Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 11:37:51Hartelijk dank voor de prachtige foto's... zowel het betoverende Eriogonum van Frankie als de sierlijke Aquilegia scopulorum doen me veel plezier. Dat herinnert me eraan dat ik echt eens moet beginnen met het verspenen...🙈

Wow Thomas !!!!  Vehjelbelovende zaailingen van de vaak verkeerd benoemde Aquilegia scopulorum...  Hieronder een zaailing die ik een aantal jaar geleden aankocht als A. scopulorum... Hij ziet er niet slecht uit maar bloeit meer dan 30 cm hoog...  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Erigeron umbellatum var porteri vertoont bij de oudste planten al een rode schijn.

Volgende 2 foto's laat de omgeving en zijn buren zien op de tufsteen'berg'

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 11:44:21De meeste gekweekte phloxsoorten zijn wat mij betreft qua bloemkleur iets te fel. Daarom geef ik de voorkeur aan de natuurlijke vormen. Het is tegenwoordig echter erg moeilijk om zuivere botanische phloxen te vinden.

Hier twee phloxen uit het droge noordwesten...
Phlox kelsey (die in kleur kan variëren) en Phlox missoulensis. Deze laatste lijkt een zeer klein verspreidingsgebied in Montana te hebben.

Zoals bij Kris levert die schitterende Phlox kelsey ook bij mij vaak problemen op Thomas !  Jij kunt er duidelijk beter mee over weg.

Hier staat al meer dan 20 jaar een Phlox die ik aankocht als P.hoodii in een trogje maar dat is het zeker niet.
Ooit zag ik Phlox diffusa 'live' bovenop Hurricane ridge op de Olympic peninsula in het noordwesten van de US, ik vermoed dat mijn exemplaar ook Phlox diffusa is, al lijkt die vaak op foto's lila gekleurd te zijn.  Kun je dit bevestigen of corrigeren Thomas ??

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 18:30:13Wow Thomas !!!!  Vehjelbelovende zaailingen van de vaak verkeerd benoemde Aquilegia scopulorum...  Hieronder een zaailing die ik een aantal jaar geleden aankocht als A. scopulorum... Hij ziet er niet slecht uit maar bloeit meer dan 30 cm hoog...  --13
Helaas vaak het probleem met A. scopulorum die je koopt Luc ..Ik vermoed dat akelei-tjes heel gemakkelijk kruisen ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 18:35:19Erigeron umbellatum var porteri vertoont bij de oudste planten al een rode schijn.

Mooie Asperula ook Luc , welke is dit ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2026, 09:56:22
Citaat van: Thomas Eckert op 11 april 2026, 09:47:19@Luc...

Mocht je volgend jaar bij de conferentie in Pruhonice zijn, dan kan ik zeker een exemplaar van de roze variant voor je meenemen. Die ontkiemt hier momenteel in verschillende potten.

Wat het verpotten betreft, heb ik verschillende ervaringen opgedaan. De L. tweedyi lijkt geen problemen te geven. Lewisia rediviva is bij mij daarentegen gevoeliger. Vorig jaar heb ik meerdere jonge plantjes in een grote kleipot gezet. Dat beviel ze niet en ze zijn doodgegaan. Blijkbaar is de dikke, vlezige wortel in het begin wat gevoelig.

Afgelopen weekend heb ik daarentegen twee L. rediviva in de rotstuin gezet, die al twee of drie jaar oud waren. De pot was volledig doorworteld en er waren geen tekenen van stress bij de twee planten... ze staan er nog steeds. Dus ik ga L. rediviva in de toekomst ook langer in de zaadpot laten staan.

Een idee zou ook zijn om direct in de pot te zaaien waarin de definitieve standplaats zal zijn. Het zou de moeite waard zijn om te proberen.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Thomas - helaas kan ik volgend jaar wegens familiale omstandigheden ( lieve kleindochter doet haar eerste communie...)... niet naar Tsjechië. Maar misschien kunnen we toch iets regelen via Herman Laporte, die komt wel.  ((--11

Jammer dat je er volgend jaar niet bij bent... maar je gezin gaat natuurlijk voor. Ik zal L. tweedyi voor je meenemen en aan Herman Laporte geven. Voor de zekerheid vraag ik je om me er vlak daarvoor nog even aan te herinneren.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 09:54:23
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 18:30:13Wow Thomas !!!!  Vehjelbelovende zaailingen van de vaak verkeerd benoemde Aquilegia scopulorum...  Hieronder een zaailing die ik een aantal jaar geleden aankocht als A. scopulorum... Hij ziet er niet slecht uit maar bloeit meer dan 30 cm hoog...  --13
Helaas vaak het probleem met A. scopulorum die je koopt Luc ..Ik vermoed dat akelei-tjes heel gemakkelijk kruisen ..

Dat is het grote "probleem" bij het geslacht Aquilegia... de sterke neiging tot kruising. Ik hoop ook dat mijn zaailingen zuiver zijn. Ik heb zaad uit twee bronnen gekregen... misschien zit de echte er wel bij...🤞

Gisteren heb ik mijn paar zaailingen van Aquilegia jonesii DIRECT in de nieuwe verhoogde plantenbak geplant. Deze staat relatief ver van andere Aquilegia's vandaan.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op Gisteren om 11:28:47
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2026, 09:56:22
Citaat van: Thomas Eckert op 11 april 2026, 09:47:19@Luc...

Mocht je volgend jaar bij de conferentie in Pruhonice zijn, dan kan ik zeker een exemplaar van de roze variant voor je meenemen. Die ontkiemt hier momenteel in verschillende potten.

Wat het verpotten betreft, heb ik verschillende ervaringen opgedaan. De L. tweedyi lijkt geen problemen te geven. Lewisia rediviva is bij mij daarentegen gevoeliger. Vorig jaar heb ik meerdere jonge plantjes in een grote kleipot gezet. Dat beviel ze niet en ze zijn doodgegaan. Blijkbaar is de dikke, vlezige wortel in het begin wat gevoelig.

Afgelopen weekend heb ik daarentegen twee L. rediviva in de rotstuin gezet, die al twee of drie jaar oud waren. De pot was volledig doorworteld en er waren geen tekenen van stress bij de twee planten... ze staan er nog steeds. Dus ik ga L. rediviva in de toekomst ook langer in de zaadpot laten staan.

Een idee zou ook zijn om direct in de pot te zaaien waarin de definitieve standplaats zal zijn. Het zou de moeite waard zijn om te proberen.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Thomas - helaas kan ik volgend jaar wegens familiale omstandigheden ( lieve kleindochter doet haar eerste communie...)... niet naar Tsjechië. Maar misschien kunnen we toch iets regelen via Herman Laporte, die komt wel.  ((--11

Jammer dat je er volgend jaar niet bij bent... maar je gezin gaat natuurlijk voor. Ik zal L. tweedyi voor je meenemen en aan Herman Laporte geven. Voor de zekerheid vraag ik je om me er vlak daarvoor nog even aan te herinneren.

-((1  ((4  -6(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 09:55:14
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 18:35:19Erigeron umbellatum var porteri vertoont bij de oudste planten al een rode schijn.

Mooie Asperula ook Luc , welke is dit ?

Da's Asperula sintenisii Kris, doet het daar al jaren uitstekend tussen de tufstenen, zijn enige vijanden lijken wel de mieren te zijn tot nu toe.  Drie jaar geleden werd hij eens bijna uitgegraven, maar zoals je ziet heeft hij zich uitstekend hersteld...  Ik heb er begin dit jaar een paar stukjes afgehaald... die staan hier nu in een potje...  -1(  -1(

Thomas Eckert

Een soort die me echt na aan het hart ligt... omdat ze zo kenmerkend is voor de westelijke bergen... Phacelia sericea. Drie exemplaren hebben knoppen gevormd en één is gisteren opengegaan.

Zilverachtig blad en een sierlijke bloem... wat wil je nog meer.

Thomas Eckert

Astragalus utahensis is ook zo'n diva; het verbaast me dat ik haar tot nu toe met mijn bescheiden middelen in leven heb kunnen houden.

Rechts ervan zie je Sedum valens. Deze inheemse soort uit Idaho is weliswaar een eenjarige plant, maar hij plant zich probleemloos voort zonder vervelend te worden.