Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:56:40
Zoveel krokussen als er staan, staan er hier ook zoveel Leucojeum vernum, al is het in deze reportage natuurlijk niet te zien. Toen we met de valavond terug de afdaling maakten naar de bewoonde wereld, zag ik in bepaalde bossen miljoenen Leucojeum. Dus voor de liefhebber van dit soort planten zijn er ook mogelijkheden, al valt de hoofdbloei enkele weken eerder dan die van de crocus.

Nog maar eens een mooie extra Frankie ! Jawadde ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:53:12
Zoals ik al zei was het bijzonder moeilijk om de variatie binnen deze mega populatie te onderzoeken omdat er zoveel planten stonden. Je bent er werkelijk overdonderd door de grote massa.
Met dit viertal nemen we afscheid van deze uitzonderlijke plek. Een stukje Slovenië zoals ik het nog nooit heb gezien.

Wat een schitterend gebied Frankie ! Wat een schouwspel , ik denk dat het lastig is om die plek weer te verlaten ...Wat een heuffelianus gebied...
Bij de herfst bloeiende soorten zien we nooit zulke hoeveelheden bij mekaar . Dat is altijd eentje ginder en nog eentje wat verder maar nooit zulke populaties . Maar ook bij veel lente bloeiende soorten is dit niet het geval . Ik herinner me gebieden in Chios en Turkije waar je die massa's zeker niet tegenkomt zoals we hier zien .Soorten waar we dit wel bij zien is ook bijvoorbeeld bij Crocus sieberi in Kreta maar hier niet door boldeling .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:38:07
Dit gebied wordt in de zomer begraasd door koeien. Waar de meeste vlaaien van vorig jaar nog merkbaar zijn, staat Crocus heuffelianus het dikst en merken we tevens boldeling op en ontstaan er echte bosjes met gelijkaardig materiaal. Het viel me op dat het hele weidegebied sterk bemest is, wat waarschijnlijk de oorzaak is van deze immense populatie. Dit gebied wordt trouwens al eeuwen achtereen gebruikt als graasgebied voor vee. Deze crocuspopulatie heeft waarschijnlijk eenzelfde ouderdom.

Ok , misschien moeten we een koe in onze tuin zetten ter uitbreiding van onze krokus populaties ...   -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 19 januari 2025, 21:43:48
Niet zo ver van Dobl ligt een kleine bergpas, zo'n 1600 m hoogte, nog steeds op Oostenrijkse bodem. Ik had van te voren mijn huiswerk gemaakt en wist dat Crocus heuffelianus daar voor kwam. Eens aangekomen op het topje van de pas lag er nog een laagje sneeuw. De eerste crocussen kwamen in het vizier. En in welke setting....? Nee, dit zijn geen 'Frankietjes'  ;) It's real. Prachtig om te zien hoe ze zich door sneeuw murwen.

Unieke beelden Frankie !  _02
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2025, 14:52:39
Dit gebied wordt in de zomer begraasd door koeien. Waar de meeste vlaaien van vorig jaar nog merkbaar zijn, staat Crocus heuffelianus het dikst en merken we tevens boldeling op en ontstaan er echte bosjes met gelijkaardig materiaal. Het viel me op dat het hele weidegebied sterk bemest is, wat waarschijnlijk de oorzaak is van deze immense populatie. Dit gebied wordt trouwens al eeuwen achtereen gebruikt als graasgebied voor vee. Deze crocuspopulatie heeft waarschijnlijk eenzelfde ouderdom.

Ok , misschien moeten we een koe in onze tuin zetten ter uitbreiding van onze krokus populaties ...   -2(

Goed idee Kris, maar toch best weghalen als de Crocussen boven komen !!  :o

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:21:36
Na enkele uren rondstruinend door de crocusvelden komen we op een heuveltop waar het uitzicht fenomenaal is. Kan u het zich enigszins voorstellen? Massa's mooie crocussen, een bedwelmend parfum doorheen het hele weidegebied, het oorverdovend geluid van de stilte en een blik op de besneeuwde toppen waar de Kamnikalpen beginnen, vast stellend dat het crocusgebied nog vele kilometers ongedwongen verder gaat. Het is een van de mooiste natuurervaringen die ik heb mogen meemaken. Als er al een hemel bestaat, moet dit het wel zijn. Sorry, ik word wat lyrisch, maar telkens ik aan deze site terugdenk word ik overmand door een ontembaar gelukzalig gevoel.

Daar wordt een mens helemaal stil bij van bewondering!  :o

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 21:56:13
Eenmaal boven in dit weidegebied krijg je een zicht zoals ik het nog maar zelden heb gezien. Ik ben echt met verstomming geslagen. Een zee van crocus strekt zich voor ons uit. Dit is ongezien. De foto die ik ooit op facebook heb gezien wordt hier bewaarheid.

Zeker een unieke plaats Frankie !  :o --6 ((6 ((6 ((6 ((6 ((6 ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 21:59:55
Een crocusliefhebber, een natuurliefhebber of gewoon een liefhebber van mooi dingen voelt zich hier in de zevende hemel. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Zelden zoveel planten van dezelfde soort bij elkaar gezien.
Het is die dag een halfbewolkte, frissen en vrijwel windstille dag. De geur van de miljoenen crocussen hangt over de hele regio. Onbeschrijfelijk is dit.

De ideale omstandigheden Frankie ! Net een sprookje ...... ((11 ((2 ((2 ((2 ((2 ((2
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:06:56
Crocus heuffelianus en Crocus vernus in een gemengde populatie bij elkaar. Hoe mooi kan het zijn. Door het onmenselijke grote aantal planten was het moeilijk om planten apart te zoeken en te fotograferen. Ik heb eventjes gezocht naar hybrides, maar heb er geen gevonden. Mogelijks kunnen ze niet kruisen met elkaar.

Heel interessante Info Frankie , inderdaad geen hybrides !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:11:12
Nog wat leuke Crocus heuffelianus die bijzonder vormenrijk is.

Mooi te zien Frankie , er zitten heel donkere vormen tussen en ook deze met de witte toppen zijn wel heel bijzonder !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Na enkele uren rondstruinend door de crocusvelden komen we op een heuveltop waar het uitzicht fenomenaal is. Kan u het zich enigszins voorstellen? Massa's mooie crocussen, een bedwelmend parfum doorheen het hele weidegebied, het oorverdovend geluid van de stilte en een blik op de besneeuwde toppen waar de Kamnikalpen beginnen, vast stellend dat het crocusgebied nog vele kilometers ongedwongen verder gaat. Het is een van de mooiste natuurervaringen die ik heb mogen meemaken. Als er al een hemel bestaat, moet dit het wel zijn. Sorry, ik word wat lyrisch, maar telkens ik aan deze site terugdenk word ik overmand door een ontembaar gelukzalig gevoel.

Een van de mooiste natuurfoto's die ik al gezien heb Frankie !  -6(   ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3 ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Weeral interessante info Frankie ! De bemesting is toch van groot belang !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Zoals ik al zei was het bijzonder moeilijk om de variatie binnen deze mega populatie te onderzoeken omdat er zoveel planten stonden. Je bent er werkelijk overdonderd door de grote massa.

Met dit viertal nemen we afscheid van deze uitzonderlijke plek. Een stukje Slovenië zoals ik het nog nooit heb gezien.

Heel knappe vormen , allemaal hebbedingetjes .......

Bij de laatste foto denk ik een beetje aan het karpaten wonder
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 24 januari 2025, 13:02:11
Frankie, die foto’s zijn zeer indrukwekkend! Waardig om een grote poster van te maken. Het zien ervan geeft mij ook terug het verlangen om nogeens naar de bergen te gaan.

Of behangpapier voor in de leefruimte? Dan waan je je elke dag in de bergen!  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 januari 2025, 14:50:45

Wat een schitterend gebied Frankie ! Wat een schouwspel , ik denk dat het lastig is om die plek weer te verlaten ...Wat een heuffelianus gebied...
Bij de herfst bloeiende soorten zien we nooit zulke hoeveelheden bij mekaar . Dat is altijd eentje ginder en nog eentje wat verder maar nooit zulke populaties . Maar ook bij veel lente bloeiende soorten is dit niet het geval . Ik herinner me gebieden in Chios en Turkije waar je die massa's zeker niet tegenkomt zoals we hier zien .Soorten waar we dit wel bij zien is ook bijvoorbeeld bij Crocus sieberi in Kreta maar hier niet door boldeling .

Elke soort heeft zowat zijn eigen DNA die bepaalt of een soort invasief is of niet. Maar ook de aard van de bodem en de ouderdom van de standplaats kan daarbij bepalend zijn. Zoals ik zei, deze groeiplaats is waarschijnlijk vele eeuwen oud.

Het is bekend dat dit gebied al in de prehistorie bewoond werd door de mens. Later, vooral in de middeleeuwen (jaren 1500) werden deze weiden optimaal benut voor het hoeden van vee tijdens de zomer. De oorspronkelijke herdershutten staan er natuurlijk niet meer, maar men bouwde er een aantal opnieuw in de Sloveense stijl zoals ze er ooit hebben gestaan. Tijdens de zomer komen hier tal van wandelaars maar is er van de krokussen natuurlijk al lang niets meer te zien. In het vroege voorjaar toen wij er waren, was er bijna geen kat te zien in deze regio. Hooguit vijf of zes mensen tegengekomen die ook naar de crocussen kwamen zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen