Auteur Topic: Iris 2011  (gelezen 90062 keer)

Eduard Troch

• Senior poster
  • Geslacht: Man
Re:Iris 2011
« Reactie #90 Gepost op: 9 februari 2011, 21:25:35 »
we hebben geduld Frankie
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #91 Gepost op: 9 februari 2011, 21:40:39 »
Ik denk niet dat de zon veel van betekenis is voor retics in tegenstelling met andere bolgewassen. Waarom zeg ik dit, vandaag was er hier in Westvlaanderen geen zon, en toch hebben de retics die gisteren nog niet in bloei stonden, zich toch verder ontwikkeld en hun bloemen getoond. Vandaar mijn bevinding dat zon niet veel van betekenis is voor deze irisjes.

De zon is volgens mij toch wel van belang hoor, Frankie. Zeker 's zomers moeten ze wel wat warm hebben (niet bakken) om hun bloemen voor het volgende jaar te vormen.
En bij mij is het wel zo dat de knollen die nog geen zon gezien hebben nog geen knoppen hebben.
Misschien is het wel zo dat, eens hun knoppen een bepaald stadium voorbij zijn, ze zowiezo open gaan (zon of niet).
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2011, 22:06:23 door Wim Boens »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #92 Gepost op: 9 februari 2011, 21:57:15 »
Ik denk niet dat de zon veel van betekenis is voor retics in tegenstelling met andere bolgewassen. Waarom zeg ik dit, vandaag was er hier in Westvlaanderen geen zon, en toch hebben de retics die gisteren nog niet in bloei stonden, zich toch verder ontwikkeld en hun bloemen getoond. Vandaar mijn bevinding dat zon niet veel van betekenis is voor deze irisjes.

De zon is volgens mij toch wel van belang hoor, Frankie. Zeker 's zomers moeten ze wel wat warm hebben (niet bakken) om hun bloemen voor het volgende jaar te vormen.
En bij mij is het wel zo dat de knollen die nog geen zon gezien hebben nog geen knoppen hebben.
Misschien is het wel zo dat ze, eens hun knoppen een bepaald stadium voorbij zijn, zowiezo open gaan (zon of niet).

Dat kan natuurlijk ook een verklaring zijn, Wim, als de knoppen er eenmaal zijn, ze toch open gaan, zon of niet. Bij veel andere bolgewassen als krokus en sneeuwklokjes ligt het anders natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #93 Gepost op: 9 februari 2011, 22:07:13 »

Misschien is het wel zo dat ze, eens hun knoppen een bepaald stadium voorbij zijn, zowiezo open gaan (zon of niet).

Dat kan natuurlijk ook een verklaring zijn, Wim, als de knoppen er eenmaal zijn, ze toch open gaan, zon of niet. Bij veel andere bolgewassen als krokus en sneeuwklokjes ligt het anders natuurlijk.

Das een feit, die hebben echt wel zon nodig om open te gaan. Dat heeft natuurlijk allemaal te maken met de manier van bevruchting.

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #94 Gepost op: 9 februari 2011, 22:27:10 »
Ik houd wel van zo'n discussie tussen kenners. Jullie hele dialoog staat momenteel in een Word-document, opgeslagen onder de naam 'WEETJES'.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #95 Gepost op: 12 februari 2011, 11:20:46 »
Het waterzonnetje van vanmorgen bracht toch weer één en ander in beweging :

1 en 2 : Iris "Clairette" - helaas maar één bloem dit jaar  >:(
3 en 4 : Iris "Katherine Hodgekin" - wél elk jaar trouw en bloemrijk op post !  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #96 Gepost op: 12 februari 2011, 13:27:02 »
Het waterzonnetje van vanmorgen bracht toch weer één en ander in beweging :

1 en 2 : Iris "Clairette" - helaas maar één bloem dit jaar  >:(
3 en 4 : Iris "Katherine Hodgekin" - wél elk jaar trouw en bloemrijk op post !  :)

Clairette is echt wel een bijoutje, Luc. Jammer dat ze maar één bloempje heeft maar volgend jaar meer  ;)

Hier bloeit vandaag ook Iris 'K. Hodgkin', Iris histrio en Iris 'Pixie'.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #97 Gepost op: 12 februari 2011, 14:02:32 »
Mooie retics jongens, die Clairette is echt wel een mooie, Luc, moet ik mij zeker ook nog eens aanschaffen.
Vandaag heb ik hier nog de inmiddels overbekende 'Harmony' ten volle in bloei. (foto 1)
'Pixie' heb ik eens op een afstand vastgelegd, om aan te tonen dat dergelijke irisjes in de tuin voor opvallende kleurvlekken kunnen zorgen. (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #98 Gepost op: 12 februari 2011, 14:58:17 »
wow wow :D schitterend

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #99 Gepost op: 12 februari 2011, 19:44:45 »
Uit de zelfde stal als iris "Katherine Hodgkin" is iris histrioides "Frank Elder"
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #100 Gepost op: 12 februari 2011, 19:49:55 »
Bij de juno's nog twee bloeiers bij het zeer variabele iris rosenbachiana complex:
Iris rosenbachiana "Varzob" (syn. baldschuanica ?) en "Tovil-Dara" beide uit Tadjikistan
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #101 Gepost op: 12 februari 2011, 19:55:44 »
Uit de zelfde stal als iris "Katherine Hodgkin" is iris histrioides "Frank Elder"

Mooi, Luc. Die staat er heel mooi bij. En je ziet toch duidelijk het verschil met I. 'Katherine Hodgkin'.
Nu ontbreekt enkel nog Iris 'Sheila Ann Germaney' die ook uit diezelfde kruisingen (I. histrioides x I. winogradowii) is voortgekomen.

Bij de juno's nog twee bloeiers bij het zeer variabele iris rosenbachiana complex:
Iris rosenbachiana "Varzob" (syn. baldschuanica ?) en "Tovil-Dara" beide uit Tadjikistan

En ook prachtige Juno's, Luc. Ik vind 'Tovil-Dara' de mooiste van de twee.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2011, 19:57:53 door Wim Boens »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #102 Gepost op: 13 februari 2011, 11:37:32 »
Hier worden prachtige Irisjes tevoorschijn gehaald ! In onze tuin bloeit "goeie ouwe getrouwe " Iris 'Katherine Hodgkin' ook weer. En ze doet het jaar na jaar beter. Het blad komt pas na de bloei en dat vind ik een voordeel. Het is deze tijd van het jaar zeker één van de blikvangers in de tuin. Neefje  'Frank Elder ' mag er ook best zijn en moet ik maar eens op de lijst zetten misschien. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #103 Gepost op: 13 februari 2011, 11:42:27 »
Indrukwekkend Kris - als dat zo verder gaat moet je'm binnen kort eens "uitdunnen" of dat loopt verkeerd...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #104 Gepost op: 13 februari 2011, 11:44:44 »
Indrukwekkend Kris - als dat zo verder gaat moet je'm binnen kort eens "uitdunnen" of dat loopt verkeerd...  ;)

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Luc ! Er zullen allicht wel enkele kandidaten zijn zeker ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "