Kris, bedankt voor de uitleg.
Dat roept echter weer nieuwe vragen op mijn C. hederifoliums staat al een jaar of drie op deze plaats. Zijn wel als droge bollen geplant (wist ik veel !!!!). Ik zie aan de hoeveelheid blad wel dat ze kennelijk groeien. Vorige jaar gaven ze wel enkele bloemen en volgens mij gelijk met het blad.
In paniek raak ik niet zo snel. Kan ze altijd nog omspitten
.
Enig idee hoeveel jaar eer ze echt goed aangeslagen zijn ?
Ja droge bollen zou ik nooit kopen en aanraden .Zelfs het tegengestelde is waar ,dit moeten we sterk afraden.
Ten eerste zijn die halfdood en ten tweede zijn veel van die "droge bollen" wildcollecties.Maar zoals je al zei Cor , we betalen allemaal wel leergeld.Doe ik ook nog dagelijks !
Dat je gestart bent met die droge bollen zou de verklaring kunnen zijn dat de recovery wat langer duurt .Ik zeg "zou" want het is altijd moeilijk inschatten vanop afstand.
Bij mij doet hederifolium het goed in de rotstuin of tussen lage en kleinblijvende heesters en struikjes.Te diepe schaduw vermijd ik .Ofwel halfschaduw ofwel zelfs zonnig.
Het grondmensel wordt aangepast met bladaarde ,gecomposteerde schors,kalkgrit ed.Een aantal uren zonneschijn ervaar ik als een voordeel voor sterkere en compacte planten met mooiere bladtekeningen.
Ze krijgen een jaarlijkse mulch van bladaarde en heel fijne (halfverteerde schors)waaronder ik soms wat bollenmest meng.(als ik nog staan heb of eraan denk)
Ze houden van doorlatende grond (klei en zware grond zeker niet)met humus(blad aarde ,verteerde dennenaalden,fijne schors) en liefst wat kalkrijk.Tussen rotsen staan ze goed gedraineerd en ook tussen struikjes en heesters wordt het teveel aan vocht goed weggenomen.Zo staan ze ook in de natuur.Soms zie je planten met honderden bloemen op ,wees er zeker van dat dit Cyclamen zijn met een boldiameter van 15 cm of meer...
Als ze echt niet goed willen zou ik zeker even inspecteren.Zijn de bollen goed aan groei ,ze moeten veel en hopen zijwortels hebben.Hoe is het met de grond gesteld , te nat of te droog ,hebben er geen insecten of andere kwaaddoeners aangezeten etc..Meer kan ik vanop afstand niet toevoegen .Succes Cor!