Auteur Topic: Zandbak voor knollen  (gelezen 25675 keer)

Sven de Groot

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #45 Gepost op: 18 maart 2012, 12:27:27 »
En hoe zien ze er bij jou uit, Wim?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #46 Gepost op: 18 maart 2012, 12:57:08 »
Laag tegen de grond ontwaar ik nu nieuwe groeipunten.
Of ze de winter verder goed doorstaan en hoe de bloei dan eventueel zal zijn volgend voorjaar moet ik uiteraard nog ervaren... 
Je zult hier daarvan te gelegener tijd de resultaten wel te zien krijgen.  ;)

Luc, ik ben benieuwd hoe het met de drie Irissen is gegaan die in jouw "zandbakje" staan. Zijn ze de winter goed doorgekomen?

Het is nog iets of wat onzeker Sven :

I. korolkowii staat er goed en fors bij - ziet er goed uit !

I. paradoxa twijfelachtig - er staan groene groeipunten op de buitenkanten van de pol - ze groeien ook, maar niet zo krachtig als ik het zou hopen en verwachten in deze tijd van het jaar.

I. iberica elegantissima - ziet er slecht uit.  Aanvankelijk waren er ook groene groeipunten zichtbaar, maar ik heb de indruk dat die eerder naar beneden groeien...  ))8

Ik wacht nog een paar dagen en post dan wel eens een fotografisch verslagje van het experiment...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #47 Gepost op: 18 maart 2012, 18:02:23 »
En hoe zien ze er bij jou uit, Wim?

Haha, mijn zandbak, eens kijken....eerst een overzicht van hoe hij er nu uitziet!

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #48 Gepost op: 18 maart 2012, 18:10:06 »
Wat is er zeker dood!
Anemone petiolulosa, Tecophilaea cyanocrocus en Fritillaria stenanthera hebben jammer genoeg het bijltje er bij neergelegd.  --13

Ook heb ik gemerkt dat Corydallissen (zoals popovii, maracandica, wendelboi, seisumiana) zich daar niet goed voelen.  ))8 Ze blijven leven maar bloeien niet (of amper) en worden ieder jaar kleiner. Deze verhuizen dit jaar dus naar een ander regime!!

Nog twee betreurenswaardige planten zijn Colchicum kesselringii en Colchicum luteum, deze zijn boven gekomen tijdens de warme winter en dan afgerot na de vorstperiode.
Twee andere Colchicums hebben er dan weer helemaal geen last van gehad: Colchicum szovitsii en Colchicum triphyllum

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #49 Gepost op: 18 maart 2012, 18:17:35 »
Wat staat er nu wel nog goed bij:

Allium platycaule,
Bellevalia pycanantha,
Biarum davisii
en Biarum bovei (die veel harder heeft afgezien van de vorst dan B. davisii)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #50 Gepost op: 18 maart 2012, 18:28:19 »
De Irissen doen het ook nog oké:

Iris iberica subsp lycotis
Iris sari
Iris vicaria 'Hodji-Obi-Garm'
en Iris x graeberiana 'Yellow Fall'

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #51 Gepost op: 18 maart 2012, 18:31:53 »
Ook alle Crocussen (C. alatavicus, C. antalyensis 'Sky Blue', C. chrysanthus 'Uschak Orange', C. fleischeri, C. fleischeri 'Gülek Pass', C. korolkowii 'Lucky Number' en C. laevigatus 'Fontenayi') zijn de winter goed doorgekomen. Enkel de bloemen van C. alatavicus werden sterk geraakt door de vorstperiode en deze heeft dus niet gebloeid.

Narcissus hedraeanthus en Narcissus romieuxii doen het goed.

En Iris korolkowii komt net boven kijken!

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #52 Gepost op: 18 maart 2012, 19:26:59 »
Bedankt voor jullie reacties, Luc en Wim! Ik heb hier ook een Iris korolkowii. Ze heeft de hele winter zonder afdekking in een goed doorlatend substraat gestaan. De laag substraat is ongeveer 10 cm dik en daaronder zit gewone, goede tuingrond (zandgrond). Kortom, zo'n beetje gelijkwaardige omstandigheden als bij Luc, maar dan zonder afdekking. Ze staat inmiddels zo'n 20 cm hoog, heeft weliswaar wat beschadigingen aan het oude blad vanwege de vorst, maar ziet er verder fris en vitaal uit.
De grote vraag is nu wat het verschil maakt bij de oncos van Wim ten opzicht van die van Luc. Zal de extra 30 cm goede drainage de truc zijn, ondanks dat Luc zijn planten (enigszins) afdekt?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #53 Gepost op: 18 maart 2012, 21:31:21 »
Ik denk dat Wim de bak tijdens de zomer volledig afdekt Sven.  Bij mij waren het alleen glasplaatjes, waardoor het hart van de plant weliswaar "droog" bleef, maar de wortels zonder de minste twijfel meer dan voldoende vocht bleven vinden.  Dat verklaart misschien ook het feit dat ze bij mij in groei bleven en niet in zomerrust gingen.  Dat kan best ook funest geweest zijn voor beide "slachtoffers".
Maar misschien loop ik nu toch te hard van stapel en moet ik nog even afwachten.
Sowieso toch een interessant experiment voor mij.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #54 Gepost op: 5 december 2013, 17:41:29 »
Wim het is nu bijna drie jaar geleden dat je met deze topic gestart bent, mag ik vragen wat je bevindingen zijn met uw bollenbak na drie jaar! heb je zaken gewijzigd of zou je zaken anders doen enz..!
Ik wil naast m'n serre een overdekt bollenbed aanleggen voor de niet zo gemakkelijke soorten, het zal met de lange kant zuid/zuid-oost gelegen zijn! en de achterkant wordt beschut door de serre die in de winter de schrale noord en oostenwind tegen houd, de smalle kanten staan respectievelijk zuid-west en noord-oost gericht. Ik lees ook dat je zuiver rijnzand hebt gebruikt, ik dacht er eigenlijk aan om 1/4 deel Jap.split mee door het zand te mengen of is dit te doorlatend?
Graag had ik jullie advies en bevindingen gekregen voor de aanleg van z'n bed!

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #55 Gepost op: 5 december 2013, 19:30:45 »
Hugo , leuk te horen dat je plannen hebt om een bollenbed aan te leggen . Ik heb vorig jaar ook een bollenbed
aangelegd ( zie topic 'in het bollenbed' ) , speciaal voor de wat moeilijkere kleine bollen ( vooral Krokussen en tulpjes ) . Het is wel nog afwachten in hoeverre dit zal slagen ?
De ligging van uw geplande aanleg lijkt me in ieder geval ideaal ! Wat bedoelt u juist met een "overdekt " bollenbed ? Voor het mengsel ben ik eerder een voorstander van een wat "rijkere" grond . Mijn mengsel bestaat uit , 20% tuinaarde (kleigrond ), 20 % fijn split , 10% dolomietzand 0/5 , 50% grof rivierzand .
Ik kijk met veel interesse uit naar het vervolg van uw plannen ....... !  ((12

Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #56 Gepost op: 6 december 2013, 09:21:17 »
Hallo Hugo,

ik heb twee dingen veranderd sinds ik de bollenbak heb aangelegd.
In de eerste versie had ik ook brekerszand gebruikt samen met rivierzand 0/5. De laag brekerszand werd echter keihard (ze slaat toe) en die heb ik dus verwijderd. Nu bestaat het mengsel uit 100% rivierzand 0/7.
En nu bemest ik ook veel meer in het voorjaar, vloeibare tomatenmest om de twee weken gedurende enkele maanden. Zand houdt niet veel voedingsstoffen op.

De volgende geslachten/soorten doen het hier heel goed in de bollenbak: alle Juno's, Bellevalia, Biarum, de Allium's die houden van een heel droge zomerrust (akaka, barsczewskii, bodeanum, komarovii, nevskianum, platycaule,...), Colchicum szovitsii, Colchicum triphyllum, Colchicum hungaricum, de gemakkelijkere Oncocyclus Irissen en sinds vorig jaar probeer ik er ook enkele kruisingen tussen baardirissen en Oncocyclus irissen in en deze lijken het daar ook wel goed te doen! Crocus is niet goed te doen in deze omstandigheden en voor dat geslacht denk ik dat je beter af bent met het mengsel van Danny!

De ligging van je bollenbak klinkt ideaal. Zal je de bak altijd overdekt laten? Dan zal je natuurlijk wel water moeten geven en het is dan ook best de zijkanten open te laten (voor ventilatie tegen schimmels).

Als je rivierzand van 0/7 op de kop kunt tikken (Cathy Portier heeft er altijd in voorraad) dan is Japans split niet nodig, met rijnzand van 0/5 zou het toevoegen van Japans split misschien wel een goed idee zijn.

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #57 Gepost op: 6 december 2013, 16:15:35 »
Hugo , leuk te horen dat je plannen hebt om een bollenbed aan te leggen . Ik heb vorig jaar ook een bollenbed
aangelegd ( zie topic 'in het bollenbed' ) , speciaal voor de wat moeilijkere kleine bollen ( vooral Krokussen en tulpjes ) . Het is wel nog afwachten in hoeverre dit zal slagen ?
De ligging van uw geplande aanleg lijkt me in ieder geval ideaal ! Wat bedoelt u juist met een "overdekt " bollenbed ? Voor het mengsel ben ik eerder een voorstander van een wat "rijkere" grond . Mijn mengsel bestaat uit , 20% tuinaarde (kleigrond ), 20 % fijn split , 10% dolomietzand 0/5 , 50% grof rivierzand .

Danny bedankt voor uw bijdrage, overdekt bollenbed moet eigenlijk overdekbaar bollenbed zijn, eigenlijk het systeem dat Wim toepast, dek jij uw bollenbed ook af in de droge periode?

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #58 Gepost op: 6 december 2013, 16:40:15 »

Danny bedankt voor uw bijdrage, overdekt bollenbed moet eigenlijk overdekbaar bollenbed zijn, eigenlijk het systeem dat Wim toepast, dek jij uw bollenbed ook af in de droge periode?

Graag gedaan Hugo , mijn bollenbed is afgedekt vanaf half mei tot eind oktober . Is ook gelegen tegen een zuidmuur , waardoor het de zonnigste en warmste plaats is in de tuin .
Nog veel plezier en succes bij de aanleg !
Ieper , West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

• Volwaardig poster
« Reactie #59 Gepost op: 6 december 2013, 17:07:33 »
Hallo Hugo,

ik heb twee dingen veranderd sinds ik de bollenbak heb aangelegd.
In de eerste versie had ik ook brekerszand gebruikt samen met rivierzand 0/5. De laag brekerszand werd echter keihard (ze slaat toe) en die heb ik dus verwijderd. Nu bestaat het mengsel uit 100% rivierzand 0/7.
En nu bemest ik ook veel meer in het voorjaar, vloeibare tomatenmest om de twee weken gedurende enkele maanden. Zand houdt niet veel voedingsstoffen op.

De volgende geslachten/soorten doen het hier heel goed in de bollenbak: alle Juno's, Bellevalia, Biarum, de Allium's die houden van een heel droge zomerrust (akaka, barsczewskii, bodeanum, komarovii, nevskianum, platycaule,...), Colchicum szovitsii, Colchicum triphyllum, Colchicum hungaricum, de gemakkelijkere Oncocyclus Irissen en sinds vorig jaar probeer ik er ook enkele kruisingen tussen baardirissen en Oncocyclus irissen in en deze lijken het daar ook wel goed te doen! Crocus is niet goed te doen in deze omstandigheden en voor dat geslacht denk ik dat je beter af bent met het mengsel van Danny!

De ligging van je bollenbak klinkt ideaal. Zal je de bak altijd overdekt laten? Dan zal je natuurlijk wel water moeten geven en het is dan ook best de zijkanten open te laten (voor ventilatie tegen schimmels).

Als je rivierzand van 0/7 op de kop kunt tikken (Cathy Portier heeft er altijd in voorraad) dan is Japans split niet nodig, met rijnzand van 0/5 zou het toevoegen van Japans split misschien wel een goed idee zijn.

Bedankt voor het delen van uw ervaring Wim, ik zit met nog een paar vragen hieromtrend!
Het feit dat je in de zomer afdekt om een droogte/rust periode te geven heb je waarschijnlijk voorjaarsbloemende soorten in je bak staan, wat met de moeilijke laatbloemende soorten!
De ruimte die ik wil benutten hiervoor is 6m x 1,60m misschien kan ik beter twee biotopen creëren  ))4
Sugesties, tips, raad, advies  ;D  hierover zijn meer dan welkom. en alvast  ((4