Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2024  (gelezen 11066 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei juli - augustus 2024
« Reactie #60 Gepost op: 9 juli 2024, 15:53:27 »
Er kan niets beters "gebeuren" met een rotstuin in deze tijd van het jaar...
Monardella macrantha 'Marian Sampson'.

Fantastisch beeld en plant, Thomas.  Ik heb er vorige herfst ook eentje geplant, hij is de winter goed doorgekomen en kwamen zelfs enkele knoppen, maar voorlopig zijn die geaborteerd..  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #61 Gepost op: 9 juli 2024, 16:01:04 »
De witte vorm van Campanula cochlearifolia. Het kan een geduchte woekeraar zijn in sommige tuinen, maar daar is hier geen sprake van. Sterker nog, in de kortste keren ben ik hem hier kwijt. In een schaal lukt het wat beter, maar ook daar is van woekeren geen sprake. Dit plukje moet al zeven of acht jaar in de schaal staan.

Heel mooi Frankie, zo'n 'tamme' cochlearifolia !  ((12

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #62 Gepost op: 9 juli 2024, 16:08:42 »
Hartelijk dank voor de vriendelijke woorden over de Monardella macantha "MS".

"Waar licht is, is ook schaduw"...

De twee foto's zijn ongeveer twee weken geleden genomen. Een week geleden zag ik een enorme mierenaanval onder mijn grote Helichrysum milfordiae, die er vlak naast staat. Een chemisch middel (poeder) was mijn enige optie. Helaas was niet alleen de Helichrysum aangetast, maar ook de Monardella. Dat weekend waren beide planten dichter bij de dood dan bij het leven. Ik heb meer dan 2/3 van de Helichrysum milfordiae verwijderd en wat rozetten als stekken verwerkt. Ik heb ook drie of vier intacte stengels van de Monardella macantha in het vochtige zand laten zakken... in de hoop uiteindelijk bewortelde stekken te krijgen.

Aan de westkust van Noord-Amerika schijnt deze Monardella macantha "MS" nu een massaproduct te zijn. Ik kan alleen maar hopen dat deze trend ook de Atlantische Oceaan zal oversteken. Want hier is hij net zo zeldzaam als "aardbeien in de sneeuw".

Conclusie... mijn lijst met zeldzame planten die niet meer leven wordt langer...;-)

:o :o  wat een vreselijke ervaring Thomas, mieren kunnen in onze rotstuinen vreselijk huis houden, ook hier.  Vorig jaar werd een prachtig exemplaar van Asperula sintenisii (zie foto van 2022) ook door mieren gedecimeerd tot enkele losse plukjes... en nu maar wachten tot hij er weer super uit ziet, gelukkig was de plant niet dood.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #63 Gepost op: 9 juli 2024, 16:14:06 »
Sphaeralcea caespitosa (zaaien 2022) heeft dit jaar drie knoppen, waarvan de eerste is opengegaan.
De ronde vorm van het blad irriteert me. Maar mijn vriend Kenton Seth heeft me verzekerd dat het er zo uitziet als het regelmatig een beetje water krijgt. De foto's op internet laten meestal licht golvende bladeren zien. Kenton zegt dat dit gewoon een reactie is op langdurige droogte.
Dus ik zal deze kleine "diva" uit Utah voorlopig onder deze naam blijven houden.

:o :o :o ((3 ((3 ((3 The holy grail Thomas ....Ik heb ze gezien in de tuin van Zdeněk Hlavon en was toen ook al heel erg onder de indruk ...Heb er toen ook 2 gekocht ...
Bijgevoegd de foto's uit de tuin van Zdeněk . Plant 1 in een trog en plant 2 in de rotstuin ....

Mooi Thomas... ik heb er ook eentje op de kop kunnen tikken bij Zdenek Hlavon (het was de laatste... nu lees ik hierboven waar de overige exemplaren zo snel naar toe waren).  Mijn exemplaar (nog heel klein) heeft een plaatsje gekregen in een trog en voorlopig is hij nog in leven  --7 afwachten of dit blijft duren.
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2024, 16:16:49 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #64 Gepost op: 9 juli 2024, 16:20:32 »
Hier begint Clematis hirsutissima na een paar jaar voor het eerst te bloeien.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #65 Gepost op: 9 juli 2024, 16:27:34 »
Astilbe simplicifolia 'Sprite' staat volop in bloei.  Komt uit Japan en Korea.  De bloeiaren zijn zo'n 25 cm hoog.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #66 Gepost op: 9 juli 2024, 18:00:59 »

Sphaeralcea caespitosa (zaaien 2022) heeft dit jaar drie knoppen, waarvan de eerste is opengegaan.
De ronde vorm van het blad irriteert me. Maar mijn vriend Kenton Seth heeft me verzekerd dat het er zo uitziet als het regelmatig een beetje water krijgt. De foto's op internet laten meestal licht golvende bladeren zien. Kenton zegt dat dit gewoon een reactie is op langdurige droogte.
Dus ik zal deze kleine "diva" uit Utah voorlopig onder deze naam blijven houden.
:o :o :o ((3 ((3 ((3 The holy grail Thomas ....Ik heb ze gezien in de tuin van Zdeněk Hlavon en was toen ook al heel erg onder de indruk ...Heb er toen ook 2 gekocht ...
Bijgevoegd de foto's uit de tuin van Zdeněk . Plant 1 in een trog en plant 2 in de rotstuin ....
Mooi Thomas... ik heb er ook eentje op de kop kunnen tikken bij Zdenek Hlavon (het was de laatste... nu lees ik hierboven waar de overige exemplaren zo snel naar toe waren).  Mijn exemplaar (nog heel klein) heeft een plaatsje gekregen in een trog en voorlopig is hij nog in leven  --7 afwachten of dit blijft duren.

Zoals geschreven heb ik er inderdaad 2 Luc en zeker niet alle overige exemplaren ... ))4 -2(  Ik had trouwens vooraf al contact gehad met Zdeněk over deze soort en al naar een plant gevraagd . En daarom is het is wel zo dat ,toen iedereen zich direct naar de linkse verkooptafel spoedde na het lekkere taartje van mevrouw Zdeněk, hij me kwam influisteren dat ik me naar rechts moest begeven want dat de planten die mij interesseren daar stonden en zo stond ik daar ook als eerste moederziel alleen  -2( -2( -2( -2(   Ik heb me gedragen want er stonden, denk ik ,in totaal een 5 of 6 plantjes . Er moeten er volgens mij nog een paar ergens mee naar Vlaanderen zijn afgereisd ? Ik heb je er  toen trouwens op gewezen dat er nog eentje stond en dat je snel moest zijn  --3 --3 Ik hoop vooral dat hij ook bij jou  in leven mag blijven ! Het zijn geen alledaagse planten en ze houden van woestijn of semi woestijn als ik het goed begrijp .  Fingers crossed !!!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #67 Gepost op: 9 juli 2024, 20:32:41 »
Pulsatilla tatewakii ...bloeit hier altijd deze periode ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #68 Gepost op: 9 juli 2024, 20:33:38 »
Pulsatilla tatewakii ...bloeit hier altijd deze periode ...

Nog eentje .......

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #69 Gepost op: 9 juli 2024, 20:50:41 »
Kenton is natuurlijk niet de eerste de beste en weet waarover hij spreekt ....En ik denk dat ik ook hier zie dat hij wel degelijk gelijk heeft ...Ik heb een plant in een schaal buiten en met deze zomer heeft die natuurlijk al regelmatig beschikking gehad over voldoende water .(foto 1 ) Een andere plant heb ik in pot onder de constante bescherming van een afdak en die pot laat ik wel een keer regelmatig wat droger komen (foto 2 ) Ik zie inderdaad wel het verschil tussen beide ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #70 Gepost op: 9 juli 2024, 22:28:33 »
Dan zal ik mezelf daar bij rekenen, Luc.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #71 Gepost op: 9 juli 2024, 22:31:12 »
Van deze Armeria ben ik even de naam kwijt. Vormt een klein, perfect kussen en bloeit spaarzaam.

Is dat degene die zo  rood blad heeft in de winter Frankie ?

Idd, Kris, je kent hem dus ook?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #72 Gepost op: 9 juli 2024, 22:35:11 »
Een mooi resultaat, Kris. Benieuwd of hem volgend jaar nog zal hebben. Hier heb ik hem eveneens ontelbare keren geprobeerd, maar zonder succes. In een trog, in de rotstuin, in een spleet, overal waar je kan denken... . Hij is moeilijk voor ons klimaat, zoveel is zeker.
Ik heb ze een keer massaal in bloei gezien in het Grignamassief, bij het Comomeer. Daar bewonen ze enkel nauwe spleten in de kalksteen en komen al voor onder de boomgrens tot ruim 2000 meter. Ze groeien er op de grens van alpien en mediterraan. Apart klimaat dus... regen, sneeuw, koude maar ook grote hitte. De omgeving van het Comomeer kan bijzonder warm zijn, ook op deze hoogte waar ze groeien. Ze groeien er samen met o.a. Physoplexis comosa.

Schitterende beelden van Campanula raineri in de natuur Frankie !!!!  ((3 ((3 ((3  Ik moet je allicht niet uitleggen dat ik dit soort beelden wel heel erg weet te smaken  ;) ;)
Wat je hier bij zet aan interessante informatie is waarschijnlijk ook een stuk de  verklaring waarom deze plant in onze contreien niet zo makkelijk is. Maar misschien leven de planten ook in de natuur niet super lang ? Er zijn wel meerdere Campanula's die niet zo lang leven . Er staan daar geen labels met een geboortejaar bij  -2(
Toch maak ik me sterk dat ik hem in pot wel wat langer zal kunnen goed houden omdat een pot mobiel is en dus kan verplaatst worden naargelang de weersomstandigheden .Trouwens moet ik er zelfs bij vertellen dat ik hem midden jaren negentig toch heel wat jaren goed heb kunnen houden in een trogje met veel stukken tufsteen in het grondmengsel ,
Schijnbaar zijn trouwens de meeste planten die we hier in cultuur aantreffen , volgens kenner en auteur van vele boeken Jim Jermyn, niet de de echte raineri maar pseudoraineri .Je hebt misschien ook zijn reactie gelezen op mijn post op Facebook. Mijn getoonde plant zou dus wel degelijke de zuivere Campanula raineri zijn en daar was Jim verheugd over .Dat werd ook al aangegeven door Gerd Stopp toen ik de plant bij hem kocht ...Wordt wel vervolgd , ondertussen staat er ook nog  eentje in leven wat vorige lente werd toe vertrouwd aan de nieuwe crevice .   

Ik denk dat het eerder eens soort pioniersplanten zijn, Kris. En dat soort planten is eerder een kort leven beschoren, denk ik. Het is best mogelijk dat ze ook in de natuur eerder kortlevend zijn.
Je moet het wel een beetje treffen om ze in bloei te kunnen aantreffen in de natuur, Kris. Daar zijn ze laat bloeiend op het seizoen. Enkel op erg warme en laag gelegen plaatsen kan je ze in juli al mogelijks ergens aantreffen in bloei. Doorgaans zijn ze heel wat later, zelfs in september komen nog veel planten in bloei. 
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2024, 22:55:37 door Frankie Wulleman »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #73 Gepost op: 9 juli 2024, 22:37:16 »

Iets wat ik niet ken, maar het ziet er een mooie verschijning uit. Benieuwd of je dit kan overhouden?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #74 Gepost op: 9 juli 2024, 22:51:50 »
Ook nog eentje met een oranjerode kleur, maar allicht minder exclusief, maar wel bloeirijk is deze Hieracium rubrum. De groep wordt elk jaar groter.