Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Tegen de avond komen we terug aan in ons stekje in Müllendorf een klein dorpje gelegen in het golvende landschap. Het is er superrustig waarbij je prachtige wandelingen kan maken in een zeer rustige omgeving. Overal zijn hele kuddes reeën te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 21:34:57
Een andere leuke en interessante helling staat eveneens bomvol mooie planten tussen dor gras, kale takken en heesters die net in frisgroen blad staan. Het is een mozaiëk van vormen, kleuren en geuren. Fantastisch vind ik dit.
Soms heel soms denk ik thuis een mooi tuintje te hebben, totdat je op een plaats als deze komt. Moeder natuur kan je niet nabootsen. Het is een zoveelste hoogtepunt tijdens een trip die alle verwachtingen overtrof.

Dat zijn inderdaad momenten die je nooit meer zal vergeten , Frankie !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 13 januari 2025, 21:53:28
Tegen de avond komen we terug aan in ons stekje in Müllendorf een klein dorpje gelegen in het golvende landschap. Het is er superrustig waarbij je prachtige wandelingen kan maken in een zeer rustige omgeving. Overal zijn hele kuddes reeën te zien.

Leuke verblijfplaats , Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Voor een volgende excursie trekken we terug de vooralpen in, de omgeving van Gresten. De bedoeling is er om Crocus vernus en Crocus napolitanus te gaan zoeken.
We ruilen dus even het vlakke Burgenland voor het sterk heuvelachtig karakter aan het begin van de alpen waar het voorjaar stilaan zijn intrede doet. De omgeving ziet er fantastisch uit. In de verte lonken de witte bergen.

Frankie Wulleman

De Schneeberg ligt hier nu een flink stuk dichter en dat levert een mooie aanblik op.

Frankie Wulleman

Vanuit Gresten rijden we naar de Zellerpas, omdat het gebied daar bekend staat als Crocusgebied. Echter... het wordt dit keer een afknapper. In vrijwel het ganse traject zijn geen krokussen te zien. Niet in de weiden, bossen, nergens... Vreemd. We zijn niet te laat, of ik zou zeker het crocusloof gezien hebben  en ook niet te vroeg, want de sneeuw is op deze hoogte al enkele weken geleden verdwenen.

We kunnen slechts 1 krokus vinden... ?
Overal zien we ook Soldanella alpina opduiken.

Het is een beetje sneu, maar het is wat het is.

Frankie Wulleman

Is het een tegenvaller? God ja, geen crocussen te zien, maar we hebben toch een aardig dagje gehad. Enkele fikse tochten gemaakt in een mooie omgeving en toch opkomende Helleborus niger gezien. En heel wat sightseeing met de auto in een prachtige omgeving. Ik voelde me die dag een beetje als Wim Liebaert met zijn bus... En dat is ook eens niet verkeerd.

Mark Stolk

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 22:05:57
Vanuit Gresten rijden we naar de Zellerpas, omdat het gebied daar bekend staat als Crocusgebied. Echter... het wordt dit keer een afknapper. In vrijwel het ganse traject zijn geen krokussen te zien. Niet in de weiden, bossen, nergens... Vreemd. We zijn niet te laat, of ik zou zeker het crocusloof gezien hebben  en ook niet te vroeg, want de sneeuw is op deze hoogte al enkele weken geleden verdwenen.

Ik zou het ook alleen voor de Soldanella doen hoor. Ik vind dat een fascinerend plantje. Ik heb m inmiddels op 3 verschillende plekken in de tuin uitgeprobeerd maar langer dan een jaar lukte mij niet.
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

Citaat van: Mark Stolk op 14 januari 2025, 22:36:45
Citaat van: Frankie Wulleman op 14 januari 2025, 22:05:57

Ik zou het ook alleen voor de Soldanella doen hoor. Ik vind dat een fascinerend plantje. Ik heb m inmiddels op 3 verschillende plekken in de tuin uitgeprobeerd maar langer dan een jaar lukte mij niet.

Troost u, Mark. Ik heb in het verleden alle mogelijke Soldanella's geprobeerd, maar geen enkele blijft het goed doen in de tuin. Maximum 2 jaar en dan is het over. Maar het zijn wel mooie voorjaarsbloeiers. Ik heb ze vroeger vaak gezien in alle mogelijke uithoeken van de alpen, waar ze steevast bij de wegtrekkende sneeuw te zien zijn. Maar het zijn duidelijk geen planten voor onze laaglandtuinen.

Bert Stegeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 januari 2025, 19:49:11
We betreden een nieuw grasland, pal op de grens met Hongarije. En we zijn naar hier gekomen om een bepaalde plant te zien...
Een flinke Adonis vernalis is de eerste plant die we te zien krijgen.
mooie foto en mooi door kijkje

Bert Stegeman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 12 januari 2025, 21:59:24
Allemensen wat mooi. Ik ruik die Daphne gewoon, en de Adonis heeft zijn naam niet gestolen hè. Wat een vondsten
mee eens ((12

Frankie Wulleman

Een volgende plant die op wishlist stond is deze Anemone sylvestris. Via een goed contact kon ik een groeiplaats verkrijgen, want ook deze Anemone is geen plant die je op elke straathoek tegenkomt. Met een beetje zoekwerk en wat geluk konden we een mooie kolonie vinden.

Frankie Wulleman

We zagen de planten op twee verschillende plaatsen, steeds in open terrein.

Frankie Wulleman

In deze streek is het zeker geen algemene plant. Cultivatie van het land en daardoor habitatverlies is de reden waarom deze plant ginder steeds zeldzamer wordt. De heuvelflanken worden steeds vaker ingenomen ten behoeve van de wijnbouw. Enkel in de beschermde gebieden kan deze graslandplant verder gedijen.