cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Jan Fouquaert

Ok, ik heb het eens aangedurfd, hier op het forum, wat eenvoudige regeltjes uit te leggen in verband met de befaamde 'dt'-fouten. Vandaar dat men mij nu 'meester Jan' noemt, al sta ik helemaal niet in het onderwijs. Het heeft me trouwens flink wat moed gekost om dat te durven doen, wie ben ik om de mensen terecht te wijzen ?  ))4  Maar het kriebelde toch ...
Inderdaad Gerrit, je ziet die overal opduiken. Zelfs de slimste professoren hebben het daar moeilijk mee. Het zijn tenslotte ook maar mensen zoals u en ik, hmmm. :o
Wetenschappelijke namen juist schrijven vind ik persoonlijk 10 maal moeilijker ... ))4

'Mens erger je niet.' is ook een toepasselijk spreekwoord.
Vandaar dat ik teruggrijp naar de orde van de dag : kussenvormende planten.
Hierbij een Draba, ooit gekocht als een hybride zaailing van Draba mollissima. Dit plantje staat in een overdekt verhoogd bed, samen met Dionysia en Primula allionii. Wordt elk jaar een beetje groter. :) Zelfs als je er weinig naar omkijkt zoals ik pleeg te doen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

Ik ben het helemaal met je eens Gerrit. Ook ik kom uit het onderwijs, wel is waar, dat ik geen Nederlandse taal heb gegeven, maar desalniettemin hou ik van juistheid
in ons taalgebruik en vooral in het schrijven hiervan, ook al heb ik heel duidelijk GEEN talen knobbel.
Ik vind juist de d of t vorm na het onderwerp heel simpel. Mij is altijd geleerd gebruik er een ander werkwoord voor en draai het onderwerp om:
zoals bijvoorbeeld:                                            ik loop    en hij loopt
in de vragende vorm is dit:                                 loop ik?   en loopt hij?
dus:                                                               ik vind    en hij vindt
in de vragende vorm is dit dus:                           vind ik?    en vindt hij?
Omdat de werkwoorden lopen en vinden zijn. Geen d dus in lopen maar wel in de stam van vinden.

Ook al vinden we de fout "ik vindt" op z'n zacht gezegd niet leuk, toch denk ik dat dergelijke fouten worden gemaakt omdat men te gehaast schrijft en denkt.
Eigenlijk moet is zeggen niet denkt, want ik ben ervan overtuigd dat we het allemaal hebben geleerd maar om onze taal op de juiste wijze toe te passen, te
gehaast zijn. Ik heb nu makkelijk praten natuurlijk omdat ik al tien jaar de tijd heb gehad te onthaasten en bovendien door mijn beroep verplicht gesteld was
om altijd eerst  te denken alvorens iets te zeggen of te doen. Gelukkig hebben we op onze PC een programma die ons erop wijst, indien er een foutje wordt
gemaakt, middels dat rood streepje onder het fout getypte woord.

Natuurlijk ben ik het roerend met je eens dat wetenschappelijke namen altijd correct moeten worden geschreven. Dit alleen al om foutieve overname door derden tegen
te gaan. Om één en ander dan te corrigeren zouden we het kunnen brengen op de manier van:
Sorry ......., maar ik denk dat er een type/schrijf foutje is gemaakt. Ik heb de te naam stelling van.......... nog eens nagekeken , maar in mijn boeken wordt het
zo.........geschreven.
Juist omdat de foutjes geheel onbewust en veelal in de haast worden gemaakt, zou ik deze wijze voor de door mij gemaakte fouten op hun juiste waarde kunnen
inschatten en er zelfs blij mee zijn.

Alvorens ik nu op 'verzenden' druk lees ik het gehele epistel nog eens door uit angst voor slechte commentaren en omdat het in mijn bloed zit.

groetjes en "Vrolijk Pasen" voor allen.

Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

Sorry Jan,
Maar jij plaatste jouw verhaal terwijl ik nog aan het controleren was met mijn verhaal, waardoor ik
jouw mening niet heb  kunnen meenemen.  

"Mens erger je niet" is in deze zaak de enige juiste benadering.
(Toch zou het fijn zijn indien er geen fouten worden getypt op het forum.)

groet Lida

Peter Rijntjes

Bedankd voor de uitleg Lida en ook een fijne pasen toegewensd.

vr.gr. Peter

Gerrit Eijkelenboom

Wat mij frustreert is niet d of t, maar mensen zoals Bart en Jan, die enorme bloeiende kussens tonen, terwijl ik al heel tevreden ben met mijn kussentje. Ziehier: Draba longisiliqua. (hoop dat het goed gespeld is)

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 april 2012, 13:55:30
Ok, ik heb het eens aangedurfd, hier op het forum, wat eenvoudige regeltjes uit te leggen in verband met de befaamde 'dt'-fouten. Vandaar dat men mij nu 'meester Jan' noemt, al sta ik helemaal niet in het onderwijs. Het heeft me trouwens flink wat moed gekost om dat te durven doen, wie ben ik om de mensen terecht te wijzen ?  ))4  Maar het kriebelde toch ...
Inderdaad Gerrit, je ziet die overal opduiken. Zelfs de slimste professoren hebben het daar moeilijk mee. Het zijn tenslotte ook maar mensen zoals u en ik, hmmm. :o
Wetenschappelijke namen juist schrijven vind ik persoonlijk 10 maal moeilijker ... ))4

'Mens erger je niet.' is ook een toepasselijk spreekwoord.
Vandaar dat ik teruggrijp naar de orde van de dag : kussenvormende planten.
Hierbij een Draba, ooit gekocht als een hybride zaailing van Draba mollissima. Dit plantje staat in een overdekt verhoogd bed, samen met Dionysia en Primula allionii. Wordt elk jaar een beetje groter. :) Zelfs als je er weinig naar omkijkt zoals ik pleeg te doen.

Voor zover ik kan zien, is dat een D. longisiliqua, Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Toch niet Frankie. Hierbij een foto van maart 2009, toen had ik nog een redelijk grote Draba longisiliqua. Die staat rechts op de foto, naast de Dionysia. De 'hybride' Draba die ik vandaag getoond heb, zie je op de achtergrond. Kijk zelf maar naar het verschil. Die Draba longisiliqua is ondertussen het hoekje om. --13 Ik heb gelukkig wel nog wat kleine plantjes daarvan.

Jan Fouquaert

Tja, Gerrit soms heb je een heel groot kussen dat plots gewoon ophoudt een kussen te zijn en dan ben je blij dat je nog van die mini kussentjes over hebt in de hoop dat die eveneens zullen uitgroeien tot een kussen om 'u' tegen te zeggen. En nu ga ik mijn vrouw gaan kussen.   :-*

Lida Lourens

Citaat van: Jan Fouquaert op  8 april 2012, 00:04:33
Tja, Gerrit soms heb je een heel groot kussen dat plots gewoon ophoudt een kussen te zijn en dan ben je blij dat je nog van die mini kussentjes over hebt in de hoop dat die eveneens zullen uitgroeien tot een kussen om 'u' tegen te zeggen. En nu ga ik mijn vrouw gaan kussen.   :-*

Waar het lezen en schrijven over planten al niet toe kan leiden.
Lida

Lida Lourens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  7 april 2012, 18:32:25
Wat mij frustreert is niet d of t, maar mensen zoals Bart en Jan, die enorme bloeiende kussens tonen, terwijl ik al heel tevreden ben met mijn kussentje. Ziehier: Draba longisiliqua. (hoop dat het goed gespeld is)

Gerrit, doe als Jan  en kus je frustratie over grote en kleine kussen weg.
Lida

Bart Moerland

Lida,

Niet mee zitten....bij ons gaat echt niet alles goed!
We krijgen hier altijd veel mensen over de vloer die denken dat mensen zoals wij/ik ALLES kunnen kweken!

Nou ik kan je verzekeren...het is echt niet zo.....onze pot met etiketten van 'overleden' planten is net zo groot als bij een ander.

Natuurlijk scheelt het wel,ik ben opgeleid als kweker en ben dus in principe een beroeps,maar ook die maken vele fouten (en niet alleen taalfouten! ;D)

Soms hebben we hier een jaar dat we tussen de 90-100% scoren met de beworteling,maar soms een jaar van maar 60%
dus alles is betrekkelijk

Bovendien....als alles goed en makkelijk ging.....dan gingen we weer boerenkool kweken!

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerard Verweij

Beste Bart,

En zo komen we toch langzaam weer waar we mee begonnen, want zeg nou zelf: als je naar een veld boerenkool kijkt, dan zijn het toch net allemaal kussentjes........?

Bart Moerland

Dat bedoel ik!...............of toch niet ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Luc Gilgemyn

Als we het dan toch over "cushions" hebben - hier is mijn Arenaria tetraquetra var. granatensis ! 
Deze tijd van het jaar ziet hij er het best uit vind ik altijd... hij gaat zelfs bloeien... (foto 2)  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

Het betere werk Luc.  Zo'n kussens zijn zonder bloemen al een lust voor het oog. In een woord geweldig!!!