Bloei juli - augustus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 juli 2026, 16:21:03

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 juli 2026, 15:42:09
Citaat van: Luc Scheldeman op 10 juli 2026, 14:02:03Een absolute "must have" door zijn late bloei is deze Trachelium jaquinii subsp rumelianum (Campanula rumeliana). Ideaal voor de rand van een verhoogd bed of een stapelmuurtje omdat de bloemstengels, met een grote blauwe bloem op het uiteinde, gaan liggen.
Linkse foto toont de originele plant die al vele jaren oud is en rechts zie je een jonge nakomeling geplant in 2025. 
Helemaal eens , ik kende deze minder goed totdat ik hem zag schitteren in jouw tuin en dat doet hij hier nu ook volop als afstammeling van jouw exemplaar.   
Dat is de kracht van de vereniging en de daar uit ontstane connecties !
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op  8 juli 2026, 13:54:35Nog een tweetal klokjesbloemen :

Campanula hierapetrae uit Kreta met nog een pak aan knoppen die nog moeten opengaan.

Campanula sp. waar geen naamplaatje voor beschikbaar is. In de buurt staat nog een label met "Campanula carpatica turbinata" en een label met "Campanula Joe Elliott" van inmiddels verdwenen planten.
Misschien wil iemand hier een commentaar over kwijt ?

Ik heb hier nog een plant onder de naam Campanula carpatica turbinata, nog afkomstig van Hans Schmidt. Anders dan de gewone carpatica, valt deze niet open en groeit heel compact. De bloei houdt nu al weken aan. Wat mij betreft een topplant, een van de beste campanula's die ik heb.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Erigeron compositus vormt een aardig polletje. Een soortje die je ook niet al te veel meer ziet. Op de achtergrond nog de kleine Campanula waldsteiniana.

Frankie Wulleman

Dianthus haematocalyx subsp pindicola, opgekweekt uit zaad. Van alle vormen is dit de laatst bloeiende.

Frankie Wulleman

Een matje tijm zorgt ook altijd voor een kleurrijke toets in de rotstuin.

Frankie Wulleman

Hitte en droogte, daar houdt deze Pelargonium endlicherianum wel van.

Frankie Wulleman

Twee verschillende bloemtinten bij Pelargonium endlicherianum.

Frankie Wulleman

Scuttelaria 'Texas Rosea' houdt ook wel van een streepje zon.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 juli 2026, 22:00:50Ik heb hier nog een plant onder de naam Campanula carpatica turbinata, nog afkomstig van Hans Schmidt. Anders dan de gewone carpatica, valt deze niet open en groeit heel compact. De bloei houdt nu al weken aan. Wat mij betreft een topplant, een van de beste campanula's die ik heb.
Zeer zeker een heel mooie en interessante Campanula Frankie ...vermeerderen die handel ... -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 juli 2026, 14:02:03Een absolute "must have" door zijn late bloei is deze Trachelium jaquinii subsp rumelianum (Campanula rumeliana). Ideaal voor de rand van een verhoogd bed of een stapelmuurtje omdat de bloemstengels, met een grote blauwe bloem op het uiteinde, gaan liggen.
Linkse foto toont de originele plant die al vele jaren oud is en rechts zie je een jonge nakomeling geplant in 2025. 
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 juli 2026, 15:42:09Helemaal eens , ik kende deze minder goed totdat ik hem zag schitteren in jouw tuin en dat doet hij hier nu ook volop als afstammeling van jouw exemplaar.   
Citaat van: Luc Scheldeman op 11 juli 2026, 17:12:55Dat is de kracht van de vereniging en de daar uit ontstane connecties !

Ik kan het niet beter formuleren Luc ! Een waarheid als een koe ....nu nog wat meer mensen die dit snappen .... -2(  -2(  -2(

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 juli 2026, 12:29:01
Citaat van: Frankie Wulleman op 12 juli 2026, 22:00:50Ik heb hier nog een plant onder de naam Campanula carpatica turbinata, nog afkomstig van Hans Schmidt. Anders dan de gewone carpatica, valt deze niet open en groeit heel compact. De bloei houdt nu al weken aan. Wat mij betreft een topplant, een van de beste campanula's die ik heb.
Zeer zeker een heel mooie en interessante Campanula Frankie ...vermeerderen die handel ... -2(  -2(

Is al gebeurd, Kris. Als je er eentje wil?

Luc Gilgemyn

Hier bloeit voor het eerst Oreganum acutidens
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Prachtig Luc !  Een must have die ik nog niet heb....  -1(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 juli 2026, 12:56:11Hier bloeit voor het eerst Oreganum acutidens
Kende ik nog niet Luc , hier bloeien Origanum "Bellissimo" en Origanum dictamnus .

Kris De Raeymaeker

Campanula hierapetrae is eerder een plant voor de alpiene kas,frame of troggen die in de winter worden afgedekt. Hier groeit hij het hele jaar onbeschermd buiten in een trogje maar dan heeft hij veel tijd en energie nodig om te herstellen van onze natte winters. Dat resulteert dan in een meer matige bloei en het niet uitgroeien tot een mooi tapijt ...

Ook nabloei bij Pulsatilla is geen vreemd gegeven ...Dit exemplaar staat uitgeplant in een tufa steen.