Auteur Topic: Noord-Amerikaanse alpiene flora  (gelezen 1630 keer)

Thomas Eckert

• Senior poster
Re: Noord-Amerikaanse alpiene flora
« Reactie #30 Gepost op: 14 april 2025, 06:19:06 »
Opnieuw de Townsendia spathulata... Nu is het klaar.

Wat een schoonheid Thomas ! Hier nog  een soort die jij waarschijnlijk wel leuk zal vinden ...Astragalus coccineus .

Voor mij is Astragalus coccineus een van de beste vertegenwoordigers van dit geslacht. Hij deelt de eerste plaats met A. loanus.

Helaas is mijn enige exemplaar in de winter gestorven. Ik heb beide soorten opnieuw gezaaid en dit is de eerste keer dat ik een zaailing van Astragalus loanus heb gezien. Maar dat zegt nog niets. Over het algemeen ontkiemt de Astragalus bij mij heel goed... maar heel vaak sterven de zaailingen heel snel weer af.

Je zou jouw exemplaar moeten combineren met die van Luc... misschien krijg je zo zaadjes.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #31 Gepost op: 14 april 2025, 06:21:43 »
Om het onderwerp Townsendia af te ronden, zijn hier nog een paar van het weekend...

Townsendia scapigera... met een vleugje roze.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #32 Gepost op: 14 april 2025, 06:22:37 »
Townsendia leptodes

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #33 Gepost op: 14 april 2025, 06:24:47 »
Townsendia hookeri opnieuw...

Nu ontbreken alleen T. rothrockii en T. incana nog.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #34 Gepost op: 14 april 2025, 06:44:34 »
Mertensia alpina verdient terecht zijn achternaam... want hij groeit tussen 3000 en 4500 meter boven zeeniveau.

Ik zag een behoorlijke nieuwe start toen ik hem dit weekend schoonmaakte, en daar ben ik blij om. Later zullen er helderblauwe bloemen verschijnen. 🤞

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #35 Gepost op: 14 april 2025, 06:54:02 »
Ik heb Penstemon uintahensis op twee verschillende plaatsen in de Alpinum... hoewel ik vermoedde dat een van hen de winter niet had overleefd. Alles boven de grond leek dood, terwijl de tweede de hele winter groen bleef. Gisteren zag ik tot mijn vreugde dat het tweede exemplaar ook weer veel verse bladeren produceerde.

Dus al met al een weekend met vertrouwen...😎

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #36 Gepost op: 14 april 2025, 10:58:24 »
Ik heb Penstemon uintahensis op twee verschillende plaatsen in de Alpinum... hoewel ik vermoedde dat een van hen de winter niet had overleefd. Alles boven de grond leek dood, terwijl de tweede de hele winter groen bleef. Gisteren zag ik tot mijn vreugde dat het tweede exemplaar ook weer veel verse bladeren produceerde.

Thomas, ik ken deze plant alleen van afbeeldingen.  Ziet er bijzonder attractief uit. Met vermeerdering heb ik echter geen ervaring. Heb je een foto van jouw plant?

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 14 april 2025, 11:04:19 »
Ik ben Thomas niet, maar ik heb een foto van Penstemon uintahensis uit mijn tuin. Helaas was ik de plant al snel weer kwijt.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #38 Gepost op: 14 april 2025, 21:17:57 »

Thomas, ik ken deze plant alleen van afbeeldingen.  Ziet er bijzonder attractief uit. Met vermeerdering heb ik echter geen ervaring. Heb je een foto van jouw plant?

Ger... ik heb even moeten zoeken om een foto te vinden van mijn Penstemon uintahensis. Geen idee waarom ik hem niet regelmatig gefotografeerd heb.
Gelukkig heeft Eberhard een mooie foto bijgedragen...bedankt Eberhard.

Als mijn twee exemplaren toevallig tegelijkertijd bloeien, zal ik ze natuurlijk bestuiven om zaden te verkrijgen. Hij is iets groter dan P. acaulis.

Er zijn een aantal andere mooie Penstemon soorten die niet erg hoog worden... Op foto 2 zie je bijvoorbeeld Penstemon nitidus, die ik ook erg mooi vind.

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #39 Gepost op: 14 april 2025, 21:24:44 »
Physaria is ook een veelzijdig geslacht. Meestal met zilverachtig blad en gele bloemen.
Hier staat Physaria chambersii uit het droge Utah in bloei.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #40 Gepost op: 16 april 2025, 09:20:26 »
Er zijn een aantal andere mooie Penstemon soorten die niet erg hoog worden... Op foto 2 zie je bijvoorbeeld Penstemon nitidus, die ik ook erg mooi vind.

Ook eentje om te willen hebben Thomas  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #41 Gepost op: 16 april 2025, 09:21:17 »
Physaria is ook een veelzijdig geslacht. Meestal met zilverachtig blad en gele bloemen.

Mooi exemplaar Thomas , ik heb de indruk dat ze na de bloei wel eens kunnen afsterven ? Wat is jouw ervaring ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

• Senior poster
« Reactie #42 Gepost op: 18 april 2025, 18:48:42 »

Mooi exemplaar Thomas , ik heb de indruk dat ze na de bloei wel eens kunnen afsterven ? Wat is jouw ervaring ?

Ik ben van mening dat de meeste Physaria niet eenhuizig zijn... tenminste degene die ik tot nu toe ken.

Er moeten andere aspecten zijn die tot de dood leiden. Physaria alpina, bijvoorbeeld, heb ik vele jaren gehad en elke keer bloeide hij.
Physaria alpestris (endemisch voor Washington) bloeide ook meerdere keren. Toen verhuisde ik hem naar een andere plek, wat tot zijn dood leidde.

Maar zoals ik al zei... ik ben geen expert. 😎

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #43 Gepost op: 18 april 2025, 22:22:33 »
Erigeron leiomerus.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat