Auteur Topic: Zaaien van rotsplanten  (gelezen 201040 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaaien van rotsplanten
« Reactie #525 Gepost op: 3 april 2025, 17:14:46 »
En wat die wereldreis betreft Kris... neen dus ...  -2( - je weet, soms verdwijn ik wel even wegens té veel interesses... maar, ik kom er aan...  ((12

Maar ik heb toch wel zo een donker bruin vermoeden dat die  andere huidige interesses je wel "dwars door Vlaanderen" voeren .... -2( -2( -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #526 Gepost op: 3 april 2025, 17:48:50 »
Ik zal Calochortus superbus uit Californië waarschijnlijk permanent moeten beschermen tegen vocht... toch?

Heeft iemand ervaring met het geslacht Calochortus? Ik ben dankbaar voor elk advies.

Heb ik hier in de tuin staan , Thomas . Het zijn spontane zaailingen die hier ontstaan zijn uit de originele aangekochte bollen in 2009 die na een paar jaar al verdwenen waren . Deze zaailingen zijn dus sterker en hebben zich kunnen aanpassen aan ons klimaat . Staat hier in de klei op een zonnige plaats en vrij droog . Komen ieder jaar terug zonder enige bescherming
Ieper , West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #527 Gepost op: 4 april 2025, 06:45:23 »
Hallo Danny

Bedankt voor het snelle en informatieve antwoord... daar heb ik veel aan.

Ik moet mezelf nog een keer corrigeren. Dit is mijn tweede poging met het geslacht Calochortus. 🙈

Twee of drie jaar geleden had ik Calochortus macrocarpus al in zaad. Ook toen was de kieming uitstekend. Maar na het verspenen was ik alle exemplaren snel kwijt. Dus deze keer laat ik de pot waarschijnlijk nog een jaar ongemoeid voordat ik de jonge plantjes naar elders verhuis.

Ik vind de close-up van je bloem erg mooi... dat is een stimulans voor mij.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #528 Gepost op: 4 april 2025, 19:36:26 »
Hallo Danny

Bedankt voor het snelle en informatieve antwoord... daar heb ik veel aan.

Ik moet mezelf nog een keer corrigeren. Dit is mijn tweede poging met het geslacht Calochortus. 🙈

Twee of drie jaar geleden had ik Calochortus macrocarpus al in zaad. Ook toen was de kieming uitstekend. Maar na het verspenen was ik alle exemplaren snel kwijt. Dus deze keer laat ik de pot waarschijnlijk nog een jaar ongemoeid voordat ik de jonge plantjes naar elders verhuis.

Ik vind de close-up van je bloem erg mooi... dat is een stimulans voor mij.

Met veel plezier Thomas ! Veel succes nog !
Ieper , West-Vlaanderen

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #529 Gepost op: 5 april 2025, 08:51:11 »
Om niet de indruk te wekken dat ik alleen Noord-Amerikaanse planten kweek, hier een paar willekeurige Aziaten...😉

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #530 Gepost op: 8 april 2025, 10:11:12 »
Het zaaien van kleine Meconopsis uit de Himalaya is de afgelopen jaren altijd wat moeilijk voor me geweest. Bijna geen kieming of niet lang levensvatbaar.

Dit zou mijn laatste poging worden met Meconopsis balangensis var. atrata van 4100 meter hoogte. En ik zie zowaar de eerste kleine levenstekenen...🤞

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #531 Gepost op: 8 april 2025, 19:47:35 »
Om niet de indruk te wekken dat ik alleen Noord-Amerikaanse planten kweek, hier een paar willekeurige Aziaten...😉
Er zitten daar interessante soorten bij....
Torhout, West-Vlaanderen

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #532 Gepost op: 9 april 2025, 23:07:57 »
Mag ik vragen welke kleine Penstemon je hebt gezaaid?

Uiteraard Thomas , dat waren nanus - caespitosa ssp. caespitosa en  uintahensis . 8)

Helaas heb ik de eerste twee nooit gehad. Alleen P. uintahensis staat hier in de rotstuin.
Over het algemeen zijn de hele kleine Penstemon het moeilijkst. Bij het verspenen gebruik ik extra lange potten om de wortelvorming te optimaliseren. Ongeveer hetzelfde als met Townsendia.

Maar zelfs bij mij is het mislukkingspercentage niet laag. Het beste voorbeeld is misschien wel Penstemon acaulis. Ik had 10 jonge planten geprikt... Nu is er nog maar één exemplaar in leven. (Foto 1)

Ik moet mezelf corrigeren... Pensionen penlandii wordt maar 10 centimeter hoog. Dus ongeveer twee keer zo hoog als P. acaulis en P. uintahensis. Maar het blijkt een goede overlever te zijn. (Foto 2)

Prachtige Penstemon die lichtblauwe. Ik vond ze veel in de Rocky Mountains boven Denver. Heel speciaal. (P. Whipplei)
« Laatst bewerkt op: 10 april 2025, 23:23:28 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #533 Gepost op: 12 april 2025, 21:47:00 »
Werk aan de winkel... Iemand een paar honderd Edraianthus caricinus?
Lichtervelde, West-Vlaanderen