitterende Dianthus sternbergii als blikvanger.  Ik denk niet dat deze "Dolomieten anjer" hier al eerder getoond werd.

Bedankt Jules !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Ik ben een beetje een andere mening toegedaan in verband met het trogje van Wim.
De trog zelf is goed geslaagd, maar ik vind dat de bruine tufstenen niet passen met de witte steenslag, ik zou eerder opteren voor gele steentjes, zoals Yellow Sun split.

Ieder zijn mening natuurlijk. ))4 ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

#89
Citaat van: Jan Fouquaert op 19 juni 2012, 22:11:23
Ik ben een beetje een andere mening toegedaan in verband met het trogje van Wim.
De trog zelf is goed geslaagd, maar ik vind dat de bruine tufstenen niet passen met de witte steenslag, ik zou eerder opteren voor gele steentjes, zoals Yellow Sun split.

Ieder zijn mening natuurlijk. ))4 ;)

Hmmm  ))4,

Dank je voor de opbouwende kritiek, Jan. Mijn visie is wat anders: die tufsteen verweerdt na verloop van tijd natuurlijk en dan vind ik dat dit beige-grijze grind (ziet er wat bleker uit op de foto omdat het nog vers was en er nog een laagje stof op lag) er het beste bij past (zie bijgevoegde foto van een tufsteen die er al 4 jaar ligt, samen met datzelfde strooisel). Het enige dat ik persoonlijk nog beter passen vind, is tufstrooisel...maar dat had ik niet liggen. Yellow Sun Split zou ook wel gaan, maar dat vind ik na verloop van tijd niet meer passen! Kwestie van smaak natuurlijk, zoals je al zei  ;)

Persoonlijk zijn er twee andere dingen die ik wat anders zou doen:

Ik moest de randen van de trog wat meer afgerond hebben met een staalborstel. Dit zou er nog natuurlijker uit gezien hebben!
En gebroken brokken van gezaagde tufblokken zijn toch niet zo'n goed idee, die hoekerigheid gaat er nooit volledig uit. Maar ook de restjes moeten een plaatsje hebben en de Sempervivums zullen deze na verloop van tijd wel overgroeien!

Zo blijf ik bijleren  ((12

latere bijvoeging: Die tufsteen is zo bruin omdat hij nat was, en de steentjes niet.
Voor als je zou twijdelen dat ze dezelfde kleur hebben en kunnen krijgen als de andere tufsteen: Een viertal jaar geleden heb ik een mislukt experiment uitgevoerd met tufsteen: zie hier: http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=1948.msg49077#msg49077. De tufsteenblokken hebben duidelijk dezelfde kleur als het onregelmatig stuk tuf dat van een gans andere leverancier kwam en het verweerde stuk onregelmatige tuf uit bijgaande foto is van dezelfde leverancier en dezelfde datum!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270