cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Lida Lourens

Weer zo'n apart Belgische uitdrukking Jan. In ons spraakgebruik zouden we gaan denken dat je het erom hebt gedaan.
Doordat je er een huilend zonnetje bij hebt geplaatst, begrijp ik dat je bedoeld: "Wat jammer toch!"
Wel leuk hoor de verschillende Belgische uitdrukkingen te leren kennen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Herman Mylemans

Gypsophila aretioides 'Caucasica' staat bovenop een grote tufablok en heeft het daar duidelijk naar zijn zin.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Wim Boens

Citaat van: Jan Fouquaert op 17 juli 2012, 21:23:32
Mooi, Herman, Gypsophila aretoides heb ik al drie keer dood gekregen. --13
Citaat van: Lida Lourens op 17 juli 2012, 22:06:30
Weer zo'n apart Belgische uitdrukking Jan. In ons spraakgebruik zouden we gaan denken dat je het erom hebt gedaan.
Doordat je er een huilend zonnetje bij hebt geplaatst, begrijp ik dat je bedoeld: "Wat jammer toch!"
Wel leuk hoor de verschillende Belgische uitdrukkingen te leren kennen.
groet Lida

;D ;D Volgens mij is dat nogal een "West-Vlamsche uitdrukkinge". Ik denk dat iemand die onze taal leert eerder zou denken dat Jan 3 keer een dode plant gekregen heeft van iemand!  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op 17 juli 2012, 22:48:10
Gypsophila aretioides 'Caucasica' staat bovenop een grote tufablok en heeft het daar duidelijk naar zijn zin.

Puur natuur Herman !  Alsof hij er al 100  jaar staat !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Oost-Vlaams ook. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Michael J Campbell op 10 juli 2012, 18:10:22
Trachelium asperuloides
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 juli 2012, 19:21:14
Even better then in the wild . I know them growing in Styx valley .....Super Michael .  ((14
I was thinking about making some pictures of my flowering specimen to , but when I see this one .... Could not beat this one anymore ...

Zal toch maar met de billen bloot gaan ..... ))2
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Deze (stekelige)kussens ontberen ook de warmte en zon (dat is te merken aan een mindere bloei) maar blijven toch imposant .Acantholimon sp. 

Gerard Verweij

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 juli 2012, 22:49:06
Citaat van: Michael J Campbell op 10 juli 2012, 18:10:22
Trachelium asperuloides
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 juli 2012, 19:21:14
Even better then in the wild . I know them growing in Styx valley .....Super Michael .  ((14
I was thinking about making some pictures of my flowering specimen to , but when I see this one .... Could not beat this one anymore ...

Zal toch maar met de billen bloot gaan ..... ))2
Niet zo bescheiden, Kris. Deze is minstens zo mooi.

Jan Fouquaert

Mooie stekels, Kris !

Hierbij serietje cushions, de meeste zijn Saxifraga's, die heb ik niet alleen het meest, maar het zijn dan ook typische kussenvormende planten.
Soms vraag ik mij af, waarom vooral de mannelijke rotsplantenliefhebbers (vrouwen waarschijnlijk ook) zo wild zijn van die kussenvormende bollen.
Het antwoord is heel plausibel. -2( ))(10 --3
Bollen kunnen gewoon heel mooi zijn ..... :o -1(

1/ dit vind ik met recht en reden de mooiste : Saxifraga cinerea
2/ nog een Sax die graag een bolletje maakt : Saxifraga 'Laka'
3/ 'Allendale Charm' hoeft helemaal niet onder te doen
4/ een speciaal Saxje is ook Saxifraga SEP 164, de ontelbare rozetjes spannen samen om een leuk bolletje te maken

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Fouquaert op 23 juli 2012, 14:10:27
Mooie stekels, Kris !

Hierbij serietje cushions, de meeste zijn Saxifraga's, die heb ik niet alleen het meest, maar het zijn dan ook typische kussenvormende planten.
Soms vraag ik mij af, waarom vooral de mannelijke rotsplantenliefhebbers (vrouwen waarschijnlijk ook) zo wild zijn van die kussenvormende bollen.
Het antwoord is heel plausibel. -2( ))(10 --3
Bollen kunnen gewoon heel mooi zijn ..... :o -1(

1/ dit vind ik met recht en reden de mooiste : Saxifraga cinerea
2/ nog een Sax die graag een bolletje maakt : Saxifraga 'Laka'
3/ 'Allendale Charm' hoeft helemaal niet onder te doen
4/ een speciaal Saxje is ook Saxifraga SEP 164, de ontelbare rozetjes spannen samen om een leuk bolletje te maken
Zeker mooie bolletjes Jan.Heb je die in de kas staan?

Jan Fouquaert

Nog wat bollekes, terwijl we bezig zijn :

1/ Saxifraga 'Niobe', eveneens een expert in de kunst van 'het bollen'  :o
2/ Dionysia 'Monika', heeft mooie, nieuwe groene rozetten gekregen. De bloei was maar pover dit jaar, de plant was begonnen met de bloei een week voor de vrieskoude van drie weken.
Als de koudegolf over was, waren de bloemen die al open stonden natuurlijk naar de vaantjes. Na de koude, ging de Dionysia gewoon door met bloeien, maar die was natuurlijk niet zo overweldigend als voorgaande jaren. Maakt alleszins een mooi kussen.
3/ Saxen in de goot : Saxifraga 'Allendale Charm' samen met Saxifraga 'Peach Melba'. Al een uit de kluiten gewassen kussen, toch ?
4/ Wat betreft het kussen, vind ik dit exemplaar nog mooier, met die dalen en heuveltjes door elkaar : Saxifraga 'Ochroleuca', plantje van 15 jaar op het zuiden in volle zon. Wat zeiden ze al weer van die Saxen ? :o --6

Jan Fouquaert

Nee hoor Gerard, al die bollen (met uitzondering van de Dionysia) staan in open lucht. Die in potten staan in een zandbed.
Vanaf oktober tot begin maart worden al de planten die in stenen potten staan, afgedekt tegen winternat.
Niet enkel voor de planten, maar zeker ook voor de stenen potten die anders dreigen kapot te vriezen.

Dit gezegd zijnde, nog wat bollekes :

1/ Draba mollissima, nog een bescheiden plantje, maar wat een leuk bolletje.
2/ Deze zijn iets groter, Draba 'Udo' samen met Arabis androsacea op een maanrots.

Kris De Raeymaeker

Nog eens wat "kussens" of zijn het "matten" ?

Myosotis geklemd tussen 2 turfblokken .
Arenaria getemd door tufblokken .
Raoulia  geremd door koning winter  .    (maar steeds herrijzend )

Theo Stronks

ik zou het bij kussens houden Kris,het klinkt wat " liefelijker" en dat is in dit geval meer dan het aanzien waard. ((11