Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 mei 2026, 11:05:42
Citaat van: Thomas Eckert op  4 mei 2026, 22:20:18Astragalus utahensis is ook zo'n diva; het verbaast me dat ik haar tot nu toe met mijn bescheiden middelen in leven heb kunnen houden.
Rechts ervan zie je Sedum valens. Deze inheemse soort uit Idaho is weliswaar een eenjarige plant, maar hij plant zich probleemloos voort zonder vervelend te worden.

Super , bloeit hier ook Thomas. Weliswaar in pot en onder mijn afdak...

Tot voor kort stond deze prachtige Astragalus utahensis ook nog in een pot.

Maar ik wil in het algemeen afstappen van het kweken in potten. Daarom heb ik deze overdekte verhoogde plantenbak gebouwd. Mijn gevoel voor 'esthetiek' zegt me dat het er in dit miniatuurlandschap beter uit zou kunnen zien. Maar ik moet mezelf in bedwang houden om niet te veel planten te zetten... veel stenen in verschillende maten en grind lijken me ook belangrijk om het bergachtige karakter te bereiken.

Ik vermoed dus dat ik nog meer verhoogde plantenbakken moet bouwen...🙈😂

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  6 mei 2026, 11:50:33Tot voor kort stond deze prachtige Astragalus utahensis ook nog in een pot.
Maar ik wil in het algemeen afstappen van het kweken in potten. Daarom heb ik deze overdekte verhoogde plantenbak gebouwd. Mijn gevoel voor 'esthetiek' zegt me dat het er in dit miniatuurlandschap beter uit zou kunnen zien. Maar ik moet mezelf in bedwang houden om niet te veel planten te zetten... veel stenen in verschillende maten en grind lijken me ook belangrijk om het bergachtige karakter te bereiken.
Het is altijd mooier op die manier Thomas , daar kan geen andere methode tegen op !
Hoe groot is die bak , heb je soms een foto van het geheel ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 mei 2026, 11:58:27
Citaat van: Thomas Eckert op  6 mei 2026, 11:50:33Tot voor kort stond deze prachtige Astragalus utahensis ook nog in een pot.
Het is altijd mooier op die manier Thomas , daar kan geen andere methode tegen op !

De oppervlakte is ongeveer
1 m x 4 m.
Ik ben pas onlangs begonnen met het aanbrengen van de laatste laag substraat. Alleen de eerste helft is gevuld, omdat ik eerst nog nieuw materiaal moet aanschaffen. Daarom ben ik begonnen deze helft te bedekken met stenen en grind en met het aanplanten te beginnen. Het is nog lang niet klaar. De afwerking met nog meer stenen en planten wordt volgende week voltooid. Je weet immers dat ik alleen in het weekend thuis ben.

De volgende foto's tonen dus slechts een tussenstand.

Excuses voor de rommel... "waar gezaagd wordt, vallen spaanders".😉

Thomas Eckert

Bij de akeleien is het inderdaad niet zo eenvoudig om te zien of je een raszuivere plant hebt. Dit exemplaar kreeg ik van een vriend, die het tot nu toe als A. scooulorum had geregistreerd.
Uit uitgebreid onderzoek is nu echter gebleken dat het om
Aquilegia coerulea zou moeten gaan. Of dat in ieder geval het grootste deel van het erfelijk materiaal afkomstig is van
Aquilegia coerulea.

Thomas Eckert

Ook bij de verschillende Penstemon-soorten begint er langzaam beweging in te komen...

P. elegantulus
P. hallii
P. penlandii ❤️

Andere staan in knop...

Thomas Eckert

Een exemplaar van Phacelia sericea staat iets apart. Ik heb deze plant bewust blootgesteld aan de hevige regen van de afgelopen week om te zien hoe goed ze tegen een vochtig klimaat kan. Blijkbaar is dat geen probleem. Tenminste, in de eerste drie jaar. Later verhout ze een beetje en wordt ze dan iets gevoeliger voor vocht.

Ik vrees echter dat de mijne niet zo oud zullen worden...🥴

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 19 mei 2026, 12:14:16Een exemplaar van Phacelia sericea staat iets apart. Ik heb deze plant bewust blootgesteld aan de hevige regen van de afgelopen week om te zien hoe goed ze tegen een vochtig klimaat kan. Blijkbaar is dat geen probleem. Tenminste, in de eerste drie jaar. Later verhout ze een beetje en wordt ze dan iets gevoeliger voor vocht.
Ik vrees echter dat de mijne niet zo oud zullen worden...🥴

((3  ((3  ((3  Geweldig mooi  Thomas , ben benieuwd hoe lang ze het uithouden op deze manier ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 19 mei 2026, 12:07:48Ook bij de verschillende Penstemon-soorten begint er langzaam beweging in te komen...
P. elegantulus
P. hallii
P. penlandii ❤️
Andere staan in knop...
Prachtig ! Vooral de 2 laatste ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 mei 2026, 11:58:27Het is altijd mooier op die manier Thomas , daar kan geen andere methode tegen op !
Citaat van: Thomas Eckert op  6 mei 2026, 12:13:59De oppervlakte is ongeveer
1 m x 4 m.
Ik ben pas onlangs begonnen met het aanbrengen van de laatste laag substraat. Alleen de eerste helft is gevuld, omdat ik eerst nog nieuw materiaal moet aanschaffen. Daarom ben ik begonnen deze helft te bedekken met stenen en grind en met het aanplanten te beginnen. Het is nog lang niet klaar. De afwerking met nog meer stenen en planten wordt volgende week voltooid. Je weet immers dat ik alleen in het weekend thuis ben.
De volgende foto's tonen dus slechts een tussenstand.
Excuses voor de rommel... "waar gezaagd wordt, vallen spaanders".😉
Heel erg bedankt om ons dit te tonen Thomas ! Zet me weer aan het denken want dit is een geweldig idee natuurlijk ! Ik zie helemaal geen rommel hoor , no worries.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 19 mei 2026, 12:02:06Bij de akeleien is het inderdaad niet zo eenvoudig om te zien of je een raszuivere plant hebt. Dit exemplaar kreeg ik van een vriend, die het tot nu toe als A. scooulorum had geregistreerd.
Uit uitgebreid onderzoek is nu echter gebleken dat het om
Aquilegia coerulea zou moeten gaan. Of dat in ieder geval het grootste deel van het erfelijk materiaal afkomstig is van
Aquilegia coerulea.
Inderdaad niet simpel Thomas en ik heb dan ook totaal geen idee waar het verschil inzit ...

Thomas Eckert

Penstemon proceeus var. formosus

Thomas Eckert

Penstemon paysoniorum... endemisch in het zuidwesten van Wyoming...

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 22 mei 2026, 08:47:32Penstemon paysoniorum... endemisch in het zuidwesten van Wyoming...
Dit zijn allemaal  pareltjes Thomas !  ((3  ((3 In je frame ?